قیس الخزعلی: دولت ترامپ سودای چپاول ثروت نفتی عراق را در سر دارد

به گزارش تور کیش، دبیر کل عصائب اهل حق عراق گفت دولت آمریکا تلاش می کند ثروت نفتی این کشور را تحت کنترل خود درآورد.

قیس الخزعلی: دولت ترامپ سودای چپاول ثروت نفتی عراق را در سر دارد

به گزارش به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق عراق معتقد است تنها علاقمندی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این است که ثروت های نفتی این کشور را غارت کند و از مردم عراق به نفع خود سوء استفاده کند.

شیخ قیس الخزعلی اعلام نمود آمریکا قصد دارد از نیاز های مردم ما برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرد. رئیس جمهور آمریکا در حال اندیشیدن به راهکاری برای کنترل نفت عراق است.

رئیس جنبش عصائب اهل حق می گوید ترامپ می خواهد اطمینان یابد (شرکت های آمریکایی) بر کنترل قرارداد های تامین برق نفوذ دارند.

الخزعلی همچنین از دولت بغداد خواست به جای دنباله روی از توافق دولت پیشین با غول صنعتی آلمان، زیمنس، شبکه های برق خود را ارتقا بخشد. این مقام جنبش عصائب اهل حق خواستار مقابله دولت با فشار های آمریکا شد.

به همین دلیل ماه گذشته دولت واشنگتن از برنامه های مربوط به افزایش همکاری های عراق و آمریکا در بخش انرژی با هدف اتصال شبکه برق این کشور به کشور های حوزه خلیج فارس خبر داد.

نعیم العبودی، نماینده فراکسیون الصادقون در مجلس عراق روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: آمریکا بر پرونده برق کشور سلطه دارد و عراق را از توسعه آن با اهداف سیاسی باز می دارد.

پیشتر نیز العبودی در این باره گفته بود که مسئله برق در عراق به یک تصمیم سیاسی وابسته است و دولت آمریکا مانع از عقد قرارداد های برق از سوی دولت عراق با کشورهایی چون روسیه و چین می شود.

گفتنی است بیانیه آمریکا در خصوص حمایت از پروژه برق رسانی به عراق، در راستای تلاش های این کشور برای سنگ اندازی های گذشته واشنگتن در جهت جلوگیری از برق رسانی ایران به عراق ارزیابی می شود. واشنگتن بار ها در گذشته تلاش کرده تا مانع صادرات برق از سوی ایران به عراق شود.

ایران از تامین کنندگان اصلی برق عراق محسوب می شود، اما این کار با خروج آمریکا از توافق هسته ای در اردیبهشت 97 و اعمال مجدد تحریم های آمریکا با مشکلاتی روبرو شده است. عراق بخشی از برق مورد نیاز خود را نیز در نیروگاه های داخلی با استفاده از گاز وارداتی از ایران تامین می کند. آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه بار ها به عراق توصیه کرده برای مصون ماندن از تاثیر تحریم ها، برق و گاز مورد نیاز خود را از منابع دیگری نظیر عربستان تهیه کند یا به افزایش ظرفیت تولید داخلی بپردازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1109

به "قیس الخزعلی: دولت ترامپ سودای چپاول ثروت نفتی عراق را در سر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیس الخزعلی: دولت ترامپ سودای چپاول ثروت نفتی عراق را در سر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید