همه چیز درباره شگفتی های جزیره سقطری

به گزارش تور کیش، جزیره سقطری مجموع جزایری در غرب اقیانوس هند ، در بین دو قارهٔ آسیا و آفریقا و در دهانهٔ خلیج عدن واقع شده است. جزایر نام برده شده برای کشور یمن است. این جزیره ، شامل جزیره های مرجانی سقطرا، عبدالکوری، سمهه، درسه است و جزایر کوچکتری نیز در آن وجود دارد که مجموع وسعت این جزایر 3٬625 کیلومتر مربع است . مسافت مجموع جزایر سقطری تا سرزمین یمن 340 کیلومتر و تا سرزمین سومالی 250 کیلومتر می باشد. دو جزیرهٔ سمهه و درسه به جزایر برادر معروف هستند.

همه چیز درباره شگفتی های جزیره سقطری

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

جزیره سقطری دارای تاریخچه طویلی و صندلی موثری در مبادلات تجاری امپراتوری های شرق و غرب، تا سال 2008 میلادی که برنامه بین المللی میراث طبیعی یونسکو، گیاهان و انواع حیوانات آن را در لیست خود قرار داد، چندان شناخته شده نبود.

تاریخ جزیره سقطری

نام این جزایر برای ساکنین سرزمین یونان و مصر و رومیان آشنا و شناخته شده است . همچنین نام آن در کتاب مقدس انجیل آورده شده است . سالها پیش دین و آیین مردمانی که در این سرزمین زیست مینمایند مسیحیت نسطوری بود که بعدها در قرن شانزدهم به دین مبین اسلام روی آوردند .

در گذشته مردم برای سفر های خود از و گذر از خطه آفریقا از راستا در جزیره سقطری می گذشتند و بیشتر مردمان آن مسیحیان عرب بودند. آنها با دیدن این مناطق برای اقامت در آنجا شگفت زده میشدند و دلیل دیگر جذابیت این منطقه ماده ای به نام صَبـِر و خون سیاوشان بود. این ماده، صمغ درختی کمیاب بود که فقط این سرزمین یافت می شد و این درخت در جایی دیگر رشد نداشت .

ارسطو هنگام ورود به این جزیره نامه ای به اسکند مقدونی نوشت و در آن خواهان شد جمعی از یونانیان را به آن سرزمین بفرستد تا او را در جمع آوری صمغ این درخت و یا به عبارتی خون سیاوشان کمک کند زیا از این ماده برای تهیه داروی مسهل استفاده میشد . اسکندر راهی این جزیره شد و جمعی از یونانیانی که همراه او با کشتی هایی در دریای قُلزُم روانه شده بودند در زمان ورود به جزیره در آنجا اقامت گزیدند .

تعداد زیادی از رومیان در دوران تسلط روم بر مصر و دریای سرخ در این مناطق سکنی گزیدند و بر قبایل بربر، یونانیان دوره اسکندر، عرب های نصرانی پیروز شدند. آنها در این جزیره عنبر و صبر سقطری فراوان به دست می آوردند و به روم ارسال کردند . قبایل روم تا دوره اسلامی در جزایر سقطری از این موارد استفاده میکردند و از تجارت و بازرگانی این کالا سود خوبی نصیبشان شد .

در سال 1507 آلبوکرک دریاسالار پرتغالی در این جزایر حکومت میکرد ، اما در سال 1511، سلطان مَهره این جزایر را از فرمان پرتغال خارج ساخت. در سال 1886 جزایر سُقُطرا به بریتانیا تعلق گرفت.

بریتانیا از این جزیره به عنوان یک مقر دریایی از آن بهره می برد ؛ که بعد از حکومت یمن جنوبی به این کشور واگذار شد.

تا قبل از شورش ضداستعماری مردم یمن برضد حکومت انگلیس، جزیره سقطری چندین بار میان حکومت های دنیای و منطقه ای مانند پرتغال، فرانسه، انگلیس، عمان، جیبوتی، یمن و…نزاع بوده است . سرگذشت خود بیانگر اهمیت و باارزش بودن این جزیره برای کشورها است. انگلیس پس از تاسیس کانال سوئز همچنان به فکر تسلط بر این جزیره بود.

در سال های پیشین، حکومت های بومی و بین المللی به دنبال ایجاد مقری در اطراف شاخ آفریقا بودند. سقطری به مرکزی برای رقابت های ژئوپلتیک کشورهای سومالی، اریتره، عربستان، قطر، هند و امارات متحده عربی بدل شده است . تمام این مناطق ذکر شده در پی آن هستند و میکوشند تا جای خود را در این سرزمین محکمتر و راسخ تر از قبل نمایند و رقابت میان آنها بسیار شدید است .در این بین ، کشور امارات دارای صندلیی خوب و مزیت واضح برخوردار است. که کشور امارات روابط نزدیکی از نظر تاریخی ، فرهنگی ، خانوادگی و آداب و رسوم با مردمان جزیره سقطری دارا است .

اهمیت جزیره سقطری

جزیره سقطری با نام جواهر دریای عرب نیز معروف و گزینش این نام برای جزیره دلایل گوناگونی دارد. جزیره سقطری از نظر جغرافیایی در جنوب کشور یمن صندلیی حیاتی و راهبردی است. همچنین جزیره سقطری در حالی که تسلط بر دریای سرخ دارد که حمل و نقل نفت کشور های خلیج فارس به خارج از کشور از آن منطقه انجام میگردد و به طور کلی لاین های بین المللی دریانوردی در آنجا است . این منطقه اشراف کاملی بر شاخ آفریقا نیز دارد.

این جزیره جادویی که مملوء از تنوع زیستی شگفت انگیز ، مناظر طبیعی فوق العاده، سواحل رویایی، غارهای آتشفشانی تحسین برانگیز، آب های بلوری و صخره های مرجانی در دل طبیعت و دست نخورده است که همه این موارد میتوانند دلیل این نامگذاری باشند . در حقیقت جزیره سقطری توجه تمام کشور ها و بازیگران عرصه بین الملل را به خود جلب نموده است .

جزیره سقطری در حقیقت یکی از تنها و ناب ترین بخش های طبیعت در روی زمین است که دوره ای قسمتی از قاره ها بوده است. این جریزه حدود 6 میلون سال گذشته از ابرقاره گوندوانا جدا ماند.

و به همین خاطر دور ماندن این منطقه از قاره ها و قرار دریافت در یک مجمع الجزایر باعث شده که جزیره سقطری مدت زمان طولانی و کافی داشته است برای تا پیشبرد راستا تغییر و دگرگونی خود را بی هیچ گونه اثرپذیری از موارد موجود در پیرامونش را طی کند. طبیعت ناب و دست نخورده بسیار گفت انگیز است به گونه ای که بعضی میپندارند این جزیره میتواند شبیه تجربه ای برای موجودیت زندگی در دیگر سیاره های ناشناخته است .

دور و تنها ماندن این جزیره برای مدت زمان زیاد و به دلیل آب و های خشکی که دارد موجب شده است که منظه هایی ناب و شگفت انگیز و طبیعتی بکر و دست نخورده ایجاد گردد . آیا میتوانید زیبایی سواحلی با شنزارهای سفید که تا کوه هایی از جنس آهک پیش میرود ، مناظر طبیعی و غارها غیر قابل توصیف و گونه های گوناگون و کمیاب بسکمک که در جزیره سقطری وجود دارد را تصور کنید . حدود پنجاه هزار انسان در این جزیره زیست مینمایند و گویش و زبان مختص خود یعنی زبان نخصوص به خود را دارند که فقط این منطقه اینگونه صحبت مینمایند .

این افراد عموما اعراب جنوب هستند و بعضی از آن ها هم ازسرزمین سومالی و هندوستان می باشند. با توجه به اینکه امروزه دو جاده و راستا جدید احداث شده است همچنان ظاهر آن مانند میلیونها سال گذشته است .

دیدن و تماشای مناظر طبیعی و کوهای بر افراشته از جنس سنگ آهک موجود در این جزیره روحی آدمی را به پرواز در می آورد . در کنار وجود حیوانات و جانواران و گیاهان خاص این منطقه ، وجود شنزارهای سفید مروارید گونه اش از دیگر جذابه های طبیعی است .

هنگام ورود به این جزیره وجود انواع گونه های پرندگان و زیبایی بی نظیر آنها توجه شما را به خود جلب خواهد نمود که گاهی ممکن است ساعتها بی انکه متوجه گذر زمان باشید به نظاره آنها بنشینید . پرندگانی که بر روی درختان لانه های خود را ساخته و یا کنار شما و یا بر روی آب دریا و یا سواحل ، غارها و دره ها بالهای خود را گگردده و در حال اوج دریافت بر کرانه های آسمان آبی این جزیره به پرواز در می آیند . در حدود 120 نوع از پرندگان تا به امروز در جزیره سقطری پیدا شده است، و شگفت اینجاست اگر بدانید 5 نوع از این پرندگان فقط در این سرزمین یافت می شوند . نام آنها شامل : چکاوک سقطری ، سقطری Cisticola، گنجشک سقطری، سار سقطری، Socotra Bunting.

خزندگان و نرم تنانی نیز در این محیط زندگی مینمایند که نود درصد از انواع آن در هیج سرزمینی یافت نیم گردد و مختص سقطری است . زمانی که صحبت به زندگی جانوران دریایی میرسد نیز این جزیره با 253 گونه مرجان، 730 گونه ماهی ساحلی و 300 گونه از انواع خرچنگ و میگو باز هم شگفتی هایی برای نشان دادن در دل خود دارد و به همین دلیل است که غواصان زیادی هر ساله از سراسر دنیا به این جزیره سفر مینمایند و قدرت پرودگار را در زیبایی بی سرانجام دریا و لایه های زیرین دریا ، در دل آبهای آبی به نظاره می نشینند .

با توجه به موارد ذکر شده در بالا و جاذبه های طبیعی جزیره سقطری میتوان این محیط را به مکانی توریستی در ناحیه غرب برای سراسر دنیا بدل کرد که درآمد حاصل از آن میتواند ده ها برابر از سود حاصل از نفت و کالاهای نفتی برای دولت باشد .

درختان جزیره سقطری

به دلیل صندلی جغرافیایی و تنوع زیست محیطی این جزیره دارای آوازه بلند و شهرت در سرارسر دنیا می باشد که ، بیش از 500 نوع از گیاهان و 290 گونه پرنده در این جزیره زیست می نمایند.

یکی از شگفت انگیزترین گونه های درخت در دنیا با نام خون اژدها یا خون دو برادر هم در این جزیره وجود دارد. این درخت از جمله کمیاب ترین انواع درخت در دنیا است که به دلیل شیره سرخ رنگی که مانند خون می باشد و هنگام قطع ساقه از آن جاری می گردد و در تهیه داروهایی مورد استفاده قرار می گیرد این گونه نامگذاری شده است .

از دیگر انواع شگفت انگیز درختان در این جزیره درخت خیار است .

جاذبه های گردشگریدنیاگردی

منبع: الی گشت
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1192

به "همه چیز درباره شگفتی های جزیره سقطری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره شگفتی های جزیره سقطری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید