پسماندهای عفونی بی خطر می شوند

به گزارش تور کیش، آوا صادق - اراک- خبرنگار: فراوری، جمع آوری و امحای پسماندهای بیمارستانی به دلیل خطرناک بودن همیشه از دغدغه های مهم فعالان زیست محیطی استان مرکزی بوده است.

پسماندهای عفونی بی خطر می شوند

این در حالی است که سال هاست کوشش فعالان زیست محیطی استان برای بی خطرسازی پسماندها به نتیجه نرسیده و همیشه این معضل زیست محیطی در لابه لای بهانه هایی از جنس کمبود اعتبار و همکاری نکردن پزشکان بخش خصوصی گم شده است. راهکارهای متفاوت برای از بین بردن پسماندهای بیمارستانی و بخش خصوصی ارائه شده، اما کوشش برای از بین بردن آنها باید از روش های نوین و به روز در مناطق مختلف کشور استفاده گردد.

سال هاست فعالان زیست محیطی خطرهای پسماندهای عفونی را هشدار می دهند. البته براساس قوانین سازمان محیط زیست و مدیریت پسماند، فراورینمایندگان زباله های عفونی و بیمارستانی خود وظیفه جمع آوری، حمل و امحای آن را به عهده دارند. بر اساس شواهد، مدیریت درستی در جمع آوری و دفن پسماندهای عفونی در اراک وجود ندارد و هر شب داخل سطل های زباله، کنار سطل و کف خیابان های محل فعالیت بعضی مطب ها و کلینیک ها حجم زیادی از سرسوزن، سرنگ، باند خونی، کیسه سرم، لوله های آزمایشگاهی دیده می گردد که از عوامل خطرساز است.

  • مدیریت پسماندهای عفونی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در این زمینه می گوید: پسماندهای عفونی به دلیل آلودگی های میکروبی در رده پسماندهای خطرساز قرار دارند. به همین دلیل اهمیت مدیریت پسماندهای عفونی و لزوم تفکیک آن از پسماندهای عادی ضروری و مهم باید در اولویت قرار گیرد. مهدی زندیه وکیلی بیان می نماید: دفن بهداشتی و اصولی زباله ها و پسماندهای استان باید در اولویت قرارگیرد و با دقت بیشتری انجام گردد. انتظار می رود حداکثر تا 2 ماه آینده وضعیت پسماندهای عفونی شهرستان اراک تعیین تکلیف گردد، چراکه سلامت مردم اهمیت زیادی دارد و نظام پزشکی مکلف است اقدامات لازم را به منظور ساماندهی فرایند جمع آوری، بی خطرسازی و دفع بهداشتی پسماندهای عفونی مطب ها به وسیله شرکت های ذی صلاح بخش خصوصی در مدت زمان تعیین شده انجام دهد.

وی ادامه می دهد: مدیریت بهینه و بی خطرسازی پسماندهای عفونی از اولویت های مهم زیست محیطی به شمار می رود. در رابطه با مدیریت پسماندهای عفونی امکانات خوبی در استان داریم و باید با استفاده بهینه از این امکانات و با سنجش وضعیت موجود، برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه ریزی و اقدام کنیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بیشتر نگرانی مجموعه مسئولان استان را در خصوص شیرابه های طبیعی پسماندها و نفوذ آنها به آب های زیر زمینی می داند و می افزاید: این موضوع مهمی بود که مدت زیادی به دنبال راهکاری برای مقابله با آن بودیم و با همکاری و همفکری ایجاد شده، اکنون این نگرانی به حداقل رسیده است.

زندیه وکیلی با اشاره به ماده 5 قانون پسماند و وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به اتخاذ معیار و ضوابط ترتیبی سلامت، ایمنی و عوامل اجرایی در ساماندهی پسماندهای عفونی تحت نظارت اظهار می نماید: ماده 11 همین قانون نیز می گوید، مدیریت پسماند عفونی برعهده فراورینماینده آن است و باید به صورت جدا از پسماند عادی جمع آوری و دفع و نسبت به بی خطرسازی آن با حساسیت عمل گردد.

وی می گوید: با افزایش زباله به 800 تا 900 تن و ایجاد زباله سوز حرارتی در منطقه سایت پسماند اراک علاوه بر جلوگیری از آلودگی زیست محیطی در این منطقه، زمینه فراوری برق و درآمدزایی برای شهرستان و استان نیز فراهم می گردد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تأکید می نماید: افزایش تجمیع زباله ها در سایت پسماند کلان شهر اراک و ایجاد زباله سوز حرارتی به عنوان طرح بلندمدت ضروری است و باید در دستور کار مسئولان شهرداری و شورای اسلامی کلان شهر اراک قرار گیرد.

زندیه وکیلی ادامه می دهد: سازمان مدیریت بحران و شهرداری اراک باید در زمینه ساماندهی پسماندهای جمع آوری شده همکاری و تعامل داشته باشند و پسماندها را در نقاطی که قبلاً برای دفن پسماند تعیین شده است منتقل نمایند. وی گزینه خوداظهاری مدیریت بیمارستان ها از وضعیت پسماند در این مراکز را یکی از روش های مناسب برای آگاهی از مدیریت پسماندهای عفونی می داند و اظهار می نماید: علاوه بر خوداظهاری مدیریت مراکز درمانی، ضروری است که کارشناسان محیط زیست به صورت سرزده از اقدامات اجرا شده در بیمارستان ها و مراکز درمانی بازدید و گزارش آن را به کمیته مدیریت پسماندهای عفونی استان ارائه نمایند. همچنین نهادهای مردمی نیز باید همچنان دغدغه این مهم را داشته و به ویژه بر بخش های خصوصی نظارت جدی داشته باشند.

  • فراوری روزانه 2 تن پسماند عفونی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با اشاره به این که 80 درصد پسماندهای عفونی بیمارستانی و بی خطر می شوند می گوید: مسائل اصلی ما 2 تن پسماندهای عفونی دیگر است که توسط مراکز درمانی خصوصی و مطب ها فراوری می گردد. رضا میرزایی بیان می نماید: زباله های بیمارستانی یا عفونی شهر اراک با وجود خطر و تهدیدهای بهداشتی بسیاری که دارند به جای جمع آوری و دفن بهداشتی و اصولی آنها مانند زباله های عادی یا از سوی خودروهای جمع آوری زباله شهرداری از محدوده شهر جمع آوری می شوند و زباله گردها به سراغ آنها می روند و به جمع آوری می پردازند.

وی ادامه می دهد: زباله های عفونی تهدید جدی علیه محیط زیست و سلامت مردم استان محسوب می گردد، اما 80 درصد پسماندهای عفونی بیمارستانی است که از مجموع 22 بیمارستان فعال در استان 21 بیمارستان دارای تجهیزات اتوکلاو هستند که به بی خطر کردن زباله های بیمارستانی اقدام می نمایند. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار می نماید: عملکرد جزیره ای در حوزه ساماندهی زباله های عفونی و بیمارستانی شهر اراک نشان از آن دارد که در طول 14 سال که از عمر تصویب قانون جامع پسماند کشور می گذرد تاکنون اقدام عاجلی برای سر و سامان دادن به این معضل بهداشتی و زیست محیطی در اراک انجام نگرفته است.

  • 2 ماه فرصت از سوی دادستان

دادستان اراک نیز به دلیل اهمیت سلامت مردم و خطرات پسماندهای عفونی به منظور ساماندهی این موضوع به مسئولان مطب هایی که زباله های خود را در فضای شهری رها می نمایند فرصت 2 ماهه ای داده و می گوید: بعد از این فرصت با متخلفان برخورد قانونی می گردد. عباس قاسمی بیان می نماید: روزانه 10 تن پسماند عفونی در اراک فراوری می گردد که 2 تن آن در مطب های خصوصی به ویژه دندان پزشکی هاست که بخشی از آن به شکل نابسامانی جمع آوری و دفن می گردد. وی ادامه می دهد: داستان پسماندهای عفونی در اراک بسیار طولانی شده است ودفن زباله های بیمارستانی در استان مرکزی و شهر اراک به یک موضوع معمولی و نخ نما تبدیل شده است. این در حالی است که از سال ها پیش خطر و تهدیدهای ناشی از این مسأله از سوی فعالان زیست محیطی هشدار داده می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 227

به "پسماندهای عفونی بی خطر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسماندهای عفونی بی خطر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید