چرا محصولات کشاورزی ایران از امارات برگشت خورد؟ (تور دبی ارزان)

به گزارش تور کیش، برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از امارات بار دیگر بحث آلوده بودن محصولات کشاورزی به سموم به جامانده را داغ نموده، هرچند ظاهرا مقامات اماراتی این مسئله را رد نموده اند.

چرا محصولات کشاورزی ایران از امارات برگشت خورد؟ (تور دبی ارزان)

با تور دبی ارزان در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

به گزارش تجارت نیوز، با وجود اینکه امارات متحده عربی شائبه آلوده بودن محصولات کشاورزی ایرانی را رد نموده اما بحث اینکه آیا تولیدات داخل در حوزه کشاورزی حاوی به جامانده سموم بوده یا خیر بحث داغی را ایجاد نموده است.

در سال های اخیر بارها اخباری مبنی بر آلوده بود، محصولات کشاورزی به به جای مانده سموم شنیده می گردد؛ اخباری که هر بار از سوی مقامات ایرانی تکذیب می شد. تا اینکه اخباری مبنی بر بازگشت محصولات ایرانی از کشورهای هدف منتشر شد. سال گذشته یک بار کیوی از هند برگشت خورد، سپس خبر بازگشت سیب زمینی از ازبکستان رسید و دست آخر در دی ماه خبر برگشت خورن فلفل دلمه از روسیه رسید.

در روزهای اخیر هم خبری مبنی بر آلوده بودن محصولات کشاورزی ایرانی در رسانه های امارات منتشر شد. اخباری که البته این بار به نقل از خبرگزاری های داخلی از سوی سازمان کشاورزی و ایمنی غذایی ابوظبی تکذیب شد. این سازمان در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، سلامت همه مواد غذایی و محصولات کشاورزی که در ابوظبی معامله می گردد و مطابقت آنها با تمام الزامات لازم را تأیید کرد.

سازمان کشاورزی ابوظبی گفت: معامله کالایی در بازارهای امارات مجاز نیست مگر اینکه ایمنی و سلامت بودن آن تأیید گردد.

این سازمان تاکید نمود که محصولات کشاورزی و غذایی وارداتی را زیر نظر دارد و ایمنی و مناسب بودن آنها را قبل از اجازه عرضه به بازار آنالیز می نماید.

سازمان کشاورزی ابوظبی بعلاوه بر اهتمام خود برای پیگیری اخبار منتشر شده در خصوص مطابقت، تناسب، سلامت و ایمنی مواد و محصولات مختلف غذایی و کشاورزی در سراسر دنیا تاکید نمود و گفت: ما پس از تایید صحت اخبار، در صورت کشف محصولات نامناسب، ناسازگار یا نامناسب برای مصارف انسانی، محصولات غیر حلال یا حاوی مواد غیرمجاز، اقدامات پیشگیرانه سریع یا اصلاحی را انجام خواهیم داد به نحوی که آن محصولات را ضبط و از بازار خارج می کنیم و تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار آن در بازارها طبق نظر سازمان به کار می گیریم.

طبق اظهارات مقامات وزارت جهادکشاورزی ایران نیز میانگین مصرف سم در ایران در هر هکتار 400 گرم است. این رقم در دنیا 1.7 کیلوگرم است، به عبارت دیگر مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران یک چهارم میانگین دنیای است.

اما چرا به جامانده سموم در محصولات کشاورزی ایران گزارش می گردد؛ طبق اظهارات مقامات وزارت جهادکشاورزی هر کشوری دارای یک استاندارد بین المللی تحت عنوان MRL است، براساس کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که ایران نیز عضو همین کنوانسیون است و براساس معاهدات بین المللی کشورها ملزم به رعایت به جای مانده سموم در بافت های گیاهی هستند.

در این بین وقتی مقررات و پروتکل های کشورهای هدف عوض می گردد؛ موضوع به جامانده سموم بیشتر گزارش می گردد. به تعبیر دیگر این موضوع از نگاه مقامات دولتی ربطی به مقدار مصرف بیش از استاندارد بین المللی ندارد. اما کماکان دو سوال مطرح است. چرا با تغییر پروتکل های کشورهای هدف روند مدیریت تولیدات تغییر نمی نماید؟

اصلا چرا سازمان های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو سازمان حفظ نباتات نسبت به وضع قوانین سخت گیرانه و بعلاوه کنترل به جامانده سموم برای محصولاتی که ایرانیان مصرف می نمایند؛ اقدام نمی نمایند؟

این درحالی که طبق اطلاعات موجود، در محصولات گلخانه ای مانند خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی استفاده از سموم دفع آفات غلیظ و برداشت محصول با فاصله کوتاهی پس از سم پاشی است، که باعث می گردد محصولات گلخانه ای اغلب دارای مقادیر بالایی از به جامانده سموم و به جامانده کودهای شیمیایی باشند و از آنجا که این محصولات اغلب به صورت خام و تازه مصرف می شوند، می توانند خطری جدی برای سلامت مصرف نمایندگان داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 28 آذر 1401 بروزرسانی: 28 آذر 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2138

به "چرا محصولات کشاورزی ایران از امارات برگشت خورد؟ (تور دبی ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا محصولات کشاورزی ایران از امارات برگشت خورد؟ (تور دبی ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید