چربی بالای خون چه علائمی دارد؟

به گزارش تور کیش، درصورتی که پزشکتان بگوید ابتلا به اختلال لیپیدی(چربی خون) هستید، یعنی خونتان سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL یا کلسترول بد)، چربی هایی به نام تری گلیسیرید و یا هر دو را دارد.

چربی بالای خون چه علائمی دارد؟
برنامه غذایی سالم و انجام ورزش متعادل یاری میکنند سطح کلسترول را پائین بیاورید. همین گام ساده می تواند در همان اول از اختلال لیپیدی یا چربی خون بالا پیش گیری کند.

اختلال لیپیدی چیست؟

درصورتی که پزشکتان بگوید ابتلا به اختلال لیپیدی(چربی خون) هستید، یعنی خونتان سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL یا کلسترول بد)، چربی هایی به نام تری گلیسیرید و یا هر دو را دارد. درصورتی که سطح این مواد در بدنتان بالا باشد خطر ابتلایتان به بیماری های قلبی هم بیش تر میگردد .

کلسترول

برای درک این که اختلال لیپیدی به چه معنی است باید در خصوص کلسترول بیش تر بدانید. دو مدل کلسترول اصلی در بدن انسان وجود دارند که عبارتند از لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL).

LDL با نام کلسترول بد شناخته میگردد که از طریق بدنتان ساخته میگردد و از طریق غذاهای مملو از کلسترول مثل گوشت قرمز یا لبنیات جذب میگردد . کلسترول با دیگر چربی ها ترکیب و در خون باقی می ماند که باعث انسداد سرخ رگ ها میگردد .

این اتفاق جریان خون را کاهش داده و موجب مسائل جدّی من جمله بیماری های قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی برای سلامت گردد. به دلیل اثرات بالقوه ای که LDL دارد پزشکان سطح اندکی از آن را سفارش میکنند .

HDL را هم کلسترول خوب می نامند و از قلب مراقبت میکند . HDL کلسترول های زیان آور را از سرخ رگ ها بیرون می نماید به همین دلیل پزشکان سفارش میکنند سطح HDL را در بدن افزایش دهید.

تری گلیسیریدتری گلیسیرید نوعی از چربی است که با استفاده خوراکها جذب میگردد . بدن هم هنگامی که کالری اضافی را به ذخایر چربی تبدیل میکند ، تری گلیسیرید می سازد. بعضی از تری گلیسیریدها برای بعضی عملکردهای سلولی اضطراری هستند؛ ولی میزان زیادشان ناسالم است. درست مثل LDL، پایین آوردن سطح تری گلیسیرید هم سفارش میگردد .

HDL کلسترول های مضر را از شریان ها خارج می نماید

چه چیزی موجب بالا رفتن کلسترول و چربی خون می گردد؟

در ادامه درباره غذاهای مملو از بعضی چربی ها، مسائل سلامتی و دیگر شاخص هایی که موجب بالا رفتن کلسترول و تری گلیسیرید میشوند صحبت می کنیم.

غذا

دو مدل چربی هستند که به عنوان افزایش دهنده سطح کلسترول شناخته میشوند .

چربی های اشباع: چربی های اشباع می توانند سطح LDL را افزایش دهند. بعضی از غذاهای گیاهی مثل روغن پالم و روغن نارگیل دربردارنده چربی های اشباع هستند. با این حال بیش تر در خوراکها و محصولات حیوانی مثل پنیر، شیر، کره و استیک یافت میشوند .

چربی های ترانس: چربی های ترانس یا اسید چرب های ترانس از چربی های اشباع بدتر هستند زیرا سطح LDL را افزایش و سطح HDL را پائین می آورند. بعضی از چربی های ترانس بصورت طبیعی در محصولات حیوانی وجود دارند و در غذاهای فراوری شده مثل مارگارین و چیپس سیب زمینی که فرآیند هیدروژناسیون را گذرانده اند، یافت میشوند .

مسائل سلامتبعضی از مسائل سلامتی روی سطح کلسترول تأثیر می گذارند. علایم چربی بالای خون ممکن است به میانجی این موارد بروز کند:

1- دیابت

2- کم کاری تیروئید

3- سندروم متابولیک

4- سندروم کوشینگ

5- سندروم تخم دان پلی کیستیک

6- بیماری کلیوی

چربی های اشباع می توانند سطح LDL را افزایش دهند

دلایل پیدایش چربی بالای خون عبارتند از:

ورزش نکردن: به میزان کافی موجب افزایش LDL میگردد. بعلاوه تحقیقات نشان داده ورزش سطح HDL که برای بدن خوب است را تقویت میکند .

سیگار کشیدن: سطح کلسترول بد خون را افزایش میدهد و سبب تجمع پلاکت در سرخ رگ ها میگردد.

ژنتیک: درصورتی که کلسترول بالا در بین اعضای خانواده و بستگان رایج است شما هم مستعد ابتلا به این مشکل خواهید بود.

داروها: بعضی از داروهای خاص مثل انواع دیورتیک ها می توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.

علایم چربی بالای خون وکلسترول

علایم زمانی پیدایش میکنند که کلسترول بالا باعث اسیب چشمگیری در بدن شده باشد. برای مثال علایم چربی خون بالا امکان دارد بصورت بیماری های قلبی مثل درد قفسه سینه یا شرایط تهوع و خستگی ظاهر گردد. حمله قلبی یا سکته مغزی امکان دارد در نتیجه کلسترول کنترل نشده باشد.

چطور اختلال لیپیدی یا چربی خون تشخیص داده می گردد؟

برای آنالیز کردن سطح کلسترول، پزشک فرمان ازمایش خونی میدهد که لیپید پروفایل یا لیپید پنل نام دارد. این ازمایش میزان کل کلسترول(LDL و HDL) و تری گلیسیرید را میزان گیری میکند . قبل از انجام این ازمایش پزشکتان از شما می خواهد دست کم 8 تا 12 ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. در ازمایش لیپید پرفایل میزان کلی کلسترول نباید بیش تر از 200 میلیگرم در دسی لیتر باشد.

در درمان اختلال لیپیدی (چربی خون) چه انتخاب هایی دارید؟ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی، درمانی مؤثر برای کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا است. بعلاوه امکان دارد پزشک مکمل های خاصی را تجویز کند.

ورزش سطح HDL که برای بدن خوب است را تقویت می نماید

داروهاداروهای مختلفی هستند که از آن ها برای درمان اختلال لیپیدی استفاده میگردد که عبارتند از:

استاتین ها: این داروها مانع فراوری کلسترول در کبد میگردد ، بعد کبد کلسترول را از خون حذف میکند . استاتین ها کلسترول هایی که در سرخ رگ ها رسوب کرده اند را جذب میکنند . معمولاً موارد زیر تجویز میشوند :

1- اتورواستاتین(لیپیتور)

2- فلوواستاتین(لسکول)

3- رزوواستاتین(کرستور)

4- سیمواستاتین(زوکور)

5- پروستاتین

مهار کننده های جذب کلسترول: این داروها سطح کلسترول را با کاهش جذب کلسترول خوراکی پائین می آورد. گاهی این داروها را با استاتین ها ترکیب میکنند .

مهار کننده های اسید های صفراوی: این داروها مواد دارای اسید های صفراوی را کنترل میکنند . این اسیدها مانع از جذب دوباره کلسترول در روده کوچک میشوند .

فیبرات ها: این داروها تری گلیسیرید در خون را کاهش می دهند .

مکمل ها:

مکمل های اسید چرب امگا 3 را میتوانید بدون نیاز به نسخه از داروخانه ها بخرید، این مکمل ها سطح چربی و LDL خون را کاهش می دهند . اسید چرب های امگا 3 چربی های غیر اشباع شده ای هستند که معمولاً در ماهی هایی مثل سالمون بصورت طبیعی یافت میشوند . روغن های گیاهی مثل کانولا و روغن زیتون هم دارای امگا 3 هستند. نیاسین سطح فراوری HDL را بالا می برد و بدون نیاز به نسخه قابل تهیه است.

تغییر در سبک زندگی

برنامه غذایی سلامت و انجام ورزش متعادل یاری میکنند سطح کلسترول را پائین بیاورید. همین گام ساده می تواند در همان اول از اختلال لیپیدی یا چربی خون بالا پیش گیری کند.

چطور می توان از کلسترول و چربی خون بالا پیش گیری کرد؟

انجمن قلب آمریکا سفارش میکند بیش از 6 درصد از چربی های اشباع کالری اخذ نگردد. بعلاوه در هر زمان ممکن از استفاده چربی های ترانس خودداری کنید. مصرف میزان زیادی غلات کامل، میوه و سبزیجات کلسترول بالا را کاهش می دهند .

شیوه های دیگری که کلسترول خون را در سطح سالمی نگه می دارد حاوی موارد زیر است:

1- خوردن گوشت مرغ بدون پوست و چربی

2- خوردن گوشت بدون چربی در میزان های کنترل شده

3- خوردن لبنیات کم چرب یا بدون چربی

4- افزایش استفاده چربی های غیر اشباع و چربی های غیر اشباع

5- چهار روز ورزش در هفته به مدت 30 دقیقه

6- خودداری از خوردن فست فودها، تنقلات و گوشت های فراوری شده

7- مصرف غذاهای گریل شده یا کبابی به جای غذاهای سرخ شده

منبع: سایت بیتوته

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1804

به "چربی بالای خون چه علائمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چربی بالای خون چه علائمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید