4 اشکال برقی رایج در خانه که خودتان می توانید برطرف کنید

به گزارش تور کیش، وسایل برقی هم مانند هر وسیله دیگری به مرور زمان فرسوده شده و احتیاج به آنالیز و تعمیر دارند. برخی از تعمیرات برق را نمی توانید در خانه انجام دهید، مثلا تعمیر جاروبرقی در خانه شبیه به دیوانگی است؛ اما وقتی مربوط به اتصالات کوچک و ساده باشد، انجام این کار در خانه امکان پذیر است. امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم تعمیرات برق مربوط به 4 اتصال برقی که به راحتی در خانه قابل انجام است را به شما آموزش دهیم. البته فراموش نکنید که اگر مشکل جدی بود یا متوجه اشکال در سیم کشی داخلی شدید حتما موضوع را به بخش خرابی های اداره برق، به شماره 121، اطلاع دهید تا کارشناسان برای برطرف مشکل به خانه شما مراجعه نمایند.

4 اشکال برقی رایج در خانه که خودتان می توانید برطرف کنید

1. تعویض دوشاخه برق

دوشاخه ها به دلیل اینکه دائم به پریز وصل شده و جدا می شوند بسیار آسیب پذیرند . ممکن است در اثر فشار وسایل شکسته شوند یا به دلیل نوسان جریان برق ذوب شده یا بسوزند . در صورتی که دوشاخه ای در خانه آسیب دیده است به روش زیر آن را عوض کنید .

یک دوشاخه شبیه به دوشاخه ی قدیمی تهیه کنید . دوشاخه ها پلاگین های مختلفی دارند، بهتر است در زمان خرید، دوشاخه ی قدیمی را به فروشنده نشان دهید تا دوشاخه ای با کارکرد دوشاخه ی قدیمی به شما بدهد . نباید فراموش کنید که میزان آمپ هر دو باید با هم یکی باشد، این موضوع روی برچسب یا جعبه ی دوشاخه نوشته شده است .

تعویض دوشاخه یکی از راحت ترین تعمیرات برق است . دقت کنید که برچسب های رنگ بندی سیم در دوشاخه با رنگ بندی سیم های داخلی کابل شما مطابقت داشته باشد . برخی از آن ها سیاه و سفید و برخی رنگی هستند . اگر دوشاخه برچسب رنگ بندی نداشت پیچ های داخل آن را آنالیز کنید، با توجه به جنس آن ها می توانید سیم ها را وصل کنید . سیم برق مشکی به پیچ برنجی نارنجی و سیم خنثی و سفید به پیچ نقره ای متصل می گردد . سیم ارت (earth) هم که سبز رنگ است به پیچ سبز متصل می گردد . دقت کنید که سیم ها را به پیچ های درست وصل کنید تا دوشاخه درست کار کند و به دستگاه شما آسیب نرساند .

برای وصل کردن سیم ها اول رشته های فلزی نازک داخلی آن را به هم بپیچانید تا محکم در هم تنیده شوند، سپس آن را در جهت عقربه ی ساعت به دور پیچ چرخانده و سپس پیچ را به آرامی در جای خود محکم کنید . وقتی کار اتصال تمام شد سیم ها را از شکاف مخصوص که در انتهای دوشاخه قرار گرفته است بگذرانید . پیچ های ترمینال دور سیم ها را هم در جهت عقربه ی ساعت محکم کنید تا در جای خود ثابت بمانند . توجه داشته باشید که بعد از بستن ترمینال هیچ رشته سیمی نباید از آن بیرون باشد .

هر دو قسمت روکش محافظ دوشاخه را روی هم قرار دهید، به شکلی که کابل اصلی از شکاف انتهای آن بیرون آمده و تحت فشار نباشد . پیچ های روکش را هم در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا هر دو قسمت به هم متصل شوند . مراقب باشید که پیچ ها را محکم نبندید چون باعث خرد شدن ترمینال یا آسیب دیدن روکش سیم های داخلی شده و خطرآفرین باشد .

جریان برق مدار یکی از پریزها را قطع کنید و سپس دوشاخه را به آن متصل کنید . با این کار می توانید در ایمنی کامل استفاده از دوشاخه را امتحان کنید . اگر دوشاخه به سختی در پریز رفت یا در زمان وارد یا خارج کردن دچار مشکل شد، باید پیچ ها را آنالیز کنید یا یک دوشاخه ی دیگر را جایگزین کنید .

حالا جریان برق را وصل کنید و دوشاخه را به پریز وارد کنید . اگر متوجه صدای خش خش، دود یا هر اتفاق غیرمعمولی شدید بلافاصله جریان برق را قطع کنید، سپس دوشاخه را از پریز خارج کنید . نباید فراموش کنید تا قبل از قطع کردن جریان برق نباید به سیم یا دوشاخه دست بزنید چون ممکن است اتصالی داشته باشد و شما با لمس آن دچار برق گرفتگی شوید .

اگر سیم و دوشاخه سالم بود اما هنوز جریان برق در آن جریان پیدا نمی کرد ممکن است مشکل از سیم کشی خانه باشد . پریزها، کابل های داخلی و سیم کشی ساختمان پس از مدتی فرسوده شده و به تعمیر یا تعویض احتیاج دارند . برای این کار حتما از یک متخصص یاری بگیرید .

2. تعمیر سیم برق

سیم های برق مثل هر وسیله ی دیگری به مرور زمان فرسوده می شوند . ممکن است بر اثر فشار وسایل خانه یا برخورد وسایل تیز آسیب ببینند یا توسط حیوانات خانگی جویده شوند . بالاخره زمانی فرا می رسد که باید سیم برق را تعمیر کنید . ممکن است بگویید که می توانید سیم های آسیب دیده را با سیم جدید جایگزین کنید اما با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که انجام تعمیرات برق در خانه خیلی ارزان تر از تعویض قطعه آسیب دیده است و با این کار می توانید در هزینه های خانه صرفه جویی کنید .

ساده ترین راه تعمیر یک سیم برق این است که قسمت آسیب دیده را قطع کنید و به قسمت سالم یک دوشاخه ی جدید وصل کنید . اما اگر نمی خواهید سیم کوتاه گردد باید کمی لحیم کاری را برای محکم تر کردن اتصالات در برنامه ی کاری خود قرار دهید . در ادامه با روش تعمیر سیم برق آسیب دیده آشنا می شوید .

اگر دوشاخه در پریز قرار گرفته است آن را از پریز خارج کنید تا جریان برق در سیم قطع گردد . مراقب باشید که در زمان جدا کردن دوشاخه، با قسمت لخت شده و آسیب دیده ی سیم تماس پیدا نکنید، ممکن است دچار برق گرفتگی شوید . اگر سیم آسیب دیده مربوط به سیم رابط است وسایلی که به آن متصل است را هم جدا کنید . اگر سیم در دیوار کار شده و قسمت بیرونی آن آسیب دیده است ضروری است که قبل از انجام هر کاری فیوز را قطع کنید .

ظاهر سیم را آنالیز کنید تا نقاط آسیب دیده، شکسته یا پوسیده شده را پیدا کنید . روی تمام قسمت های روکش پلاستیکی روی سیم دست بکشید تا کوچک ترین آسیب ها هم پیدا شوند . شاخه های دوشاخه را هم آنالیز کنید، ممکن است شکسته، سوخته یا ذوب شده باشند . قسمت های آسیب دیده را علامت گذاری کنید . معمولا سیم های خیلی قدیمی پر از شکستگی هستند و اتصال مجدد آن ها به هم ایمن نخواهد بود، پس بهتر است به جای این کار یک سیم جدید بخرید و سیم های قدیمی را به ایستگاه بازیافت زباله تحویل دهید .

آسیب های سطحی و ناچیز را با یاری چسب برق پوشش دهید . برای اطمینان بهتر است روی هر قسمت چندین لایه چسب برق بکشید تا علاوه بر ایمن شدن، در برابر خم شدگی مقاوم گردد . اگر روکش از بین رفته و سیم فلزی هم فرسوده شده است باید قسمت آسیب دیده را جدا کنید و دو سر سیم سالم را به هم وصل کنید .

برای وصل کردن دو قسمت سیم یا پوشش قسمت هایی که آسیب سطحی دارند می توانید از روکش حرارتی PVC بهره ببرید . روکش را روی قسمت آسیب دیده قرار داده و با یاری حرارت ملایم سشوار آن را گرم کنید تا به آرامی کوچک شده و روی قسمت آسیب دیده محکم گردد .

با یاری یک سیم چین یا انتهای انبردست قسمت آسیب دیده را برش داده و جدا کنید . حدود 2 سانتی متر از روکش سر هر قسمت از سیم سالم را جدا کنید . این کار را با احتیاط و به یاری انبردست انجام دهید تا قسمت فلزی آن آسیب نبیند . اگر انبردست ندارید این کار را با احتیاط به یاری یک چاقو انجام دهید . قسمت های لخت سیم را به هم وصل کنید . نباید فراموش کنید که باید رشته ی سیم را به سیم متناظر خود در قسمت دیگر وصل کنید . حالا با یاری چسب برق و روکش PVC آن را پوشش دهید .

3. تعویض پریز برق

پریزهای برق در طول سال ها استفاده و اتصال هر روزه ی دوشاخه ها فرسوده شده و در نهایت غیرقابل استفاده می شوند . آسیب هایی پریز شامل ایجاد ترک در قسمت وصل کردن دوشاخه، نمایان شدن علائم سوختن روی پلاستیک، جدا شدن سیم ها از قسمت داخلی آن و قطع شدن برق می گردد . در صورت مشاهده ی هر کدام از این علائم بهتر است پریز را عوض کنید تا اتفاق خطرناکی پیش نیاید . عوض کردن پریز بسیار ساده است و در چند مرحله می توانید آن را انجام دهید .

قبل از انجام هر گونه تعمیرات برق جریان برق را قطع کنید . برای این کار می توانید فیوز اصلی را خاموش کنید یا با یاری جعبه ی پریز داخلی، برق مداری که پریز در آن قرار گرفته است را قطع کنید . حالا صفحه ی پلاستیکی را از دیوار جدا کنید و سپس جعبه ی اصلی، که سیم ها در آن قرار دارند، را از دیوار خارج کنید .

سیم های متصل به پریز را باز کنید . سیم ها را آنالیز کنید و مطمئن شوید که آسیب ندیده اند . حدود 2 سانتی متر از سیم را ببرید و پوشش عایق سر هر سیم، که هنوز به سیم کشی داخل دیوار متصل است، را به اندازه ی 2 سانتی متر جدا کنید تا رشته های فلزی سیم دیده شوند .

سیم ها را در سوراخ های جعبه ی داخلی پریز جدید قرار داده و با یاری پیچ ها، آن ها را در جای خود ثابت کنید . برای ایجاد ایمنی بیشتر می توانید روی آن ها را با چسب برق هم بپوشانید . جعبه را داخل دیوار و قاب پریز را روی دیوار قرار دهید . پیچ های قاب را به آرامی و بچرخانید تا کاملا به دیوار متصل گردد .

جالا جریان برق را وصل کنید و با یاری یک دستگاه تست ولتاژ جریان برق داخل پریز را آنالیز کنید . جریان برق باید حدود 120 ولت باشد . اگر پس از تعویض پریز هنوز برق جریان نداشت ممکن است سیم کشی داخلی دچار مشکل شده باشد . برای تعمیر سیم کشی داخلی حتما از یک متخصص یاری بگیرید یا با شماره ی بخش خرابی اداره ی برق ( 121 ) تماس بگیرید .

4. تعمیر زنگ در ورودی

زنگ در ورودی هم مثل هر وسیله ی دیگری پس از گذشت سال ها استفاده دچار مشکل می گردد و احتیاج به رسیدگی دارد . ممکن است یک روز ببینید که دیگر کار نمی نماید یا به سختی به صدا در می آید . تعمیر زنگ در ورودی یکی از تعمیرات برق است که می توانید به راحتی در خانه انجام دهید. برای تعمیر زنگ در باید دکمه، جعبه ی زنگ و ترانس برق را آنالیز کنید تا ببینید مشکل دقیقا از کجا است . بعد از اینکه مشکل را پیدا و آن را برطرف کردید، احساس می کنید که زنگ نو شده و به خوبی کار می نماید . در صورتی که اصول ایمنی را رعایت کنید و یکی دو ابزار ساده داشته باشید، عیب یابی و تعمیر زنگ در ورودی اصلا سخت نیست.

عیب یابی زنگ در ورودی

دکمه ی زنگ را به یاری پیچ گوشتی مناسب از دیوار جدا کنید و سیم ها را آنالیز کنید . ترمینال های پشت دکمه را باز کنید تا سیم ها آزاد شوند . سپس با دقت و احتیاط نوک سیم ها را به هم بزنید و ببینید زنگ صدا می دهد یا خیر . اگر با این کار زنگ صدا نداد باید دکمه را عوض کنید . اما اگر زنگ به صدا در آمد مشکل از جای دیگری است .

به سراغ کیت بروید و اتصال سیم های آن را آنالیز کنید . مطمئن شوید که سیم ها در انتهای کیت به ترمینال متصل است و برق را منتقل می نماید . در این مرحله می توانید با یاری یک مولتی متر ولتاژ برقی که در جریان است را اندازه گیری کنید . مولتی متر را روی پیچ ها بگذارید، اگر در هنگام قشردن کلید برق ولتاژ 20 ولت را نشان داد باید کیت را عوض کنید . اگر ولتاژ کم بود یا اصلا وجود نداشت، مشکل از جای دیگری است .

آخرین ولتاژ را از ترانسفورماتور زنگ در آنالیز کنید . ترانسفورماتور زنگ معمولا به جعبه ای در زیرزمین یا خرپشته متصل است . 2 پیچ ترمینال را جلوی ترانس قرار دهید و 2 انتهای مولتی متر را به سمت آن ها نگه دارید . در این حالت باید عدد 20 ولت را ببینید . اگر مولتی متر عددی نشان ندهد به این معناست که باید ترانس را تعویض کنید . اگر ترانسفورماتور زنگ را پیدا نکردید می توانید از یک متخصص برق برای پیدا کردن آن یاری بگیرید .

تعویض دکمه ی زنگ در ورودی

قبل از انجام هر گونه تعمیرات برق، مدار منتهی به زنگ را از جعبه ی تقسیم برق داخلی خاموش کنید . با یاری یک فازمتر مطمئن شوید که مدار خاموش شده و برق در آن جریان ندارد . برای انجام این کار نوک انگشت اشاره ی خود را به دکمه ی انتهای فازمتر فشار داده و سر فازمتر را به یک سر سیم لخت پشت دکمه ی برق بزنید . اگر چراغ داخل فازمتر روشن شد یعنی هنوز برق در مدار جریان دارد، در غیر این صورت مدار خاموش شده است .

با یاری پیچ گوشتی دکمه را از قاب جدا کنید و بیرون بکشید . سیم ها را از انتهای دکمه جدا کنید، ترمینال ها را باز کنید و سیم ها را از آن هم جدا کنید . دکمه ی قدیمی را کنار گذاشته و دکمه ی جدید را جایگزین کنید . بهتر است دکمه ی جدید به اندازه ی دکمه ی قبلی باشد تا به راحتی در قاب قرار بگیرد .

سیم های دکمه ی جدید را به ترمینال بپیچید، انتهای آن را با یاری انگشت خم نموده و زیر پیچ ترمینال قرار دهید . مهم نیست کدام سیم را به کدام پیچ وصل می کنید، به هر حال جریان برقرار خواهد شد . پیچ ها را به آرامی ببندید تا سیم ها آسیب نبینند . نباید فراموش کنید که هر سیم باید به یک پیچ وصل گردد تا زنگ کار کند .

قاب زنگ را ببندید و دکمه ی جدید را به همان شکل دکمه ی قدیمی به قاب وصل کنید . مدار را روشن کنید و دکمه را فشار دهید . حالا باید صدای زنگ را بشنوید . اگر زنگ صدا نداد یک بار دیگر ترمینال ها را آنالیز کنید و ببینید که آیا روکش همه ی سیم های متصل به پیچ های ترمینال جدا شده است یا خیر . سپس در قاب قرار داده و دوباره امتحان کنید .

سخن آخر

وسایل برقی هم مانند هر وسیله دیگری پس از مدتی استفاده مداوم فرسوده می شوند و به رسیدگی، تعمیر یا تعویض قطعات احتیاج دارند. در این مطلب با تعمیرات برق 4 مدل از اتصالات که به راحتی می توانید در خانه انجام دهید آشنا می شوید. برای انجام تعمیرات برق رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است و رعایت نکردن آن ها می تواند به قیمت جانتان تمام گردد. حتما در زمان تعمیرات برق و کار با وسایل برقی که در مدار برق قرار دارند، جریان برق را قطع کنید. داشتن یک پیچ گوشتی، فازمتر و یک دستکش عایق ساده هم از ضروریات انجام این کار است. نباید فراموش کنید اگر آسیب های برقی جدی یا غیرمعمولی بود فیوز اصلی را قطع کنید و با بخش خرابی های اداره برق، به شماره 121، تماس بگیرید تا متخصص ها برای برطرف مشکل به خانه شما مراجعه نمایند.

منابع: wikihow-Doorbell ، wikihow-Electric-Cord ، Lancaster

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1640

به "4 اشکال برقی رایج در خانه که خودتان می توانید برطرف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اشکال برقی رایج در خانه که خودتان می توانید برطرف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید