تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی؛ چگونه محصول مناسب پوست خود را انتخاب کنید؟

به گزارش تور کیش، لایه برداری که بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست است، با از بین بردن سلول های مرده باعث می گردد پوست نرم تر و شاداب تر به نظر برسد. سلول های مرده به عنوان سدی عمل می نمایند که مانع نفوذ کامل محصولات مختلف به داخل پوست می گردد. علاوه بر این، تجمع آن ها روی یکدیگر باعث می گردد پوست شما کدر به نظر برسد و چین و چروک های آن نمایان تر گردد. 2 محصول مختلف برای حذف سلول های مرده پوست وجود دارد: 1) لایه بردار فیزیکی و 2) لایه بردار شیمیایی. هر 2 نوع لایه بردار به طور موثر بافت پوست را بهبود می بخشند و منافذ آن را تمیز می نمایند، اما ممکن است برای همه انواع پوست مناسب نباشند. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی صحبت می کنیم و نحوه استفاده از آن ها را شرح می دهیم. اگر می خواهید پوست زیبا و سالمی داشته باشید، تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی؛ چگونه محصول مناسب پوست خود را انتخاب کنید؟

مهم ترین تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی چیست؟

این 2 محصول از نظر ترکیبات و مواد تشکیل دهنده با یکدیگر متفاوت هستند. بعلاوه هر کدام از آن ها ممکن است برای نوع خاصی از پوست مناسب تر باشد. در ادامه با ویژگی های لایه بردار فیزیکی و شیمیایی آشنا می شوید.

1. لایه بردار فیزیکی چیست؟

اسکراب ها یا لایه بردارهای فیزیکی حاوی دانه ها و مواد شن مانندی هستند که به آرامی سلول های مرده پوست و آلودگی ها را از بین می برند. این کار سطح پوست را صاف می نماید و درخشندگی آن را بهبود می بخشد. به غیر از اسکراب، از ابزارهای مختلف مثل درماپلنینگ و اسفنج های صورت هم برای لایه برداری فیزیکی استفاده می گردد. توجه به این نکته لازم است که لایه بردارهای فیزیکی برای تمام انواع پوست مناسب نیستند.

چه نوع پوستی برای لایه برداری فیزیکی مناسب است؟

لایه برداری فیزیکی برای پوست بدن به ویژه پاها، زانوها، آرنج ها و انگشت های دست مناسب است. چون پوست بدن نسبت به پوست ناحیه دکلته و صورت انعطاف پذیری بیشتری دارد. با این حال، اگر می خواهید از اسکراب برای صورت تان بهره ببرید، بهتر است به سراغ محصولات ملایم بروید.

اگر پوست تان مستعد آکنه است یا روی آن جوش های فعال وجود دارد، از اسکراب های فیزیکی دوری کنید، چرا که باعث تشدید التهاب می شوند. بعلاوه اگر پوست حساسی دارید، توصیه می گردد از لایه بردارهای ملایم بهره ببرید.

چند نکته مهم درباره لایه بردار فیزیکی

در هنگام خرید لایه بردار فیزیکی مواد تشکیل دهنده آن را به دقت بخوانید و از خرید محصولاتی که حاوی عناصر گیاهی درشت یا برخی مواد شیمیایی مضر مثل فتالات، پارابن، سدیم لوریل سولفات (SLS)، عطرها و رنگ های مصنوعی و روغن معدنی هستند خودداری کنید. اگر ذرات لایه بردار فیزیکی بزرگ، خشن و تیز باشند، می توانند به پوست آسیب برسانند و آن را تحریک نمایند.

2. لایه بردار شیمیایی چیست؟

لایه بردارهای شیمیایی پیوند بین سلول های مرده پوست را با یاری مواد شیمیایی مانند آلفا-هیدروکسی اسیدها (AHA)، بتا-هیدروکسی اسیدها (BHA) و آنزیم های میوه حل می نمایند. استفاده از این محصولات به روشن شدن پوست، بهبود بافت پوست و برطرف خطوط ریز یاری می نماید. رایج ترین عوامل شیمیایی موجود در این لایه بردارها عبارتند از:

  • آلفا-هیدروکسی اسید: آلفا-هیدروکسی اسیدها مانند گلیکولیک اسید، ماندلیک اسید و لاکتیک اسید علائم مرتبط با آسیب های ناشی از نور خورشید، جای جوش و ملاسما (لک صورت) را کاهش می دهند. بعلاوه می توانند ظرفیت پوست را برای نگهداری آب بهبود بخشند.
  • بتا-هیدروکسی اسید: سالیسیلیک اسید متداول ترین BHA مورد استفاده در لایه بردارهای شیمیایی است. این ماده به پوست نفوذ می نماید تا آلودگی ها و سبوم (چربی) اضافی را از بین ببرد، التهاب را کاهش دهد و از بروز آکنه جلوگیری کند.
  • آنزیم های گیاهی: این آنزیم ها برای پوست های حساس مناسب هستند. معمولا از آنزیم های گیاهی (مانند پاپائین مشتق شده از پاپایا و بروملین به دست آمده از آناناس) برای حل کردن لایه بالایی پوست استفاده می گردد.

لایه بردارهای شیمیایی در غلظت های مختلف به فروش می رسند. معمولا لایه بردارهای بدون نسخه (OTC) ملایم تر از لایه بردارهای تخصصی هستند که به وسیله متخصصان پوست تجویز می شوند.

چه نوع پوستی برای لایه برداری شیمیایی مناسب است؟

لایه بردارهای شیمیایی برای انواع پوست، به خصوص پوست های چرب و مستعد آکنه، مناسب هستند. شما می توانید از انواع مختلفی از اسیدهای صورت برای برطرف مسائل پوست خود بهره ببرید. به عنوان مثال، آلفا-هیدروکسی اسیدها به ویژه برای کسانی که آکنه و جای زخم دارند گزینه مناسبی به شمار می روند. بعلاوه لایه بردارهای حاوی بتا-هیدروکسی اسید برای پوست های مستعد آکنه و چرب مفیدند. لایه بردارهای آنزیمی بسیار ملایم تر از لایه بردارهای AHA و BHA هستند و به همین علت برای پوست های حساس انتخاب خوبی محسوب می شوند.

این اسیدها به محصولات مختلف مراقبت از پوست مانند شوینده های صورت، شوینده های بدن، کرم ها، لوسیون ها و سرم ها اضافه می شوند. آن ها در غلظت های مختلف موجود هستند. اگر تازه با لایه بردارهای شیمیایی آشنا شده اید یا پوست حساسی دارید، با کمترین غلظت آغاز کنید و به تدریج به سراغ محصولات قوی تر بروید.

چند نکته مهم درباره لایه بردار شیمیایی

هنگام استفاده از لایه بردارهای شیمیایی از موارد زیر اجتناب کنید:

  • مخلوط کردن لایه بردارهای شیمیایی مختلف با یکدیگر
  • استفاده از انواع مختلف لایه بردار به طور همزمان
  • استفاده همزمان از محصولاتی که خاصیت لایه برداری دارند (برای مثال، استفاده از سرم BHA بعد از شست وشوی صورت با یک شوینده حاوی AHA یا BHA)
  • استفاده از رتینول همراه با AHA، BHA و آنزیم های گیاهی

هر چند وقت یک بار باید پوست را لایه برداری کرد؟

چه از لایه بردارهای فیزیکی بهره ببرید و چه به سراغ لایه بردارهای شیمیایی بروید، در هر صورت باید مراقب دفعات استفاده از این محصولات باشید تا از تحریک پوست خود جلوگیری کنید. به طور کلی، توصیه می گردد هفته ای یک یا 2 بار پوست خود را لایه بردار کنید.

امروزه بسیاری از محصولات، از شوینده و تونر گرفته تا سرم و مرطوب نماینده، حاوی مقداری لایه بردار شیمیایی هستند. استفاده همزمان از این محصولات می تواند پوست شما را بیش از حد لایه برداری کند. بنابراین بهتر است قبل از خرید هر محصولی لیست مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و به طور همزمان از چند محصول لایه بردار استفاده نکنید.

فواید لایه برداری پوست

اکنون که با تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی آشنا شدید، باید درباره فواید این محصولات اطلاعات کسب کنید. در صورت استفاده متعادل، لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی هر 2 می توانند به طرق مختلف برای پوست شما مفید باشند. به عنوان مثال، این محصولات:

  • باعث باز شدن منافذ پوست می شوند، آلودگی ها و مواد زائد را از سطح پوست پاک می نمایند و احتمال بروز آکنه را کاهش می دهند.
  • بافت پوست را بهبود می بخشد و آن را صاف و نرم می نمایند.
  • به پوست یاری می نمایند که محصولات مراقبتی مختلف را بهتر جذب کند.
  • با کاهش لکه های تیره پوست و بهبود بافت آن، رنگ پوست را یکدست می نمایند.
  • سرعت جایگزین شدن سلول های قدیمی را با سلول های تازه افزایش می دهند و از این طریق باعث بهبود درخشنگی پوست می شوند.

عوارض لایه برداری فیزیکی و شیمیایی

بخشی از تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی به عوارض این محصولات مربوط می گردد.

1. عوارض لایه بردارهای فیزیکی

استفاده بیش از حد از لایه بردارهای فیزیکی و شست وشوی شدید پوست های حساس و مستعد آکنه با آن ها ممکن است به بروز مسائل زیر منجر گردد:

  • پارگی های جزئی پوست
  • قرمزی
  • التهاب
  • خشکی پوست و پوسته پوست شدن آن

ذرات شن مانند موجود در اسکراب های فیزیکی ممکن است به ضایعات آکنه آسیب برسانند و درد و ناراحتی ناشی از آن ها را افزایش دهند.

2. عوارض لایه بردارهای شیمیایی

لایه برداری زیاد پوست با محصولات شیمیایی و رعایت نکردن نکات احتیاطی می تواند شما را با مسائل زیر روبرو کند:

  • قرمزی
  • خشکی پوست
  • احساس سوزش
  • هایپرپیگمانتاسیون (ایجاد لکه های تیره روی پوست)
  • پوسته پوسته شدن پوست

در صورت مشاهده علائم فوق، بدانید که یا بیش از حد پوست خود را لایه برداری نموده اید یا لایه بردار برای پوست شما خیلی خشن بوده است. در این شرایط استفاده از لایه بردار را فورا متوقف و به متخصص پوست مراجعه کنید.

تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی؛ چگونه پوست خود را لایه برداری کنید؟

برای استفاده از اسکراب یا لایه بردار فیزیکی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • صورت یا بدن خود را با آب بشویید.
  • لایه بردار را روی پوست بمالید و آن را به آرامی و با حرکات دایره ای شکل ماساژ دهید.
  • صورت خود را به مدت یک دقیقه و بدن تان را حداقل 2 دقیقه ماساژ دهید.
  • لایه بردار را با آب ولرم بشویید.
  • پوست خود را خشک کنید و روی آن مرطوب نماینده بزنید.

اگر از لایه بردار شیمیایی استفاده می کنید:

  • صورت خود را تمیز و خشک کنید.
  • لایه بردار شیمیایی را روی پوست بمالید.
  • اجازه دهید لایه بردار 10 دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را با آب معمولی بشویید.
  • پوست خود را خشک کنید و مراحل بعدی روتین مراقبت از پوست را انجام دهید.

اگر از شوینده ها، تونرها، کرم ها و لوسیون های حاوی AHA، BHA یا آنزیم های میوه استفاده می کنید، حتما دستورالعمل روی بسته بندی را بخوانید و طبق آن عمل کنید.

کلام پایانی

لایه برداری منظم برای حفظ سلامت و شفافیت پوست مهم است، چون به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست و بهبود بافت آن یاری می نماید. شما می توانید پوست خود را به صورت فیزیکی یا شیمیایی لایه برداری کنید. اما برای اینکه بیشترین بهره را از این کار ببرید باید با فرق لایه بردار شیمیایی و فیزیکی آشنا باشید و بدانید که هر کدام از این محصولات مزایا و معایب خاص خود را دارند و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشند.

لایه برداری فیزیکی برای بدن مناسب تر است، چرا که پوست بدن نسبت به پوست صورت انعطاف پذیرتر بیشتری دارد. در مقابل، می توانید از لایه بردارهای شیمیایی برای صورت و ناحیه دکلته خود بهره ببرید. فرقی ندارد که کدام نوع لایه بردار را ترجیح می دهید، در هر صورت باید مراقب باشید که در استفاده از آن زیاده روی نکنید. بیشتر کارشناسان بر این باورند که یک یا 2 بار در هفته لایه برداری پوست برای بیشتر افراد بی خطر است.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: stylecraze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 آذر 1402 بروزرسانی: 26 آذر 1402 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2263

به "تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی؛ چگونه محصول مناسب پوست خود را انتخاب کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت لایه بردار فیزیکی و شیمیایی؛ چگونه محصول مناسب پوست خود را انتخاب کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید