آساتوریان: ایجاد دالان موهوم تورانی فاجعه بزرگی خواهد بود

به گزارش تور کیش، در بخش دوم همایش امروز، پروفسور گارنیک آساتوریان با موضوع دالان تورانی (گذشته، حال و آینده) در صحبت هایی مطرح نمود: براساس قرارداد 9 نوامبر ترکیه و آذربایجان تصمیم دارند که دالانی را به نام دالان موهوم تورانی راه بیندازند که البته چنین ماده ای در قرارداد نیامده و من هم فکر نمی کنم عملی بشود؛ بنابراین نه تنها برای ارمنستان، بلکه برای دیگر کشورهای منطقه یک تراژدی خواهد بود و کشورهای غیر ترک زبان نباید اجازه چنین چیزی را بدهند.

آساتوریان: ایجاد دالان موهوم تورانی فاجعه بزرگی خواهد بود

به گزارش خبرنگاران، وی با اشاره به ضعف دولت ارمنستان در این جنگ و شکست قره باغ گفت: ارمنستان اصلا هیچ ارتشی در این جنگ شرکت نداد و قراباغ مقابل یک قشون صد و اندی هزار نفری از کشورهای مختلف ایستاد. این جنگ به ما درس های زیادی داد از جمله اینکه ارمنستان فاقد یک متحد استراتژیک منطقه ای است. روسیه برای منافع خود کار می نماید و گرجستان هم نمی تواند پایه ای قوی برای ارمنستان باشد.

پروفسور آساتوریان با اشاره به اینکه ارمنستان باید بر امکانات خود تکیه کند، گفت: مخصوصا با سیاست های نو خارجی متعادلانه با استحکام و خرید سلاح نو به تجهیز ارتش و ساخت های امنیتی کشور خود پرداخته؛ چون در صورت مقابله با دشمن و جنگ بزرگ منطقه ارمنستان قطعا تنها خواهد بود. علاوه بر این، ایران و روسیه در نتیجه این جنگ تحت چالش های امنیتی زیادی قرار گرفتند.

این تاریخ شناس با بیان اینکه تشیع جایگاه زیادی در آذربایجان ندارد، گفت: من این را پیش بینی می کنم که تسنن به عنوان یک دین رسمی برای این کشور اعلام گردد و اصلا هم تعجب ندارد؛ چراکه در واقع باکو اصلا مؤلفه مخصوصی برای دین ندارد و گرایش از یک سیستم اسلامی به یک سیستم دیگر برای این کشور سخت نیست.

وی در ادامه اضافه نمود: از دیگر چالش های جنگ 44روزه، تحریک روندهای تجزیه طلبانه در بعضی نواحی شمال ایران است که یکی از سیاست های اصلی ترکیه و جمهوری آذربایجان محسوب می گردد. این خیلی نکته مهمی است که باید درباره اش فکر کرد. همین چند روز پیش در ترکیه کنفرانسی در رابطه با شرایط ترک ها در ایران برگزار شده بود.

آساتوریان گفت: در نهایت امیدواریم ایران در زمینه ایجاد این کریدور جعلی نیز موضع گیری درستی بکند هرچند براساس آنچه می دانم، همه مخالف این دالان هستند و در واقع این فاجعه بزرگ نباید اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید:

شعبانف: باکو باید هویت قومی تالشی ها را به رسمیت بشناسد

معتضد: نام جمهوری آذربایجان را کاملا محمل و بیخود گذاشتند؛ اسنادش هم موجود است

بهشتی پور:اهمیت مرز مغری را تبیین کنیم؛ بحث تمامیت ارضی مطرح است

بهمن: فروش تسلیحات به خصومت تهران و باکو دامن خواهد زد

کفاش: بیشترین منافع در قراباغ برای روس ها رقم خورد/ احتمال جنگ سوم قراباغ زیاد است

صفرنژاد: حضور تکفیری ها در قفقاز می تواند برای ایران دردسرساز گردد/گلکاریان: اردوغان رویای توران بزرگ را دارد

احمدی: جنگ قراباغ تازه شروع شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

احمدی: جنگ قراباغ تازه شروع شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1893

به "آساتوریان: ایجاد دالان موهوم تورانی فاجعه بزرگی خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آساتوریان: ایجاد دالان موهوم تورانی فاجعه بزرگی خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید