آیا رُزها دوباره خوشبو می شوند؟

به گزارش تور کیش، رزهای امروزی به شدت بر مقاومت برابر بیماری متمرکز شده اند که این اتفاق خوبی است.

آیا رُزها دوباره خوشبو می شوند؟

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران،گل رُز تنها نگاه ما را به خود جلب نمی کند بلکه دماغ ما را هم به سوی خود می کشد. برای قرن ها مردم وقتی شکوفه گل رُز را می دیدند بینی خود را در آن فروکرده و به امید به مشام کشیدن عطری شیرین آن را بو می کردند. این روزها، اما خبری از آن رایحه جادویی نیست.

متأسفانه تنها هرازگاهی تلاش های ما برای بو کردن گل رز با شمیمی خوش پاداش داده می شود. نه عطری، نه بویی، هیچ!

این جمله شکسپیر که گل رز با هر نام دیگری باز هم عطری چنین شیرین دارد در این عصر رز های بی بو، صدق نمی کند. آن همه شعر و ترانه هم که برای بوی خوش این گل سروده اند کم کم بی معنی خواهد شد.

چرا وقتی برای صد ها سال گل های رز معطر بوده اند، امروزه آن ها یا بویی ندارند و یا عطری بسیار مختصر دارند؟ پاسخ کوتاه است: مقاومت در برابر بیماری.

رز های امروزی به شدت بر مقاومت برابر بیماری متمرکز شده اند که این اتفاق خوبی است؛ پرورش آن ها آسان تر است، از مواد شیمیایی کمتری استفاده می کنند و در کل مفیدتر هستند. مشکل این است که ژن موجود در گل رز که دارای مقاومت در برابر بیماری است به راحتی قابل سازگاری با ژن خوشبو کننده نیست.

با افزایش تمرکز بر مقاومت در برابر بیماری ها در 15 سال گذشته متأسفانه بوی خوش رز مجبور شده که در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد. به تازگی در هلند و همچنین ونکوور گل های رزی با مقاومت عالی در برابر بیماری ها پرورش داده شده که معطر هم هستند؛ اما تا زمانی که به گل فروشی های محله شما برسند زمان زیادی مانده است.

بسیاری از پرورش دهندگان گل رز در تلاش اند تا رایحه شیرین را به رز ها بازگردانند. با در نظر گرفتن اینکه 10 سال طول می کشد تا یک رز تازه به بازار عرضه شود، مدتی طول خواهد کشید تا این گل های رز معطر و مقاوم برابر بیماری به باغ شما راه پیدا کنند؛ اما شما هم سرانجام قادر خواهید بود بینی خود را در بعضی از رز ها فرو کنید و بار دیگر با رایحه ای که انتظارش داشتید روبرو شوید. شکسپیر هم مجبور نخواهد بود جملاتش را تغییر دهد!

منبع:تابناک باتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1810

به "آیا رُزها دوباره خوشبو می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رُزها دوباره خوشبو می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید