استیضاحی که شبیه واترگیت نیست

به گزارش تور کیش، کوشش تازه برای استیضاح دونالد ترامپ به بهانه درخواست وی از اوکراینی ها برای کسب اطلاعات درباره فعالیت های جوزف بایدن و پسرش، همانقدر کم ثمر نشان می دهد که کوشش مشابه برای استیضاح بیل کلینتون در سال 1998 نشان می داد.

استیضاحی که شبیه واترگیت نیست

در آن سال جمهوریخواهان کوشیدند کلینتون را به خاطر روابط نامشروعش با یک کارمند جنبی کاخ سفید (مونیکا لوینسکی) و همچنین سوءاستفاده از اختیارات قانونی اش برای تصاحب برخی املاک و مستغلات، به پرتگاه بکشانند ولی آن قضیه اثر عکس داد و دموکرات ها پای رئیس جمهوری وقت امریکا ایستادند. درست است که کلینتون تا انتها مدت قانونی زمامداری اش در کاخ سفید ماند اما همین خصلت های فاجعه بار سبب شد معاونش ال گور جنگ ریاست جمهوری سال 2000 را به جورج دبلیو بوش نامزد وقت حزب جمهوریخواه ببازد. ولی کسانی که امروز در پی انجام همان کار در قبال ترامپ هستند حتی همین اطمینان را هم ندارند و برخی مواد قانون اساسی امریکا اجازه نمی دهد در صورت موفقیت دموکرات ها در استیضاح ترامپ وی را از حضور در کورس انتخابات سال 2020 خارج کنند.

با این اوصاف به راستی دموکرات ها از حمله دیر هنگام جدید شان به ترامپ چه چیزهایی را جست وجو می کنند که هم اینک صاحب آن نیستند؟ شاید استدلال دموکرات ها، بر این نکته پایدار باشد که کلینتون در سایه محبوبیت اش از مهلکه آن سال گریخت ولی ترامپ چون منفور است کاری از پیش نمی برد. اما واقعیت آن است که ترامپ از حمایت اکثر کنندگان سنای امریکا برخوردار است و به رغم تمامی مخالف خوانی های داخلی در حزب جمهوریخواه به نظر نمی رسد این حزب خیال معرفی فردی بجز وی را برای نامزدی شرکت در انتخابات سال 2020 داشته باشد. حمایت از ترامپ در میان هوادارانش نیز که مدعی اند شرایط معیشتی و فرصت های شغلی شان بیشتر از گذشته شده، به قوت گذشته است. البته بسیار فرق می کند که دموکرات ها در آن تاریخ برنی سندرز را معرفی کنند، یا جوزف بایدن و الیزابت وارن را یا دوباره به ستاره شکست خورده شان هیلاری کلینتون متوسل شوند ولی پایه و بنیاد محبوبیت ترامپ بین هوادارانش کم و بیش همانی است که در سال 2016 بود.

باور دموکرات ها این است که با تأکید بر تخلف های ترامپ در ارتباط ها و درخواست هایش از اوکراینی ها و اثبات آن در محاکم پیش رو موضع وی را چنان سست می کند که او 13 ماه بعد مقابل کننده حزب دموکرات- هرکس که باشد- ناکام خواهد شد. به گفته آنها درخواست ترامپ از اوکراینی ها برای ردیابی کارهای جوبایدن در کی یف به کل اعتبار و استقلال امریکا در جهان لطمه تازه ای وارد کرده ولی از یک سو گاف هایی از این دست آنقدر از هیأت حاکمه امریکا در دوره سه ساله زمامداری ترامپ سر زده که دیگر حساسیتی را بر نمی انگیزد و از جانب دیگر تأکید دموکرات ها بر اینکه این ماجرا مثل واترگیت است که در سال 1972 افشا و موجب استعفای اجباری ریچارد نیکسون در سال 1974 شد غیر واقعی نشان می دهد و این دو سوژه تفاوت های زیادی با هم دارند و عظمت خطای ترامپ به وسعت دامگذاری ها و خطا های نیم قرن پیش نیکسون نیست. این چنین است که در ماجرای اخیر نه استیضاح ترامپ او را سریعاً برکنار خواهد کرد و نه اطمینانی در دست است که در انتخابات سال آینده امریکا آرایی را از کف وی خارج و او را مقابل کننده حزب دموکرات زمینگیر کند. حزبی که این روزها سندرز را در بستر بیماری می بیند و جوزف بایدن را منکوب ترورهای شخصیتی ترامپ که مرتب او را جو خواب آلود می نامد و در نتیجه برخلاف گذشته یک ستون پایدار در انتخابات 2020 نشان نمی دهد.

منبع: Project Syndicate

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 431

به "استیضاحی که شبیه واترگیت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استیضاحی که شبیه واترگیت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید