اشرف غنی: از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه ای سوء استفاده نخواهد شد، به دنبال یک راه چاره سیاسی برای پایان خونریزی ها در کشور هستیم

به گزارش تور کیش، رئیس جمهور افغانستان طی سخنانی در لویه جرگه مشورتی صلح تاکید نمود: دولت و ملت مسئولیت دارد که یک راهکار سیاسی را دریافت نمایند تا تا به خونریزی ها در کشور سرانجام داده گردد.

اشرف غنی: از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه ای سوء استفاده نخواهد شد، به دنبال یک راه چاره سیاسی برای پایان خونریزی ها در کشور هستیم

به گزارش ، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح لویه جرگه مشورتی صلح گفت که طالبان او را در دو راهی قرار داده و تهدید نموده اند که اگر این زندانیان رها نگردد به ادامه جنگ شدت خواهند بخشید.

رئیس جمهور افغانستان گفت: اگر در شرایط خاص نمی بودیم در این شرایط کرونایی جرگه را دایر نمی کردیم، اما ضرورت اتخاذ تصمیم های بزرگ این است که به ملت مراجعه نمایم و این مراجعه را ملت بزرگ با جبین گشاده لبیک گفتند.

اشرف غنی با طرح این سوال که مشکل آزادی 400 زندانی طالبان در چیست؟ گفت: با صراحت می گویم که مشکل در ارقام نیست. ما طرف توافقنامه دوحه نبودیم؛ در آن نوشته شده که آمریکا کوشش می نماید دولت افغانستان را قناعت دهد تا 5 هزار زندانی طالبان را رها کند، اما طالبان با استفاده از همین خلاء مذاکراتی نام ها و چهره های 5 هزار زندانی را معین نموده اند.

به گفته وی، در حالی که دولت افغانستان در توافق دوحه هیچ تعهدی ندارد، 5100 زندانی طالبان (4600 شامل لیست و 500 نفر بیرون از لیست طالبان) را رها نموده، اما از آنجایی که نقطه کلیدی بحث روی اصول است، بر اساس قانون اساسی رهایی این 400 زندانی طالبان در صلاحیت رئیس جمهور نیست و رئیس جمهور تنها صلاحیت دارد که حکم اعدام را به حبس ابد تبدیل کند.

رئیس جمهور افغانستان بیان داشت: 400 زندانی طالبان پرونده های سنگین دارند. خواست طالبان این است که اگر آنها رها شوند طی سه روز مذاکرات رو در رو را شروع خواهند کرد؛ در عین حال تهدید کردند که اگر اینها رها نشوند نه تنها به جنگ و خشونت خویش دوام می دهند بلکه جنگ را افزایش نیز خواهند داد.

به گفته وی، دولت به خاطر دورسازی بار ملامت از گردن نظام جمهوریت و لبیک به دستورات اسلامی و آرزوی سراسری مردم گام های بزرگ و عملی برداشته، ولی با آنهمه به نقطه دوراهی رسیده که شکست این بن بست بدون مشورت با ملت مصلحت نیست.

وی خطاب به اعضای جرگه گفت که تصمیم امروز و فردای آنان بسیار مهم است.

رئیس جمهور افغانستان بیان داشت: مردم افغانستان دولت قوی می خواهند و دولت در محور مردم می چرخد، ولی متاسفانه در طول تاریخ ما شاهد فروپاشی ها بوده ایم، اما هیچ دسیسه ای نتوانسته است اساسات ملت بودن ما را ضعیف بسازد و همواره تحت بیرق اسلام ملت بودن را تمثیل و توطئه ها را خنثی نموده ایم.

وی تاکید نمود که مردم افغانستان حالا جمع شده اند تا خواب های شوم دیگران را نقش برآب نمایند و پایه های نظام را محکمتر سازند، زیرا جمهویت ظرف بزرگی است و می تواند بزرگ تر هم گردد اما هیچ گروه دیگری ظرفیت جمهوریت را ندارد.

اشرف غنی با اشاره به تبادل نظر های تلفنی روز های عید خود با روسای 7 کشور منطقه گفت که اجماع منطقه ای در خصوص جمهویت در افغانستان وجود دارد و هیچ کشور منطقه و همسایه با آن مخالفت ندارد.

به گفته وی، طالبان یک واقعیت جامعه است و برای ثبات کشور، دولت و ملت مسئولیت دارد که یک راه چاره سیاسی را دریافت نمایند تا تا به خونریزی ها در کشور انتها داده گردد.

رئیس جمهور افغانستان توضیح داد: سیاست معقول جمهوریت نشان می دهد که ما عمق استراتژیک برای هیچ کس در منطقه نخواهیم بود، بلکه دوست استراتژیک همه خواهیم بود و این دوستی در محور منافع مشترک و قابل فهم و احترام متقابل بدون کم و کاست خواهد بود و ما می خواهیم بیشترین دوستان را داشته باشیم.

وی تاکید نمود: از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه ای هیچگونه سوء استفاده ای نخواهد شد و در عین حال تقاضا داریم که از طرف همسایه های ما اقتدار ملی و عزت ملی ما مورد احترام متقابل قرار گیرد. ما دنبال دوستان فراوان هستیم و هیچ نیت دشمن سازی نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1124

به "اشرف غنی: از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه ای سوء استفاده نخواهد شد، به دنبال یک راه چاره سیاسی برای پایان خونریزی ها در کشور هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی: از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه ای سوء استفاده نخواهد شد، به دنبال یک راه چاره سیاسی برای پایان خونریزی ها در کشور هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید