بازدید فراکسیون زنان مجلس از پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی

به گزارش تور کیش، خبرگزاری خبرنگاران- نمایندگان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به همراه رییس جهاددانشگاهی از پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی بازدید کردند.

بازدید فراکسیون زنان مجلس از پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، نمایندگان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، امروز 26 مهر از پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی بازدید کردند.

در این بازدید آقای دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی به همراه آقای دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس، آقای دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری، آقای دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی، آقای دکتر رامین صرامی فروشانی سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد حضور داشتند.

آمادگی جهاددانشگاهی برای یاری به غربالگری سرطان

در نشستی که در ابتدای این بازدید برگزار گردید آقای دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس خود (1359) دو هدف را دنبال می نماید؛ دو هدفی که نقش اساسی در توسعه و پیشرفت و سلامت مردم کشورمان دارد. یکی توسعه فرهنگی و دیگری توسعه علمی و فناورانه است.

وی اضافه کرد: هدف ما این است که اثبات کنیم در کشور توان انجام کار های بزرگ علمی وجود دارد و می توانیم در مرز علم حرکت نموده و علم خود را تبدیل به فن کنیم و در قالب خدمات در پزشکی به بالین مردم بیاورم.

رییس جهاددانشگاهی توضیح داد: کار این نهاد از زمینه هایی شروع شد که بیشترین نگرانی جامعه نسبت به آن وجود داشت و در حوزه پزشکی درمان ناباروری به جد در دستور کار قرارداد شد و اساس کار هم بر این گذاشته شد که گروه های پژوهشی ما تحقیقات کاربردی انجام دهند تا فراوری فناوری در قالب آن محصول و خدمات به جامعه ارائه گردد.

آقای دکتر طیبی با توصیه این که باید در مرز علم حرکت کنیم و بحث هایی که امروز مطرح شد مانند سلول درمانی و ژن درمانی نشان از توانمندی کشور دارد، گفت: همین کار ها را در زمینه فنی، مهندسی و کشاورزی هم انجام داده ایم و فناوری های خوبی هم فراوری شده است و جهاددانشگاهی اثبات نموده است ما در کشور هیچ مسئله ای در زمینه علم و کاربردی کردن آن نداریم و نکته مهم باور و حمایت است.

وی با بیان این که در دوره های مختلف ارتباط خوبی با مجلس داشتیم و مجلس از حامیان جهاددانشگاهی بوده است، ادامه داد: هر حمایتی که مجلس از جهاددانشگاهی نموده در قالب فناوری ارزش اضافه نموده چند برابری در کشور ایجاد نموده است.

رییس جهاددانشگاهی بیان نمود: یکی از مسائل موجود در راه فراوری فناوری اثبات فناوری برای مسؤولان است که 3 تا 12 سال زمان احتیاج دارد.

آقای دکتر طیبی با اشاره به این که 50 درصد سیکل درمان ناباوری در جهاددانشگاهی انجام می گردد، اظهار کرد: یکی از کار های خوبی که جهاددانشگاهی می تواند در حوزه زنان انجام دهد بحث درمان ناباروری است و در زمینه غربالگری سرطان نیز این نهاد آمادگی دارد مدیریت آن را بر عهده بگیرد.

وی تأکید کرد: جهاددانشگاهی از نهاد هایی است که سعی نموده است روح انقلابی خود را تا امروز حفظ کند.

پژوهشکده سرطان معتمد؛ قطب درمان سرطان پستان کشور

بعلاوه آقای دکتر صرامی به ارائه گزارشی از فعالیت های این پژوهشکده پرداخت و گفت: دپارتمان های پژوهشی این پژوهشکده شامل پژوهش های بالینی، ژنتیک در سرطان، پروتئین های نوترکیب، کیفیت زندگی و طب فراگیر، فناوری های بین رشته ای و توسعه فناوری درمان های پیشرفته (ATMP) می گردد و توجه ما در این دپارتمان ها به این است که هر کدام از آن ها روی یک فناوری متمرکز شوند تا فناوری فراوری شده در بالین بیمار استفاده گردد.

سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد گفت: هر بیماری که سرطان می گیرد می گویند که احتیاج به یک شیمی درمانی (چه احتیاطی و چه درمانی) دارد درحالی که در بسیاری از موارد شاید این بیمار احتیاج به شیمی درمانی نداشته باشد، اما، چون پزشک نمی داند پس شیمی درمانی را انجام می دهد، در حالی که روش های ژنتیکی ای وجود دارد که این روش ها می تواند با درصد شانس بالایی احتیاج فرد به شیمی درمانی را تعیین کند. ما در این مرکز کوشش می کنیم که از این روش بتوانیم برای بانوان استفاده کنیم.

وی با تأکید بر این که ما کاربردی به فرآیند ها نگاه می کنیم، اضافه کرد: فراوری کار ساده ای نیست. ما در بحث طب سنتی و گیاهی با اهداف کاملاً علمی علاقه داریم کار کنیم و گروه های ما در این زمینه فعال هستند و چند دارو که اثر تسکینی دارد در حوزه سرطان را فراوری نموده اند و در حال دریافت مجوز هستند.

سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد با اشاره به این که ایمنی درمانی سلولی در بحث بالینی بحث جدیدی است، اضافه کرد: در درمان با سلول بنیادی از یک سلول اجدادی استفاده می گردد، اما در بحث ایمنی درمانی سلولی، سیستم ایمنی قادر می باشد توده سرطان را منهدم کند، اما سلول سرطانی خودش را مخفی می نماید. ما در بحث ایمنی درمانی سلول، سلول های ایمنی فرد را می گیرم و از بدن خارجش می کنیم و تعیینات سلول سرطانی را به آن می دهیم تا آن را بشناسد، پس از این مرحله یکسری تجهیزات خوبی را به سلول می دهیم و آن را به بدن فرد باز می گردانیم تا پس از بازگشت به درون بدن فرد به مبارزه با سلول سرطانی پرداخته و آن را منهدم کند.

آقای دکتر صرامی با بیان این که بحث جدیدی که شروع کردیم بحث ژن درمانی و ویروس درمانی است، اظهار کرد: از دیگر اقدامات ما فراوری بومی کیت تشخیص ویروس کرونا، راه اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی ویروس کرونا و مرکز نوآوری و شتاب دهی (منش) است.

وی با اشاره به این که ما قطب درمان سرطان پستان کشور هستیم و جهاددانشگاهی و پژوهشکده سرطان معتمد گفت: سالانه بیش از 150 هزار بیمار به این پژوهشکده مراجعه می نمایند.

سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد با بیان این که تعرفه ارائه خدمات ما به بیمار دولتی است و هیچ منبع اقتصادی برای درمان نداریم، گفت: در کوشش هستیم تا مانند این مرکز را در استان ها برای داشتن یک شبکه بانوان و سرطان بانوان ایجاد کنیم و برترین و بیشترین خدمات را به آن ها ارائه دهیم.

فعالیت علمی جهاددانشگاهی قابل قیاس با دانشگاه ها نیست

در ادامه خانم دکتر زهرا شیخی نماینده مجلس اظهار کرد: پژوهشکده سرطان معتمد تنها مرکزی است که تیم پزشکی دارد و به وسیله تیم برای بیماری تصمیم گیری می گردد، مشابه چیزی که در امریکا وجود دارد.

وی با اشاره به این که مجموعه جهاددانشگاهی که افراد بزرگ و به نامی در آن فعالیت می نمایند با حجم کار سنگینی که انجام می دهند حقوقشان بسیار پایین است، ادامه داد: در جهان برند و رنکینگ اصلی علمی برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها و پژوهشگاه است، نه دانشگاه ها، زیرا کار علمی به وسیله مراکز تحقیقاتی صورت می گیرد و دانشگاه ها بیشتر جنبه آموزشی دارند.

خانم دکتر شیخی ادامه داد: کار علمی، پژوهشی، آموزشی و درمانی که در مجموعه هایی مانند پژوهشگاه رویان، ابن سینا و سرطان معتمد انجام می گردد و همگی برای جهاددانشگاهی است قابل قیاس با دانشگاه ها نیست.

حمایت از فعالیت های جهاددانشگاهی

بعلاوه در ادامه نیز خانم دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس با تاکید بر حمایت از فعالیت های جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی با سرعت بیشتری نسبت به دانشگاه ها و مراکز دیگر حرکت می نماید و بودجه ای هم که به این مجموعه می دهیم در جای خوبی هزینه می گردد و دانشمندان خوبی در این مراکز فعالیت می نمایند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تبدیل دانش به کلینیک و بازخورد آن در زندگی مردم به وسیله جهاددانشگاهی به وضوح لمس می گردد به همین علت ما هم افتخار می کنیم و این فرایند حمایت را ادامه می دهیم.

وی اضافه کرد: طرح غربالگری در کشور ایده بسیاری خوبی است که جهاددانشگاهی می تواند دیتا و طرح مساله را به ما بدهد تا در وزارت بهداشت تبدیل به برنامه کنیم.

سرطان پستان از شایع ترین بیماری ها در بین آقایان و بانوان

دکتر الفت بخش معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد نیز با بیان این که سرطان پستان چه در آقایان و چه بانوان از شایع ترین بیماری ها است، گفت: هر 13 دقیقه یک مرگ ناشی از سرطان پستان در جهان داریم. در ایران نیز از 100 هزار نفر 30 نفر درگیر این بیماری هستند. مقدار این بیماری در کل جهان و ایران رو به افزایش است.

وی در رابطه با شرایط سرطان پستان در ایران گفت: در ایران سالیانه بیش از 90 هزار نفر دچار سرطان می شوند که تا سال 2030 میلادی با 70 درصد افزایش به 155 هزار نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: آخرین گزارش ثبت سرطان ایران مربوط به سال 94 است که این گزارش نشان می دهد آمار اعلام شده 75 درصد بر اساس گزارش پاتولوژی، 12.25 درصد بر اساس تشخیص بالینی و 12.65 درصد براساس گواهی فوت بوده است.

دکتر الفت بخش تاکید نمود: در سال 94 شایع ترین سرطان ها در کل جمعیت کشور شامل پستان، پروستات، پوست (غیرملانوما)، معده و کولورکتال بوده است و شایع ترین سرطان ها در جمعیت مردان کشور شامل معده، پوست، پروستات، کولورکتال و مثانه و شایع ترین سرطان ها در جمعیت زنان کشور شامل پستان، کولورکتال، پوست، تیروئید و معده می شده است.

وی در سرانجام گفت: سن بروز سرطان پستان در ایران بین 45 تا 50 سال است و در سایر کشور ها بالای 60 سال است.

لازم به ذکر است، در سرانجام خانم ها شیوا قاسمی، زهره سادات لاجوردی، پروین صالحی، سمیه محمودی، فاطمه قاسم پور، فاطمه محمدبیگی، فاطمه رحمانی، معصومه پاشایی، زهرا شیخی و سارا فلاحی اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از این پژوهشکده بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1813

به "بازدید فراکسیون زنان مجلس از پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید فراکسیون زنان مجلس از پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید