تا قبل از ظهر فردا مشکل سوخت رسانی در صندلی ها حل خواهد شد ، حمله از سمت کشورهای خارجی بود ، اطلاعات مردم لطمه ای ندید

به گزارش تور کیش، دبیر شورایعالی فضای مجازی در مورد حمله سایبری صبح امروز به سیستم سوخت رسانی کشور مطالبی را اعلام کرد.

تا قبل از ظهر فردا مشکل سوخت رسانی در صندلی ها حل خواهد شد ، حمله از سمت کشورهای خارجی بود ، اطلاعات مردم لطمه ای ندید

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی خبرنگاران، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی در مصاحبه با خبر 21 درباره حمله سایبری امروز به سیستم سوخت رسانی کشور گفت: حمله ساعت 11 صبح امروز رخ داد و در همه صندلی ها شاهد اختلال وسیع در سیستم سوخت رسانی شدیم. دستگاه های مربوطه به مسئله پرداختند و علائم حمله سایبری مشاهده شد. این حمله سایبری خوشبختانه خسارت های سخت افزاری در پی نداشته و فقط هم وطنان در دسترسی به سوخت با مشکل روبه رو شدند که در مدت کوتاهی حل شد.

وی در ادامه اضافه کرد: کارشناسان توانستند راه چاره رفع مشکل رو پیدا نمایند و تقریبا از ساعت پنج عصر همه صندلی ها یعنی 4300 صندلیی که در کل کشور داریم دوباره به تدریج فعال شدند. کارشناسان باید اصلاحاتی را در برنامه نرم افزاری صندلی های سوخت انجام دهند که در حال کار روی این موضووع هستند. این حمله احتمالا به وسیله کشور های خارجی بود و زود هست که بگوییم کدام کشور و به چه صورتی بوده است. هدف از این حمله اختلال در خدمت رسانی به مردم است. متاسفانه اخیرا در سیستم راه آهن هم دچار همین حمله گسترده شدیم که خدمت رسانی به مردم با مشکل رو به رو شد و توانستیم با توان سایبری که در کشور وجود دارد، ظرف ساعات کمی مشکل رو رفع کنیم.

فیروزآبادی توضیح داد: این حمله هم در مدت کوتاهی رفع عیب شد، اما به علت گستردگی صندلی های سوخت در سراسر کشور، به تدریج باید تیم هایی اعزام و رفع اشکال نمایند. امیدواریم تا ظهر فردا این مشکل رفع گردد.

دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که در سرور های مرکزی خود شرکت ملی نفت اختلالی وجود ندارد و فقط در صندلی ها مشکل وجود دارد، شرح داد: خوشبختانه در سرور ها به اطلاعات لطمه ای وارد نشد. طراحی شبکه صندلی سوخت رسانی در کشور ما، طراحی خاص و مختص به کشور است. سیستم سوخت رسانی ما هوشمند است و از نظام پرداخت تا نظام سوخت رسانی در صندلی ها تحت نظامی واحد هستند. تمهیداتی که از از لحاظ امنیتی لحاظ شده بود، دسترسی به اطلاعات سهمیه مردم وجود ندارد. اکنون به این اطلاعات نیز دسترسی پیدا نشده است؛ و هدف لطمه به خدمت رسانی بود. چون سیستم ها به هم متصل هستند، شاید حمله به یک سیستم پیچیده نیست و اینکار خیلی سطح بالایی نداشت. شاید اگر تدابیر بهتری اتخاذ می شد ما حتی شاهد وقفه در سوخت رسانی هم نمی شدیم.

وی درخصوص حملات سایبری دیگر در کشور گفت: حملات سایبری مسئله ای دنیای است. سرعت توسعه دیجیتالی بیش از سرعت نظامات امنیتی دیجیتالی است. در دنیا شاهد اخباری هستیم که به نظامات بانکی، شبکه های اجتماعی و ... دیده می گردد. افشاگری های میلیاردی در شبکه های اجتماعی و همه جای دنیا رخ می دهد. ما مدتی قبل شاهد اختلال چندساعته در پیغام رسان های مختلف در دنیا بودیم. نظام دفاعی از نظام حمله ای عقب ماندگی دارد. ما نباید اشکالات سیستم ها را توجیه کنیم، دستگاه ها را مامور می کنیم که آسیب شناسی نمایند، نقاط ضعف باید شناسایی بگردد تا کمتر آسیب ببینیم.

ابوالحسن فیروزآبادی در مورد زمان رفع مشکل و دسترسی عادی مردم به سیستم سوخت رسانی اضافه کرد: مشکل حل شده و رفع اشکال برای هر صندلی حدود 10 دقیقه است. این موضوع به تعداد تیم هایی که به وسیله شرکت پخش اعزام می شوند بستگی دارد. ما امیدواریم تعداد این تیم ها افزایش پیدا کند. امیدواریم تا قبل از ظهر فردا این موضوع حل گردد و مردم بتوانند دوباره بدون مشکل سوخت دریافت نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1831

به "تا قبل از ظهر فردا مشکل سوخت رسانی در صندلی ها حل خواهد شد ، حمله از سمت کشورهای خارجی بود ، اطلاعات مردم لطمه ای ندید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا قبل از ظهر فردا مشکل سوخت رسانی در صندلی ها حل خواهد شد ، حمله از سمت کشورهای خارجی بود ، اطلاعات مردم لطمه ای ندید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید