ثبت ملی پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران ، امجدیه و تختی ثبت شدند ؛ آزادی نه!

به گزارش تور کیش، ورزشگاه تختی؛ دومین ورزشگاه شهر تهران ثبت ملی شد در حالی که هنوز ورزشگاه آزادی به ثبت ملی نرسیده است.

ثبت ملی پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران ، امجدیه و تختی ثبت شدند ؛ آزادی نه!

خبرنگاران: استادیوم تختی تهران اثر جهانگیر درویش در فهرست آثار ملی ثبت شد. این استادیوم سال 1974 برای میزبانی بازی های آسیایی ساخته شده است. در خرداد ماه 1345 طبق دستور فرح پهلوی معمار جهانگیر درویش (با توجه به فعالیت های او که در زمینه معماری اسکلت های خاص در ایتالیا داشت) مشغول طراحی استادیوم سی هزار نفری شد. استادیوم مذکور که در قسمت شرق تهران قرار گرفته است، نخستین مجموعه ای است که برای پوشش وسیع آن از سیستم کابلی استفاده شده است.

طرح جامع استادیوم، معماری استادیوم و پوشش آن توسط جهانگیر درویش طراحی شد. محاسبات پوشش فضا توسط فرانسوی ها (شرکت B.E.T.CETAC) و مدل سازی سیستم کابلی در دانشگاه ساری (Surrey) انگلستان و پلی تکنیک لندن انجام گرفت و سپس توسط مهندسان و کارگران الجزایری که برای فرانسوی ها کار می کردند به مرحله اجرا درآمد.

در خصوص استادیوم فرح (تختی)، درویش نوآوری های زیادی را چه در سامانه پوشش کششی و چه در استخوان بندی بتنی طراحی نموده و به اجرا درآورده که در مقایسه با سایر استادیوم های خارج از کشور می توان گفت جزئیات جالب و تازه تری دارد.

پیش از استادیوم تختی، استادیوم امجدیه تهران نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده بود. با این وجود معروف ترین استادیوم ایران، استادیوم آزادی هنوز ثبت ملی نشده است.

منبع: چمدان
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 256

به "ثبت ملی پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران ، امجدیه و تختی ثبت شدند ؛ آزادی نه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران ، امجدیه و تختی ثبت شدند ؛ آزادی نه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید