حقایق جالب در خصوص هیتلر و جنگ جهانی دوم (قسمت اول)

به گزارش تور کیش، هیتلر، رهبر آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم، جنایات بسیاری را مرتکب شد. در خصوص آن دوران حقایقی وجود دارد که در این مقاله ارائه می کنیم.

حقایق جالب در خصوص هیتلر و جنگ جهانی دوم (قسمت اول)

هیتلر، رهبر حذب نازی در سال 1939، جنگ جهانی دوم را در اروپا آغاز کرد. در طول این جنگ بیش از پنجاه میلیون نفر از شهروندان و سربازها، جان خود را از دست دادند.

هیتلر در آن سال ها در مکان های مختلف برای خود پناهگاه هایی می ساخت و روزهای آخر عمرش را نیز در یکی از آن ها گذراند.

مقاومت یهودیان

در حالی که بسیاری از کتاب ها و اسناد، هیتلر و اعمال وی را توضیح می دهند، تعداد کمی از آن ها نگاهی دقیق به مقاومت یهودیان آلمانی، نموده اند. منزوی کردن جامعه یهودیان، در زمانی طولانی و بسیار آرام شکل گرفت و همین باعث شد که مقاومت آن ها به چشم نیاید. این ماجرا، درست شبیه نقلی قدیمی از قورباغه در کاسه ای از آب گرم است. اگر کم کم حرارت کاسه آب را زیاد کنید و هر بار تنها یک درجه دمای آن را افزایش دهید، قورباغه متوجه نخواهد شد تا زمانی که دیگر خیلی دیر است.

پیتر لانگریچ، که در خصوص کلیمی ها و لهستانی ها مطالعه نموده است، می گوید:

از سمت یهودیان، عملا مقاومتی وجود نداشت. اگرچه در این میان، محله کلیمی ها در ورشو، یکی از محورهای اصلی مقاومت یهودیان را شکل دادند. پس از ماه ها تبعید گسترده، جامعه به جای مانده یهودیان که از تعداد کمی تشکیل شده بودند، خودشان را مسلح کردند و به خیابان ها رفتند.

مقاومت فرانسه

پناهگاهی که از هیتلر در همین اواخر در فرانسه کشف شد، احتیاجمند این بود که مخفی بماند، زیرا در آنجا کمپین پارتیزان فعالی علیه نازی ها و مقامات ویشی به نام جبهه مقاومت فرانسه وجود داشت. جبهه مقاومت فرانسه به ارتش متفقین در طول جنگ یاری کردند. اگرچه یهودیان تنها یک درصد جمعیت کشور فرانسه را تشکیل می دادند، اما 15 تا 20 درصد جبهه مقاومت فرانسه یهودیان بودند.

پیتر میربرگ، در باب ایده وجود داشتن مقاومت جبهه یهودیان در جنگ جهانی دوم، می گوید:

بسیاری از مردم، فکر می نمایند یهودیان مانند گوسفندان رام، به مسلخگاه رفتند، ولی این درست نیست؛ قطعا درست نیست. من با بسیاری از یهودیان در جبهه مقاومت، همکاری کردم و می توانم به شما بگویم، آن ها خطرات بیشتری را نسبت به من، در جنگ، متحمل شدند.

شکست هیتلر و مرگ

در سال 1944، نیروهای غربی متفقین و ارتش سرخ، در آلمان پیشروی کردند. هیتلر، آخرین روزهای زندگیش را در پناهگاهی در کشور آلمان به نام فوهربانکر (Führerbunker)، درست شبیه به پناهگاهی که مارک آسکات در فرانسه پیدا و از آن عکاسی کرد، گذراند. هیتلر می دانست که در آنجا به تله افتاده است و باید با جنایاتی که مرتکب شده، روبه رو گردد.

در پناهگاه، هیتلر با اوا براون ازدواج کرد. یک روز پس از این ازدواج، هیتلر با شلیک به خودش و براون با خوردن کپسول سیانور، خودکشی کردند. جسدهای آنان از پناهگاه برده و در جایی دیگر سوزانیده شد. پناهگاه ها، مکان هایی مهم در تصمیم گیری های مهم جنگ جهانی دوم بودند و عکس های مارک اسکات از پناهگاه فرانسه، دروازه ای برای سفر به آن روزها است.

اشغال فرانسه

زمانی که آلمان، کشور فرانسه را در سال 1940، اشغال کرد (در کنار کشورهای نروژ، هلند، لوکزامبورگ و بلژیک)، اقدامات ضد یهودی نیز در آنجا هم انجام گرفت. رژیم ویشی (حکومت فرانسه در سال های 1940 تا 1944 به ریاست مارشال پتن) در زمان اشغال فرانسه به اهداف نازی ها در آزار و شکنجه یهودیان فرانسوی، یاری فراوانی کردند. حکومت، آن ها را به منطقه ها اشغال نشده فرانسه تبعید کردند و تنها افرادی که همسر شهروندان فرانسوی بودند، از کشور اخراج نشدند.

در ماه اکتبر سال 1940، به شش هزار نفر از یهودیان فرانسوی تنها دو ساعت قبل از اجبار برای سوار شدن در قطارها و تبعید از کشور، مهلت داده شد. مسئولین فرانسوی در بخش اشغال نشده، از ورود ناگهانی مردم تبعیدشده که اجازه نداشتند هیچ متعلقاتی را با خود بیاورند، ناخشنود بودند. پس از این سفر ناخوشایند و اجباری، آن ها در سرزمین های اشغال نشده هم با خصومت و عداوت بسیاری روبه رو شدند.

اهمیت این عکس ها

مارک آسکات، عکاس فرانسوی، ممکن است نتوانسته باشد موقعیت پناهگاه فرانسوی را آشکار کند، اما با عکس هایش به جهانیان نشان داد که آنجا به چه شکل بوده است. با وجود اینکه بسیاری از مکان های تاریخی جنگ جهانی دوم برای بازدید گردشگران، باز هستند، اما عکس های آسکات دست به دست در جهان دیده می گردد و برای تماشا آن ها احتیاج نیست که به آنجا سفر کنید.

نگاه کردن به پناهگاه فرانسوی هیتلر، ممکن است آزاردهنده باشد، اما نگاه و درکی مهم از زندگی مردی که با تصمیماتش در تاریخ جهان، اتفاقاتی غیرقابل تصور را رقم زد، به شما پیشنهاد می نماید. کلیشه قدیمی تاریخ، همواره تکرار می گردد دوباره به اثبات رسید و باز هم ثابت خواهد شد؛ پس مهم است که در خصوص این مرد پلید و اعمال وی بدانید و از وقوع دوباره آن ها، جلوگیری کنید.

پناهگاه هیتلر در برلین، از نو ساخته شد

در سال 2016، گزارش شد که پناهگاه هیتلر در برلین، بازسازی شده است. این مکان در داخل پناهگاه حملات هوایی سابق ارتش نازی، به روی عموم باز است تا مردم بتوانند جایی که هیتلر، آخرین روزهای زندگیش را سپری کرد، ببینند. اگرچه، ممکن است کسی فکر کند در وسط جنگ، یک پناهگاه نمی تواند دارای بخش های تجملی بسیار یا حتی کم باشد، اما این موضوع برای هیتلر، صادق نیست. پناهگاه دارای 30 اتاق مجهز به مبلمان و میز شخصی برای رهبر نازی آلمان بوده است. البته، هیتلر هرگز در آن محدوده، ظاهر نشد و قبل از اینکه نیروهای متفقین، وی را زنده دستگیر نمایند، خودکشی کرد. همچینین گفته شده است که اطرافیان هیتلر، وی را به خودکشی تشویق کردند.

نزدیک ترین همکاران هیتلر

هیتلر اطراف خود را با افرادی پر نموده بود که وفاداری بی حدواندازه ای به او داشتند. بسیاری از این افراد مانند هنریش هیملر، به رتبه های نظامی قدرتمندی در زمان هیتلر رسیدند؛ از دیگر افراد نزدیک هیتلر می توان به پزشک او، آدولف ایچمن، اشاره نمود. از افراد دیگری که به هیتلر نزدیک تر بودند می توان از معشوقه و همسر نهایی او، اوا براون، نام برد.

درک اینکه هیتلر با انجام آن جنایات ترسناک، چگونه می توانست به افراد نزدیک گردد و آن ها مسئله ای با اعمال وی نداشته باشند، هنوز به صورت یک راز باقی است. اگرچه، چیزی که به طور قطع می دانیم این است که این افراد، باعث به وجود آمدن بدترین جنایات علیه هم نوعان خود شدند و این بسیار مهم است که اتفاقی شبیه هولوکاست، هرگز دوباره در جهان رخ ندهد.

یوزف گوبلس (Joseph Goebbels)

یوزف گوبلس، یکی از نزدیک ترین همکاران هیتلر بود. بعدها، وی بعلاوه به سمت وزیر تبلیغات (پروپاگاندا) در آلمان نازی رسید و تا انتها جنگ در آن سمت باقی ماند. وی به دلیل اقدامات آشکار ضد یهودیان مشهور بود، بنابراین درک پیروی او از اندیشه های هیتلر، مشکل نیست. یوزف گوبلس، با شادمانی بسیار از هیتلر پیروی می کرد.

در حقیقت، او هوادار تبعیض بیشتری در میان شهروندان، به خصوص نابودی یهودیان، بود. متاسفانه باید بگوییم یوزف گوبلس، فردی تحصیل نموده بود و دکترای فلسفه داشت. وی بعلاوه مسئول تسخیر کنترل رسانه ها، رادیو، آثار هنری و فیلم ها بود. در آن موقع رسانه های تبلیغاتی تنها برای پیشرفت نازی ها، فعالیت داشتند.

نازی ها اصطلاحی به نام لوگن پرسه (Lügenpresse) به معنای دروغ مطبوعاتی را برای برچسب زدن به هر خبر یا رسانه ای که با آن موافق نبودند را ابداع نموده بودند.

دختر بچه موردعلاقه هیتلر

هیتلر به طرز آشکاری، علاقه خاصی به هلگا گوبلس، دختر 12 ساله یوزف گوبلس، نشان می داد. گوبلس، شش بچه داشت و هلگا بزرگ ترین آن ها بود. در سن 12 سالگی، در حالی که والدینش او را مجبور کردند به داخل یک پناهگاه زیرزمینی برود، او آن قدر بزرگ شده بود که بفهمد در اطرافش چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

به وضوح، او فهمیده بود که نیروهای ارتش متفقین، به والدینش و رهبر نازی، یعنی هیتلر، بسیار نزدیک شده اند. مادر او و یک دکتر نازی، قرص های سیانور خردشده را در حالی که بچه ها خواب بودند در دهان شان گذاشتند. اگرچه، ظاهرا جسد هلگا با کبودی هایی روی صورتش پیدا شد که نشان از این دارد که کپسول را به خواسته خود نخورده است. این، انتهای غم انگیز برای کودکی بود که در میان جنگ جهانی دوم زندگی کرد.

اوا براون

اوا براون در 16 سالگی، زمانی که یک نوجوان بود، با هیتلر در مونیخ، دیدار کرد. در آن موقع، او به عنوان یک عکاس شخصی کار می کرد. سال ها بعد، او آغاز به دیدار هیتلر کرد. ظاهرا او از همان اوایل ارتباطش با هیتلر، در حال شکنجه شدن بود و در زمان رابطه اش، دو بار کوشش نموده بود که خودش را بکشد.

او بعدها تبدیل به عضوی ثابت در زندگی و خانه هیتلر شد. وی بعلاوه کسی بود که عکس های رنگی هیتلر را گرفته است. او تقریبا تا انتها جنگ، به همراه هیتلر در عموم ظاهر نشد و خواهر وی، با یکی از مقامات نازی به نام هرمان فیگلن، در همان زمان ازدواج کرد.

حتی زمانی که آن ها در میان دیوارها به تله افتاده بودند، او به هیتلر وفادار ماند و تنها 40 ساعت قبل از اینکه با یکدیگر در پناهگاه خودکشی نمایند، با هیتلر ازدواج کرد. اوا با یک کپسول سیانور خودش را کشت و هیتلر به سر خودش شلیک کرد.

قبر هیتلر

در حالی که ارتش شوروی به هیتلر و همراهانش نزدیک می شد، آن ها در آخرین لحظه های عمرشان، از پله های پناهگاه پایین رفتند و در همان لحظات، هیتلر با عشقش، اوا براون، ازدواج کرد.

نیروهای دفاعی هیتلر مهمات خود را از دست داده و غافلگیر شده بودند. روز بعد، هیتلر و اوا با تمام کسانی که در پناهگاه، همراه آن ها بودند، خداحافظی کردند و به اتاق مطالعه هیتلر رفتند و در را پشت سرشان بستند. یک ساعت بعد، صدای شلیک اسلحه شنیده شد. اوا قرص سیانور خورد و هیتلر به سر خودش، شلیک کرد.

به احتمال زیاد، سربازان آلمانی، جسدهای آنان را از پناهگاه بیرون بردند و آن ها را سوزاندند. بقایای آن ها نیز در یک قبر عمیق، به خاک سپرده شد.

وقتی سربازان شوروی به آنجا رسیدند، پس از جستجویی کوتاه، قبر را پیدا کردند. پس از انجام عمل شناسایی جسد، آن ها جسد را به قبر دیگری انتقال دادند. اگرچه، باید بدانید که این آخرین انتقال جسدها نبود.

سقوط هیتلر

پس از آنکه جسد هیتلر به قبری خارج از برلین انتقال داده شد، وی را در جنگلی نزدیک به راتنو (Rathenau)، شهری در برندنبرگ آلمان، دوباره به خاک سپردند. پس از آن، جسد هیتلر دوباره به یک پایگاه نظامی شوروی در مگدوبرگ (Magdeburg) منتقل شد.

اداعاها حاکی از این است که جسد تا سال 1970 در پایگاه نظامی شوروی بوده است. در آن موقع، پایگاه نظامی شوروی در اختیار کشور آلمان نهاده شد. شوروی، موقعیت بقایای هیتلر را به صورت یک راز باقی نگه داشت و دسترسی به آن راز، کاملا محدود بود. بعدها، رییس KGB، یوری آندروپوف دستور داد تا بقایا را از بین ببرند و تنها قطعات استخوانی جمجمه، باقی بمانند.

در آن موقع، این استخوان ها در ساختمان دولتی محافظت شده ای در مسکو نگه داری می شدند. اگرچه بعدها، آزمایش ها نشان دادند که این استخوان ها متعلق به هیتلر یا حتی یک مرد نیست، بلکه استخوان های یک زن است. البته باید بدانید که روس ها، نتایج این تحقیقات را کاملا رد کردند.

آیا هیتلر نجات یافت

درست همچون دیگر رهبرهای شکست خورده در طول تاریخ، تئوری های توطئه بسیاری در خصوص مرگ هیتلر وجود دارد. یکی از مشهورترین آن ها، این است که او و اوا براون، از پناهگاه نجات پیدا کردند و پیروز شدند به برلین فرار نمایند.

یکی دیگر از تئوری ها از فرار هیتلر به آمریکای جنوبی و در حقیقت، آرژانتین سخن می گوید. چون هیتلر، از یک همزاد استفاده می کرد. بسیاری بر این باور هستند که آن فردی که در پناهگاه کشته شد، بدل هیتلر بود؛ در حالی که هیتلر اصلی پیروز شد که فرار کند.

با وجود اینکه، متخصصان و مورخان این فرضیات را قویا رد می نمایند، اما آن ها هنوز در سراسر جهان، فراگیر هستند. ظاهرا این ایده ها مستقیما از دولت شوروی برای مشغول نگه داشتن مردم در اخبار اشتباه، تقویت شده بودند.

منبع: کجارو / trend-chaser.com
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1917

به "حقایق جالب در خصوص هیتلر و جنگ جهانی دوم (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص هیتلر و جنگ جهانی دوم (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید