خبرنگاران یک پزشک: سهم من در خانه نماندن است

به گزارش تور کیش، کرمانشاه- خبرنگاران- دکتر محمدحسین زمانیان فوق تخصص بیماری های عفونی 37 روزه که در بیمارستان گلستان کرمانشاه به درمان بیماران کرونایی مشغول است، سهمش در مقابله با کرونا در بیمارستان ماندن و در خانه نماندن است.

خبرنگاران یک پزشک: سهم من در خانه نماندن است

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

سوم اسفند سال جاری بیمارستان سوانح و سوختگی گلستان در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) شهر کرمانشاه با 12 تخت آی سی یو، 50 تخت بستری، سه اتاق عمل به طور کامل تخلیه و آماده خدمت به بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا شد و از آن تاریخ تا به امروز گلستان مرکز اصلی مداوای بیماران کرونای استان است.

دکتر محمدحسین زمانیان این پزشک وظیفه شناس که معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه است به طور مستقیم نقش اثرگذاری در مداوای مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان گلستان دارد.

او روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ابتدا از همه مردم خواست به توصیه های بهداشتی توجه کنند و تاکید نمود هرگونه سرپیچی از این توصیه ها منجر به شلوغی بیمارستان ها و مراکز درمانی و افزایش مبتلایان به ویروس کرونا می شود و این موضوع کار متولیان بهداشت و درمان را سنگین تر می نماید.

او در این گفت و گو به سوالات مختلفی در ارتباط با ویروس کرونا و راهکارهای پیشگیری از آن پاسخ داد و مهمترین راه برای مقابله با این ویروس را در خانه ماندن دانست.

چندین بیمار مسن را مداوا و ترخیص نموده ام

این فوق تخصص عفونی در ارتباط با این موضوع که می گویند افراد سالمند اگر کرونا بگیرند منجر به فوت آنها می شود، گفت: اگرچه میزان مرگ و میر در بیماران سالمند بیشتر است اما این جوری نیست که هر سالمندی که به ویروس کرونا مبتلا شود فوت می نماید و شاهد این مدعا هم ترخیص چندین بیمار سالمند در بیمارستان گلستان در روزهای اخیر است.

زمانیان با بیان اینکه تا به امروز چند بیمار 68، 85 و 76 ساله در بیمارستان گلستان مداوا و ترخیص نموده ام، اضافه کرد: افراد جوان زیادی را هم مداوا و ترخیص نموده ایم و این نشان می دهد که هم افراد مسن و هم جوان توانسته اند بر کرونا غلبه کنند.

او با بیان اینکه افراد دارای نقص ایمنی بیشتر در معرض تهدید ویروس کرونا هستند، توضیح داد که میزان مرگ و میر مریض های استان کرمانشاه به نسبت سایر استان ها کمتر است.

کرونا ویروسی دستکاری شده است

زمانیان یکی از ویژگی های ویروس کرونا را جهش یافته بودن آن دانست و گفت: این ویروس یا واقعا خودش جهش یافته یا آن را دستکاری نموده اند که با ویژگی هایی که این ویروس دارد به طور قطع یک دستکاری از سوی بشر در آن معین است.

وی شرح داد؛ ویروس کرونا ترکیبی از ویروس انسان و حیوان است به طوریکه ویروس کرونای فعلی با ویروس های قبلی هم خانواده مانند سارس و مرس تفاوت هایی دارد که بزرگ بودن سایر آن یکی از این تفاوت ها است.

وی با بیان اینکه ماهیت این ویروس با ویروس های دیگر فرق می نماید، گفت: علاوه بر بزرگی سایز و قطر این ویروس، کم شدن آن در گرما و دمای بالای 30 درجه است.

به گفته او، این ویروس چون جدید است نمی توان به طور قاطع در خصوص از بین رفتن آن در گرما سخن گفت اما طبق پیش بینی های ما ویروس در دمای بالای 30 درجه از بین می رود.

وی همچنین توضیح داد که چون ویروس غشای چربی دارد با آب و صابون و با تمام مواد ضذعفونی کننده از جمله وایتکس و الکل از بین می رود.

کرونا سرایت خیلی بالایی دارد

این فوق تخصص بیماری های عفونی که مداوای بیماران مبتلا به کرونا را در بیمارستان گلستان کرمانشاه بر عهده دارد، در ادامه با اعلام اینکه ویروس کرونا به خطرناکی آنفلوانزای N1H1 نیست، گفت: میزان مرگ و میر این نوع ویروس آنفلوانزا خیلی بالاتر بود اما کرونا سرایت خیلی بالایی دارد به طوریکه اگر یک نفر در خانواده ای مبتلا شود همه افراد خانواده را در بر می گیرد.

زمانیان با بیان اینکه ویروس کرونا به دلیل اندازه و سایز بزرگ نسبت به سایر ویروس ها، روی سطوح می ماند و بر روی لباس نیز به مدت 6 تا 8 ساعت ماندگار می شود.

او همچنین گفت که این ویروس بر روی استیل، میز و جایگاه نیز می ماند که برای از بین بردن آن باید مرتب سطوح خانه مانند درها و جایگاه و دستگیره ها را با محلول های وایتکس نیم درصد ضدعفونی کرد.

او استفاده از ترکیب آب و وایتکس را برای از بین بردن ویروس کرونا که بر روی سطوح می نشیند موثر دانست و گفت: وایتکس را با آب رقیق کردن و استفاده از نوع بی بوی آن برای ضدعفونی سطوح مناسب است.

سرایت ویروس به ریه و قلب منجر به مرگ می شود

این فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه با بیان اینکه اینکه علایم ویروس کرونا در 80 درصد از مبتلایان خفیف است، گفت: این ویروس اگر به ریه بزند که ما به آن ذات الریه می گوییم خطرناک است و حدود 20 درصد مبتلایان به کرونا دچار ذات الریه می شوند. یکی از دلایل مرگ است.

وی گفت: ما بیمارانی که ذات الریه هم داشتند را هم از بیمارستان ترخیص نموده ایم و در حقیقیت همه افراد مبتلا به کرونا که ذات الریه دارند فوت نمی کنند.

او دیگر تاثیر ویروس کرونا را که منجر به مرگ می شود را تاثیرات آن بر روی قلب دانست و گفت: اگر این ویروس بر روی قلب افراد مبتلا به کرونا اثر بگذارد احتمال فوت بالا است.

این پزشک مستقر در بیمارستان بیماران مبتلا به کرونا در ادامه سخنانش بر روی عدم دست زدن بر خط T در صورت تاکید نمود و گفت: به هیچ وجه نباید دست ها را به چشم ها، دهن و بزنیم چرا که اصلی ترین راه انتقال ویروس کرونا به بدن این نواحی از صورت است.

او شرح داد اگر دست آلوده به این ناحیه از صورت بزنیم و یا آن را لمس کنیم ویروس وارد گلو شده و منجر به ذات الریه می شود.

لطفا بی خیال نباشید

فوق تخصص بیماری های عفونی مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش با توصیه به مردم نسبت به عدم بی تفاوتی در مقابله با ویروس کرونا از همه اقشار خواست در این راه احساس مسوولیت کنند و بی خیال نباشند.

زمانیان اضافه کرد: بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا شده و اکنون بستری هستند از سایر افراد خانواده به آنها سرایت شده و از این رو همه باید خود را در برابر حفظ سلامتی سایر افراد مسوول بدانند.

او در در خانه ماندن و قرنطینه خانگی را بهترین راه برای مقابله با کرونا دانست و اضافه کرد: باید همه افراد مسایل بهداشتی را رعایت کنند و توصیه ها را جدی بگیرند و اگر کسی علایم کرونا داشت او را از بیقه جدا کنند.

او تاکید نمود اگر کسی از افراد خانواده علایمی مثل تب، سرفه، گلو درد و علایم تنفسی داشت باید آن را جدا کنند و به صورت ویژه از او مراقبت کنند.

وی رعایت فاصله 1.5 متری در معابر عمومی، زدن ماسک معمولی برای جلوگیری از انتشار قطرات عطسه و شستن مرتب دستها و ضدعفونی سطوح را مورد تاکید قرار داد.

به گفته او افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند ممکن است از سه روز تا یک هفته علایمش معین شود اما در بیشتر افراد بعد از سه روز این علایم آشکار می شود

مواد ضدعفونی را به صورت رقیق بهره ببرید

این فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه خواهان توجه مردم در استفاده از مواد ضدعفونی کننده شد و گفت: استفاده از این مواد با غلظت بالا ممکن است به ریه ها آسیب وارد کند.

زمانیان اضافه کرد: وایتکس یکی از مواد ضدغفونی کننده است که بوی آن ممکن است افراد را اذیت کند از این رو باید به وسیله آب رقیق شود و سپس برای ضدعفونی سطوح از آن استفاده شود.

وی همچنین گفت: بعضی از سرفه های افراد به دلیل استفاده از ضدعفونی کننده های غلیظ مانند وایتکس است که باید در استفاده از آنها مراقب بود.

ویروس کرونا از پنجره وارد نمی شود

این پزشک فوق تخصص در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با ورود ویروس کرونا از پنجره نیز گفت: کرونا، ویروس سنگینی است و به این دلیل تا یک متر و نیم بیشتر بُرد ندارد و نمی تواند از زمین فاصله بگیرد و به وسیله پنجره وارد ساختمان ها شود و بیشتر روی سطوح می ماند.

زمانیان تاکید نمود بعضی از افراد از ترس اینکه ویروس به وسیله پنجره وارد منازل نشود آن را باز نمی کنند در حالیکه ویروس از این طریق وارد نمی شود و می توانند جریان هوا را به وسیله پنجره ها تغییر دهند و مسئله ای از این لحاظ پیش نمی آید.

افراد دارای بیماری های زمینه ای بیشتر مراقب باشند

فوق تخصص بیماریهای عفونی در ادامه سخنانش تاکید نمود بیشترین خطر برای افرادی که آسم و تنگی نفس و نقص ایمنی بدن مانند سرطان دارند باید بیشتر مراقب خود باشند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

او افرادی که شیمی درمانی می کنند، سیگاری ها و افراد دارای ناراحتی کلیه را هم در معرض جدی ابتلا به کرونا دانست و تاکید نمود این افراد هم باید مراقب سلامتی خود باشند.

زمانیان یادآوری کرد اگر مردم توصیه های بهداشتی را رعایت نکنند علاو بر خود جان پرسنل بهداشتی درمانی را به خطر می اندازند.

وی همچنین از افراد خیر و نیکوکار نیز خواست برای تامین تجهیزات حفاظت فردی بیمارستان ها یاری کنند.

صحبت پایانی دکتر زمانیان به مسافرت و مهمانی نرفتن بود و از مردم خواست تا زمانی که این ویروس از بین نرفته از منازل خود خارج نشوند.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی تا به امروز 168 نفر در استان کرمانشاه به بیماری کرونا مبتلا شده اند که 16 نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تا به امروز 20 هزار 610 و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که در مجموع یک هزارو 556 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده و هفت هزار و 635 مورد از ابتدا تا به امروز بهبود یافته اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار و با گسترش به بیشتر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 758

به "خبرنگاران یک پزشک: سهم من در خانه نماندن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک پزشک: سهم من در خانه نماندن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید