خزنده سه چشم منقرض شده، به زندگی بازگشت!، عکس

به گزارش تور کیش، گروهی از خزندگان سه چشم باستانی که از دایناسورها هم قدمت بیشتری داشتند؛ اگرچه در خطر انقراض قرار گرفته بودند اما در باغ وحش چستر خانه جدیدی پیدا کردند و مورد استقبال قرارگرفتند.

خزنده سه چشم منقرض شده، به زندگی بازگشت!، عکس

تینا مزدکی: خزندگان باستانی که توآتارا نام دارند، به زیستگاه نو خود در باغ وحش چستر نقل مکان نموده اند. این باغ وحش، تنها باغ وحش در بریتانیا است که میزبان یکی از بزرگ ترین شگفتی های طبیعت است.

سوابق فسیلی نشان می دهد که آن ها برای اولین بار بیش از 200 میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شدند. اکنون در باغ وحش چستر که زیستگاه نو این جانوران خاص است، شش توآتارا زندگی می نمایند و این باغ وحش، منطقه بومی زندگی توآتاراها را بازسازی می نماید.

کارشناسان می گویند یکی از جالب ترین قسمت های بدن توآتارا چشم سوم بالای سر آن است. این چشم دارای شبکیه، قرنیه، عدسی و عصبی در انتهای آن است، اما برای بینایی استفاده نمی گردد. در عوض، به حساسیت در برابر شدت نور خورشید و تنظیم حرارت بدن، چرخه شبانه روزی، جهت یابی و تنظیم هورمون یاری می نماید.

فسیل ها نشان می دهند که آن ها در حدود 70 میلیون سال پیش در تمام نقاط دنیا در مسیر انقراض قرارگرفته اند و تنها تعداد کمی از آن ها در جزایر کوچک و دور از ساحل در نیوزیلند زنده مانده اند. حافظان محیط زیست بر این باورند که ممکن است موش ها و سایر گونه های مهاجم، بعلاوه تغییرات آب و هوایی در مرگ و انقراض توآتارا نقش داشته باشند.

به گفته یکی از سخنگویان باغ وحش چستر، کارشناسان این باغ وحش اولین کسانی بودند که در سال 2016 توآتارا را در خارج از مکان زندگی بومی آن ها پرورش دادند. این حیوانات منحصربه فرد برای درک ما از تکامل خزندگان بسیار مهم هستند.

این خزندگان خیلی قبل از انسان ها روی زمین بودند و واقعاً مایه شرمساری است که آن ها پس از سالیان سال زنده ماندن، اکنون با حضور انسان ها به شدت در معرض انقراض قرار داشته باشند. بااین حال بخش خوب ماجرا این است که تمام اطلاعاتی که محققان از موفقیت های پرورش خود جمع آوری کردند با جامعه بین المللی حفاظت به اشتراک گذاشتند تا بتوانند به طور جمعی برای محافظت از آینده آن ها در این سیاره کوشش نمایند.

منبع:

323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 مرداد 1403 بروزرسانی: 5 مرداد 1403 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2277

به "خزنده سه چشم منقرض شده، به زندگی بازگشت!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خزنده سه چشم منقرض شده، به زندگی بازگشت!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید