خواص آبلیمو برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن

به گزارش تور کیش، اگر از شما بپرسیم نوشیدنی مورد علاقه تان در فصل تابستان چیست؟ احتمالا به شربت آبلیمو اشاره می کنید. این نوشیدنی خنک یکی از در دسترس ترین خوراکی ها برای درمان گرمازدگی است. خاصیت آبلیمو فقط در این شربت خلاصه نمی گردد. این چاشنی ترش، به سلامت پوست و کنترل وزن یاری می نماید و مانع از بروز بیماری های قلبی و عروقی می گردد. در این مقاله از مجموعه مقالات خبرنگاران مگ به معرفی خواص آبلیمو، ارزش غذایی و مضرات آن اشاره نموده ایم. با ما همراه باشید.

خواص آبلیمو برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن

ارزش غذایی آبلیمو

آبلیمو سرشار از مواد معدنی است. مواد غذایی موجود در آبلیمو pH خون را تنظیم نموده و به تعادل الکترولیت ها یاری می نمایند. این مواد تاثیر بسیاری بر تقویت سلامت مغز و قلب، تقویت استخوان ها و بهبود بینایی دارند. در جدول زیر به ارزش غذایی هر 100 گرم آبلیمو اشاره نموده ایم.

عنوانمیزان
آب92.3 گرم
انرژی22 کیلوکالری
پروتئین0.35 گرم
کربوهیدرات6.9 گرم
قند2.52 گرم
آهن0.08 میلی گرم
ویتامین C38.7 گرم

خواص آبلیمو برای هضم غذا

برای داشتن سیستم گوارشی سالم بهتر است روزانه میزانی فیبر محلول مصرف کنید. آبلیمو سرشار از فیبر است. با مصرف منظم فیبر محلول بدن شما قند و نشاسته را آهسته تر هضم می نماید. قند و نشاسته در بدن به سرعت هضم می شوند و ممکن است باعث بروز مسائل گوارشی و نوسان قند خون گردد. با کاهش یا افزایش قند خون، سطح انرژی شما در طول روز تغییر می نماید و ممکن است غش کردن یا خستگی شدید را تجربه کنید. فیبرهای محلول در لیمو، در پالپ های آن یافت می گردد. برای بهره مندی از خواص لیمو ترش برای هضم غذا، حتما از تفاله آن در آبلیموی خود بهره ببرید.

خواص آبلیمو برای سلامت پوست

ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های مورد احتیاج بدن است. فراوری کلاژن، داشتن پوستی روشن و جوان تر از فواید مصرف ویتامین C است. بسیاری از برندهای فراورینماینده محصولات پوست و مو از عصاره لیمو و آبلیمو در فراوری این محصولات استفاده می نمایند. مواد معدنی و ویتامین های موجود درون آبلیمو برای بهبود آکنه، درمان پوست چرب، از بین بردن جوش های سرسیاه و شوره سر مفید هستند.

برای مطالعه بیشتر: 11 ماسک صورت خانگی با لیموترش برای پوستی صاف و شفاف

خواص آبلیمو برای کنترل وزن

برای افرادی که قصد کاهش وزن یا حفظ آن را دارند، آبلیمو نوشیدنی مناسبی است. فیبرهای محلول در لیمو علاوه بر این که به هضم غذا یاری می نمایند، باعث می شوند برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید. در این صورت بدن شما احتیاج کمتری به دریافت کالری دارد و به مرور وزن شما کم می گردد. اگر قصد کنترل وزن دارید، حتما از آبلیمو در برنامه غذایی تان بهره ببرید.

خواص آبلیمو برای سنگ کلیه

مصرف منظم لیمو و آبلیمو یکی از روش های جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. سنگ کلیه از رسوب ذرات زائد خون تشکیل می گردد. درمان سنگ کلیه و دفع آن ها بسته به مقدار شان ممکن است خیلی درد داشته باشد. اسید سیتریک موجود در آبلیمو به تنظیم pH ادرار و حل کردن مواد زائد یاری می نماید. اگر می خواهید از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنید، روزانه میزان آبلیمو مصرف کنید. برای افرادی که سنگ کلیه دارند، مصرف روزانه ترکیب لیمو، هویج و زنجبیل بسیار مناسب است.

برای مطالعه بیشتر: روش های مختلف درمان سنگ کلیه

خواص آبلیمو برای قلب

بسیاری از ترکیبات موجود درون آبلیمو باعث می گردد قلب سالم تری داشته باشید. آبلیمو منبعی سرشار از ویتامین C و فیبرهای محلول است. دیوسمین، هسپریدین و فیبر محلول به کاهش کلسترول موجود در خون یاری می نمایند. با هر بار مصرف آبلیمو کلسترول خون شما کم می گردد. هر قدر کلسترول خون شما کمتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته کمتر خواهد بود. برای بهره مندی بیشتر از خواص آبلیمو، آن را همراه با سبزیجات برگ دار، پروتئین ها و کربوهیدرات ها مصرف کنید.

دیگر خواص آبلیمو

ترکیب آبلیمو و آب، انرژی زا است و باعث تقویت خلق و خو می گردد. مصرف روزانه آب و آبلیمو یاری می نماید بدن شما در طول روز هیدراته باشد و مواد مغذی مورد احتیاج خود را به دست آورد. اسید سیتریک موجو در آبلیمو باعث از بین رفتن باکتری های مضر روده و سلامتی دستگاه گوارش می گردد. آبلیمو به فراوری شیره صفرا، سم زدایی کبد و دفع مواد مضر از آن یاری می نماید. آبلیمو منبعی غنی از مواد مغذی به نام فلانوئید است. این آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب های مختلف جلوگیری می نماید.

مضرات مصرف آبلیمو

آبلیمو مانند سایر مواد غذایی خالی از ضرر نیست. در این قسمت به 7 مورد از مضرات آبلیمو اشاره نموده ایم:

  • پوسیدگی دندان: لیمو بسیار اسیدی است. مصرف بیش از حد آبلیمو باعث از بین رفتن مینا و تحریک دندان ها می گردد. برای جلوگیری از آسیب تماشا دندان ها می توانید آبلیمو را با نی مصرف کنید. از مسواک زدن دندان ها بلافاصله پس از مصرف آبلیمو بپرهیزید.
  • زخم معده: اسیدی بودن آبلیمو ممکن است باعث سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ گردد. اگر معده حساسی دارید، از مصرف روزانه آبلیمو خودداری کنید.
  • تکرر ادرار و کم آبی بدن: آبلیمو سرشار از اسکوربیک اسید است که باعث فراوری ادرار بیشتر در کلیه ها می گردد. همراه با دفع ادرار الکترولیت ها از بدن خارج می شوند و این امر ممکن است باعث کم آبی بدن، خشکی لب و تشنگی مفرط گردد. اسیدی بودن آبلیمو، مثانه را نیز تحریک می نماید.
  • بروز آفت های دهانی یا بدتر شدن آن ها: آفت های دهانی معمولا زیر زبان یا داخل لُپ ها به وجود می آیند. مواد غذایی اسیدی یا تند، کمبود ویتامین و … باعث بروز این آفت ها می شوند. ممکن است با مصرف آبلیمو زخم های دهان شما تحریک گردد.
  • تشدید میگرن: مرکباتی مانند لیمو می توانند باعث بروز سردرد و میگرن شوند. این خوراکی ها سرشار از تیرامین هستند که از عوامل میگرن است.
  • تحریک پوست: لیمو و سایر مرکبات میزانی پسورالن دارند. این ترکیب شیمیایی باعث تحریک پوست می گردد. اگر پوست شما آفتاب سوخته شده است استفاده از آبلیمو می تواند باعث خارش، ایجاد تاول، احساس سوزش و قرمز شدن پوست شما گردد.

روش های استفاده از آبلیمو

لیمو یکی از مرکبات پر کاربرد در تهیه انواع غذا و دسر است. ترکیب آبلیمو کره باعث خوشمزه تر شدن غذاهای دریایی و گوشتی و دسرها می گردد. پوست لیمو را می توانید به چای، سوپ و انواع نوشیدنی های خود اضافه کنید. در این بخش به کاربردهای مختلف آبلیمو اشاره نموده ایم:

  • از آبلیمو می توانید در تهیه سوپ مرغ بهره ببرید.
  • می توانید پای مرنگ لیمو تهیه کنید.
  • چای لیمو تهیه کنید. این نوشیدنی کم قند و کم کالری و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. بعلاوه خطر ابتلا به سرطان، دیابت، آرتروز و سایر بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

برای مطالعه بیشتر: 24 کاربرد باورنکردنی پوست لیمو که نمی دانستید

سخن آخر

آبلیمو، یکی از پرطرفدارترین چاشنی های غذا در سراسر دنیا است که می توان آن را همراه با انواع دسر یا تنها با یک لیوان آب مصرف کرد. از مهم ترین خواص آبلیمو می توان به کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی، ضد باکتری و قارچ بودن و کنترل و کاهش وزن اشاره نمود. ویتامین C موجود درون آبلیمو در افزایش فراوری کلاژن و جلوگیری از پیری تاثیر دارد. از آبلیمو می توانید برای بهبود شوره های سر، آکنه و جوش های سرسیاه بهره ببرید. البته مصرف آبلیمو خالی از ضرر نیست. اگر معده درد دارید یا دچار سردردهای میگرنی می شوید بهتر است از مصرف آبلیمو پرهیز کنید.

منبع

Webmd.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2274

به "خواص آبلیمو برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص آبلیمو برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید