رضایی: درست یا غلط سیاست ما همین است، تعداد مدال ها فرقی نمی کند

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران، هادی رضایی سرپرست کاروان ورزش ایران در بازیهای پارالمپیک توکیو امروز یکشنبه نشست خبری برگزار کرد تا آخرین شرایط این کاروان را تشریح کند.

رضایی: درست یا غلط سیاست ما همین است، تعداد مدال ها فرقی نمی کند

لزوم برگزاری این نشست آنهم در فاصله زمانی کوتاه نسبت به نشست قبل بیشتر از این حیث بود که 34 سهمیه کسب شده برای پارالمپیک توکیو توسط کمیته ملی پارالمپیک حذف شده است؛ موضوعی که خبرنگاران دو هفته پیش در گزارشی اختصاصی با همین عنوان به آن پرداخت.

هادی رضایی در همین نشست شرحات تکمیلی در خصوص این تصمیم را ارائه کرد.

سال گذشته سیاست نهایی شد

وی گفت: آذرماه 97 بعد از نشست ستاد بازی ها، سیاستی برای چگونگی حضور در پارالمپیک تهیه شد و برای اظهار نظر به فدراسیون های مربوطه ارسال شد. فرصتی یک ماهه دادیم، بعد از آن سیاست تدوین شد سپس در تاریخ 23 بهمن ماه در نشستی با حضور نمایندگان فدراسیون نابینایان و جانبازان، سیاست را نهایی کردیم.

پیش بینی تعداد مدال تغییر نموده است

رضایی با بیان اینکه این سیاست به صورت رسمی توسط کمیته ملی پارالمپیک اطلاع رسانی شد، اظهار داشت: آن موقع نمی دانستیم شرایط کسب سهمیه ها چگونه است، آن موقع فقط حضور والیبال نشسته در توکیو قطعی بود. بعد از آن بود که در خصوص کسب سهمیه ها و مدال آوری پیش بینی کردیم، آن موقع پیش بینی شد که 33 مدال می گیریم اما امروز با توجه به عملکرد ورزشکاران خودمان و تحلیل عملکرد رقبا، تا حدی پیش بینی ها تغییر نموده است. طبق پیش بینی فعلی، کاروان ایران می تواند در توکیو 30 مدال شامل 7 طلا، 12 نقره و 11 برنز کسب کنیم.

چرا فوتبال پنج نفره حذف شد؟

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به حذف فوتبال پنج نفره گفت: ابتدا برای این تیم حتی مدال برنز پیش بینی کردیم اما بعد از مسابقات کسب سهمیه و با توجه به عملکرد و نتیجه گیری این تیم، تغییراتی داشتیم و حتی این موضوع را در یک جلسه آسیب شناسی هم عنوان کردیم.

سیاست کمیته اعزام کیفی بوده است

رضایی با تاکید بر اینکه پیش از این بارها اعلام شده بود که کسب سهمیه پارالمپیک ملاک اعزام قطعی به توکیو نیست، اظهار داشت: سیاست کمیته ملی پارالمپیک برای خیلی از رویدادها، اعزام کیفی بوده است، برای پارالمپیک توکیو هم قرار داشتن در یکی از گروه های چهارگانه را ملاک اعزام گذاشته ایم.

اقدام عجیب یک رئیس

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک با انتقاد از افرادی که نسبت به حذف سهمیه ها واکنش منفی داشتند، توضیح داد: برایم جالب است آن رئیسی که خودش پای توافق نامه سیاست ما را امضا نموده است، نسبت به این مسئله انتقاد دارد.

هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد

سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو با تاکید بر اینکه مسایل اقتصادی هیچ تاثیری در سیاست اعمال شده نداشته، یادآور شد: درست است که بخشی از بودجه را دریافت کردیم اما خوشبختانه تا به امروز در پرداخت حقوق، برگزاری اردو و اعزام ها هیچ کوتاهی نداشته ایم. صرفاً برای پیروی از سیاست خود اقدام به حذف بعضی سهمیه ها کردیم.

هیات اجرایی دوباره تصویب کرد

رضایی توضیح داد: با همه اینها و به خاطر بعضی نقدها، موضوع حذف سهمیه ها و سیاست اعمال شده برای آن را هفته گذشته در هیات اجرایی کمیته آنالیز کردیم، مجدد موضوع با اکثریت آرا تصویب شد.

تعداد مدال فرقی نمی کند

وی با یادآوری اینکه فعلاً حضور در پارالمپیک توکیو با لحاظ شدن 39 سهمیه است، اظهار داشت: برای این تعداد سهمیه کاروان 70 نفره در بازی ها خواهیم داشت. با این ترکیب 30 مدالی که پیش بینی شده به دست می آوریم و اگر هم کاروان را بزرگ تر نموده و مثلاً با 170 یا 200 نفر به توکیو برویم بازهم همین تعداد مدال را به دست می آوریم.

دستور بدهند با کاروان کامل می رویم

سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو با تاکید بر اجرای سیاست اعمال شده، اظهار داشت: دستور بدهند کاروان ایران را با تعداد کامل سهمیه های کسب شده به توکیو اعزام می کنیم، حتی سهمیه وایلدکارت هم می گیریم، اینگونه در افتتاحیه هم خیلی باشکوه و گسترده شرکت می کنیم اما در این صورت کیفی گرایی چه می گردد؟

هادی رضایی در ادامه نشست خبری جوابگوی پرسش خبرنگاران بود.

شرح در خصوص تیم تیراندازی با کمان

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با کمانداران و اینکه رنگ مدال آنها در پیش بینی جدید افت داشته و اینکه اختلاف اخیر چه تاثیری در این مورد داشته است؟ ، گفت: هیچ کِش مَکش و اختلافی نبود، هر یک از ورزشکاران پفراینده کامل پزشکی و غیرپزشکی پیش ما دارند که مدام آنها را بر اساس شرایط حریفان آنالیز می کنیم، هیچ چیز را به قضا و قدر نسپرده ایم. نیازهای ورزشکاران را تامین نموده ایم و همین فرایند را ادامه می دهیم در عین حال شرایط آنها را مدام آنالیز می کنیم.

مقایسه ها اشتباه است

وی همچنین در خصوص اینکه ورزشکاران حوزه پارالمپیک خود را با ورزشکاران المپیکی مقایسه می نمایند، اظهار داشت: مگر می گردد در ورزش مقایسه داشت؟ مگر فوتبال و تکواندو قابل مقایسه است؟ شما رسانه ای ها هر یک سیاست خود را دارید، مهم این است که امروز سیاست مان را اتخاذ ننموده ایم، قبلا تدوین و اطلاع رسانی شده است.

تاثیر و تبعات یک تصمیم

شاید اجرای این تصمیم باعث گردد بعضی ورزشکاران که با وجود کسب سهمیه اعزام نمی شوند، از ایران بفرایند. کمااینکه بعضی از آنها این موضوع را هم مطرح نموده اند. ضمن اینکه شاید اجرای این سیاست حتی باعث گردد که امید به زندگی در میان پارالمپین ها کم گردد، این موضوعی بود که رضایی در خصوص آن شرح داد.

همان هایی که منتقد هستند این سیاست را گذاشتند

وی گفت: ما 120 نفر را اعزام کنیم چون 2 نفر تهدید نموده اند؟ ببینید سیاستی چه درست و چه اشتباه 14 ماه قبل تدوین شد. چه کسی این سیاست را گذاشت؟ همان هایی که امروز منتقد هستند! کجای دنیا قبول دارید 5 لژیونر از ترکیه و ایتالیا پرواز مستقیم به محل مسابقات بفرایند و همینگونه باز گردند؟

13 نفر موافق این سیاست هستند

وی ادامه داد: من مجری سیاست هستم. بازهم می گویم در نشست اخیر هیات اجرایی مجدد موضوع را آنالیز کردیم. از 14 نفر، 10 نفر موافق بودند اما پس از شرحات تکمیلی از میان آن 4 نفر مخالف، 3 نفر دیگر هم موافق شدند.

درست یا غلط سیاست ما همین است

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک همچنین تاکید نمود: شما رسانه ای ها نسبت به عملکرد ورزشکاران منتقد هستید، خود شما قول می دهید که مثلا اگر تیراندازی اعزام شد و در میان 32 نفر در رده سی و دوم ایستاد، انتقاد نکنید. این سیاست ما است حالا چه درست و چه غلط؛ اگر به سیاست گذاری انتقاد وجود دارد که اصلا چه لزومی به آنالیز و ارزیابی دارد.

المپیک را با پارالمپیک مقایسه نکنید

سرپرست کاروان ایران در بازی های پارالمپیک تاکید نمود: خواهشا المپیک را با پارالمپیک مقایسه نکنید، ما جوابگوی کار و سیاست های خودمان هستیم. دو روز بعد هم در خصوص نتایج به دست آمده در پارالمپیک باید جوابگو باشم نه المپیک؛ مسئولان المپیک هم جوابگوی عملکرد و سیاست های ما نخواهند بود.

رد نادیده دریافت یک فرهنگ

رضایی با بیان اینکه یا باید احساس را در سیاست گذاری دخیل کنیم یا غیر از این باشد، به این پرسش که آیا این به معنی نادیده دریافت فرهنگ نیست؟ گفت: نه؛ این موضوع را رد می کنم.

نباید صنفی صحبت کرد

وی با تاکید بر اینکه در تدوین سیاست مورد نظر، متر و معیارها کاملا معین بوده و رکوردها نقش تحلیلی در آن داشته است، توضیح داد: نباید صنفی صحبت کرد، در خصوص رشته ای خاص مانند بسکتبال با ویلچر یا فوتبال حرف نزنیم، باید در خصوص کسب سهمیه صحبت کرد. یا همه آنهایی که کسب سهمیه کردند اعزام شوند یا سیاست موردنظر اجرا گردد.

بدهکاری فدراسیون ها ربطی به ما ندارد

سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو با بیان اینکه کمیته پارالمپیک یک نهاد عمومی غیردولتی با بودجه ای معین است، گفت: وظیفه ما حمایت از ورزشکاران جانباز و معلول است و پیگیری برنامه های آنها؛ در اساسنامه هم به این تاکید شده است. همین الان که با شما صحبت می کنیم 61 درصد بودجه را دریافت کردیم و بر اساس برنامه ها هزینه داشته ایم، در انتها سال پولی اضافه بیاید نمی توانم با خودم جایی ببرم. اینکه فدراسیونی هم بدهکار است واقعا ارتباطی به ما ندارد، ما طبق سیاست های مان پیش می رویم.

نباید با شرایط قبلی مقایسه شویم

وی ادامه داد: برای بازی های پاراآسیایی هم همین سیاست اجرا شد، حالا آنجا سفره گسترده تر بود اما اگر قرار است سیاست اعمال نگردد، نیازی به تجزیه و تحلیل و آنالیز های دقیق کارشناسی هم نیست و نباید هم عملکرد کاروان در انتها پارالمپیک توکیو با دوره های قبل مقایسه گردد. اگر پارالمپیک جایگاهی دارد به خاطر پیشینه اش در برنامه ریزی است. باور کنید در هیات اجرایی هم افرادی هستند که کارشناس ورزش به حساب می آیند.

پاسخ قاطع به یک پرسش

رضایی در پاسخ به این پرسش که این سیاست چه ضمانت اجرایی دارد، شاید هیات اجرایی دوره قبل این موضوع را رد کند، در دنیا کشورهایی پیشرفتهای هستند که می توانند الگو باشند. چه زمانی می توان از آنها الگوبرداری کرد؟، به صراحت گفت که هیچ زمان نمی توان این کار را کرد.

فلفلی رئیس فدراسیون نیست!

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه در صورتی که فدراسیونی مسئولیت اعزام را به عهده بگیرد چه تصمیمی می گیرید چرا که سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره اینگونه گفته که فدراسیون نابینایان هزینه اعزام را متقبل می گردد؟، گفت: آقای فلفلی رئیس فدراسیون نیست.

نگاه ها احساسی است

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک تاکید نمود: نگاه ها به ورزش جانبازان غالبا احساسی است درحالیکه در این عرصه هم مانند ورزش قهرمانی به صورت حرفه ای کار و هزینه می گردد پس باید نگاه حرفه ای به آن داشت. باید موضوع نگاه و چگونگی آن را حل کرد. یا باید همه ورزش را یک کاسه دید یا اینکه خط کش گذاشت و گفت مثلا از این رشته این انتظار است از آن رشته نیست.

شرح معاون فنی کمیته پارالمپیک

در این بخش نشست خبری، محمد تابع معاون فنی کمیته ملی پارالمپیک تاکید نمود که ما در کمیته به دنبال حذف ورزشکاران نبودیم، حتی کوشش داشتیم به هر بهانه ای حضورشان را در کاروان حفظ کنیم اما بعضا واقعا شرایط را نداشتند.

گلایه از دو سرمربی تیم ملی

در ادامه رضایی گفت: من از افرادی مانند سرمربی بسکتبال با ویلچر و فوتبال پنج نفره گله مند هستم که چرا وقتی از سیاست آگاه شدند نسبت به آن انتقاد نکردند اما حالا که اجرا شده انتقاد می نمایند و حتی می گویند که غیرمنطقی است.

شروع مهلت معین شده برای استفاده از سهمیه ها

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: از هفته آینده مهلت معین شده از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک برای اعلام استفاده از سهمیه ها شروع شده و تا اردیبهشت ادامه دارد. اما آیا ضمانتی وجود دارد که تیم بسکتبال با ویلچر وارد اردو گردد، لژیونرها که دلاری پول می گیرند وارد اردو شوند نه اینکه نزدیک اعزام به اردو ملحق شوند.

باز شدن روزنه امید اعزام کل کاروان

هادی رضایی در انتها گفت: گزارش این نشست را به هیات اجرایی می دهم تا ببینیم می گردد حضور حداکثری در توکیو داشت. البته این اطمینان خاطر را می دهم که نگاه ما به همه ورزشکاران یکی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 730

به "رضایی: درست یا غلط سیاست ما همین است، تعداد مدال ها فرقی نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضایی: درست یا غلط سیاست ما همین است، تعداد مدال ها فرقی نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید