سهم گیاهان دارویی از فراوری ناخالص داخلی

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران، جواد ساداتی نژاد امروز در افتتاحیه ششمین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی که در مصلی تهران برگزار گردید، بیان کرد: جهاد کشاورزی در معاونت باغبانی به حوزه گیاهان دارویی دفتری را اختصاص داده و در این حوزه فعالیت می نماید.

سهم گیاهان دارویی از فراوری ناخالص داخلی

وی با بیان اینکه طب سنتی و گیاهان دارویی یک رشته بین حوزه ای است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری در حوزه گیاهان دارویی می توانند نقش مؤثری ایفا نمایند که به صورت کلی نقش هماهنگی بین این وزارتخانه ها معاونت علمی است تا اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

وی با بیان اینکه حوزه گیاهان دارویی از ظرفیت بالایی در حوزه اشتغال در جهان برخوردار است، گفت: بیش از دو هزار گونه گیاهی دارویی مناسب در کشور داریم که نتوانسته ایم روی بعضی از آنها کاری انجام دهیم اما همچنان این ظرفیت وجود دارد.

ساداتی نژاد اظهار داشت: با توجه به اینکه آب و هوای کشور و مراتع برای رشد گیاهان دارویی می تواند یکی از این ظرفیت ها باشد بنابراین می توان نتیجه گرفت که کشور ما بستر مناسبی برای فراوری گیاهان دارویی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور ایجاد یک زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی است، گفت: ما باید تمرکز خود را در این حوزه قرار دهیم تا بتوانیم به ارزش اضافه نموده بالایی در این حوزه برسیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: در این راستا درصدد هستیم مجوزی برای راه اندازی پالایش گیاهان دارویی برای بخش خصوصی صادر کنیم تا بتوانند با سرمایه گذاری در این حوزه ثروت آفرینی داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات اخیر جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی گفت: ما توانستیم طی یک سال اخیر اندازه اراضی زیر کشت گیاهان دارویی را از 250 هزار هکتار به 280 هزار هکتار برسانیم. این نشان می دهد کشت گیاهان دارویی طی یک سال ده درصد افزایش داشته است.

وی گفت: نگاه ما با توجه به ابلاغ اصلاح الگوی کشت است؛ کشت گیاهان دارویی به جای کشت گیاهان آب بر از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل در بعضی اقلیم های کشور کشت گیاهان دارویی جایگزین کشت گیاهان مالی می گردد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را جزم نموده که از الگوهای کشت گیاهان دارویی حمایت کند، گفت: یکی از این الگوها کشت قراردادی است که از سال آینده شروع خواهیم کرد که از مباحث مهم دولت سیزدهم بوده است .

به گفته وی کشت قراردادی را از غلات و گندم شروع کردیم و قرار است سال جاری آن را در حوزه گیاهان دارویی توسعه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کشت قراردادی موضوعی به شدت راهبردی در حوزه گیاهان دارویی محسوب می گردد که می تواند به واسطه دانش بنیان ها توسعه یابد.

ساداتی نژاد ادامه داد: آنالیز ها نشان می دهد گیاهان دارویی می توانند تا دو درصد GDP کشور را از آن خود نمایند و این دورنمای خوبی در صنعت، محسوب می گردد.

وی تاکید نمود: نقش شرکت های دانش بنیان در این زمینه مؤثر است و این می تواند در سلامت کشور نیز اثرگذار باشد.

ساداتی نژاد اضافه نمود: پیگیری چنین موضوعاتی در حوزه گیاهان دارویی می تواند از خام فروشی که بلای جان گیاهان دارویی کشورمان است جلوگیری کند.

وی با تاکید بر ضرورت به کارگیری استانداردهای جهانی در فراوری گیاهان دارویی گفت: از آنجایی که این حوزه ثروت ساز است می توانیم بر اساس استانداردها آینده خوبی در این حوزه برای کشورمان رقم بزنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2121

به "سهم گیاهان دارویی از فراوری ناخالص داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم گیاهان دارویی از فراوری ناخالص داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید