سوغات زائر در بازار اقتصاد مقاومتی آینده فوق العاده ای دارد
به گزارش تور کیش، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، سوغات زائر در بازار اقتصاد مقاومتی آینده فوق العاده ای دارد.
امیرمهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در مورد پیشینه دو دهه فعالیت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در زمینه فراوری سوغات زائر اظهار کرد: سوغات زائر به عنوان یکی از دغدغه ها و مسائل حوزه فرهنگی و زیارتی در مشهد بشمار می رود که مجموعه های زیادی از جمله آستان قدس رضوی درگیر آن هستند.
وی اضافه نمود: رویکرد نو موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ذیل رسیدن به مکتب هنر رضوی است که اضلاع مختلفی دارد و یکی از آنها مکتب هنر رضوی با شعار اصلاح مصرف فرهنگی است.
مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی توضیح داد: ما با فراوری محصولاتی که انسان ها را یاد حضرت رضا (ع) می اندازد و به زیارت وصل می نماید در کوشش هستیم که زیارت را فراتر از زیارت فیزیکی در حرم مطهر امام رضا (ع) تصویر کنیم؛ بعلاوه سعی داریم به بهانه های مختلف به طراحی مواردی که در زندگی مردم بکار می رود از جمله قاب، زیورآلات و ... در قالب المان های رضوی و مفاهیم آن بپردازیم.
سوغات زائر در مشهد منسجم و دقیق نیست
وی با بیان اینکه بخشی از محصولات تجاری سازی شده و به بازار رسیده است، ابراز عقیده کرد: به گمان بنده، سوغات مشهد تا حدودی فضای بسیار به هم ریخته و آشفته ای دارد. سوغات مشهد شامل حوزه های مختلفی از جمله زرشک، نبات، زعفران و دیگر حوزه ها است و کمتر به این مورد که سوغات زائر را به زیارت وصل کند و ارتباطی ایجاد گردد، پرداخته می گردد.
حکیمی افزود: متاسفانه در سوغات مشهد کمتر به این توجه شده که با امر زیارت مرتبط باشد، به همین علت میتوان گفت بازار سوغات زائر در مشهد منسجم و دقیق نبوده و تعاریف تا حدودی در آن تعیین نیست.
وی در مورد دلایل متعدد منسجم نبودن سوغات مشهد گفت: عدم انسجام در حوزه مدیریتی بخشی از این مورد است که مجموعه های مرتبط حاضر نشدند این موضوع را سروسامان دهند. مشهد به علت تنوع حضور زائران که از شهرها و کشورهای مختلف به این شهر زیارتی سفر می نمایند، تنوع محصولات زیادی دارد. سوغات مشهد از زعفران، زرشک و نبات گرفته تا محصولات دیگری مانند فرش را شامل می گردد که متاسفانه در تکثر و تنوع عقب هستیم و علت این عقب ماندگی این است که نمیتوان یک محصول و مجموعه را به عنوان سوغات شهر در نظر گرفت.
مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اظهار داشت: اگر بخواهیم سوغات زائر در مشهد شناخته گردد باید حوزه ها و ساختارهای مدیریتی سروسامان گرفته و برنامه ریزی دقیقی انجام گردد تا شاهد انسجام در حوزه سوغات مشهد باشیم. برای این مورد باید چند محصول شاخص و خاص علاوه بر بعضی از محصولات باید برای مشهد تعیین گردد تا بتوان از آن به عنوان سوغات یاد کرد.
وی پیرامون اینکه سوغات زائر در بازار اقتصاد مقاومتی آینده فوق العاده ای دارد، اظهار کرد: ما در موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در پی این هستیم که سوغاتی تهیه کنیم که زیارت را برای افراد تداعی کند و تنها مختص مشهد باشد. بعلاوه قصد داریم محصولاتی داشته باشیم که در هر کجای جهان به دست هر فردی که رسید تداعی گر امام رضا (ع) باشد.
حکیمی افزود: این ویژگی خاص مشهد است که ما با ارادتی که به حضرت رضا (ع) داریم بتوانیم معنا را در حوزه صنایع فرهنگی و دیگر حوزه ها تبدیل به یک امر محسوس کنیم و این امر محسوس افراد را به معنای زیارت حضرت رضا (ع) نزدیک می نماید.
سوغات مشهد متناسب با احتیاج مردم طراحی و فراوری می گردد
وی در مورد استقبال زائران از سوغاتی که طراحی و فراوری می گردد، عنوان کرد: ما در حوزه های مختلف مانند انواع متبرکات، تابلو فرش ها و گل های متبرکی که تبدیل به قاب می گردد، مفهوم زیارت را بکار گرفتیم. بعلاوه در طراحی فضاهای مختلفی از المان ها و نشانه هایی مانند کاشی کاری ها، پنجره فولاد، رکاب انگشتر، سفال و بطور کلی المان هایی که در حرم مطهر رضوی و در حوزه زیارت وجود دارد در طراحی ها استفاده کردیم و بخشی از آنها تجاری سازی شده است.
مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اضافه نمود: ما مجموعه ای از نشان کتاب های مختلفی در حوزه فرهنگی طراحی کردیم که از کاشی کاری های مسجد گوهرشاد، مجموعه ها و گنجینه های آستان قدس رضوی استفاده شده و به عنوان محصولاتی که زائران را یاد امام رضا (ع) و زیارت می اندازد فراوری و عرضه می کنیم.
وی با بیان اینکه کارت پستال های مجموعه حرم یکی دیگر از بهانه هایی است که می تواند این ارتباط را یادآوری کند، بیان نمود: در حرم مطهر رضوی شرایطی وجود دارد که افراد از مکان های مختلف می توانند به صورت آنلاین حضرت رضا (ع) را زیارت نمایند. بیشتر این محصولات متناسب با احتیاجهای روز مردم طراحی می گردد.
کارآفرینی در دستور کار پروژه مهر واقع شده است
حکیمی در مورد پروژه مهر محصولات هنری آستان قدس رضوی بیان نمود: پروژه مهر محصولات هنری رضوی به سوغات، فراوریات و شاخه های مختلف سوغات زیارت رضوی می پردازد و در این حوزه ارتباطات مستقیمی با فراوری نمایندگان مختلف در ایران ایجاد نموده و به عنوان مسئولیت اجتماعی اشتغال و کارآفرینی را در دستور کار قرار داده است.
واردات سوغات از چین
وی گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی که سالهاست مطرح شده اما بخشی از سوغات مشهد از چین وارد می گردد. باید بتوانیم فراوریات داخلی را توسعه دهیم تا اقتصاد کشور به طور جدی بهتر گردد؛ به همین دلیل ما در این حوزه فعالیت گسترده ای داشتیم و امیدواریم در آینده به عنوان یکی از مهمترین برندهای سوغات فرهنگی در کشور شناخته شویم.
مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در مورد نوع محصولاتی که در این موسسه معرفی می گردد، بیان نمود: در موسسه دو دسته محصول وجود دارد که یک دسته محصولات به وسیله فراوری نمایندگان مختلف فراوری می گردد و ما در موسسه عرضه می کنیم. دسته دیگر محصولات بگونه ای است که به وسیله موسسه آستان قدس رضوی طراحی و فراوری می گردد.
سوغات زائر تاثیرگذاری فرهنگی را در پی دارد
وی با بیان اینکه اکنون ما در جایگاهی قرار داریم که می توانیم در آینده برای معرفی برند خود شتاب بیشتری در فراوری مجموعه های خود داشته باشیم، اظهار داشت: سوغات زائر در بازار اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین بازارهایی است که آینده بسیار فوق العاده ای دارد و اگر فردی در این حوزه فعالیت کند، به غیر از تاثیرگذاری در بحث فرهنگی در گردش مالی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
حکیمی توضیح داد: سال آینده جشنواره ای در دانشگاه هنر تهران برگزار خواهد شد که اکنون در حال آماده سازی است و تمام دانشجویان هنر سراسر کشور با المان های موجود حرم حضرت رضا (ع) و مفاهیم رضوی طراحی محصولات را انجام می دهند و طراحی برگزیدگان خریداری می گردد و ما آنها را به فراوری نمایندگان برای فراوری تحویل می دهیم. بنابراین روش های مختلفی را برای طراحی محصولات پیش بینی کردیم و اکنون در حال اجرا هستیم.
منبع: همگردی