ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی شروع به کار کرد

به گزارش تور کیش، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی استفاده کاربردی در زندگی روزمره همراه با ویژگی های زیبایی شناسی بعلاوه آثار دارای نشان مهر اصالت ملی را از جمله مهم ترین فاکتورهای انتخاب آثار به نمایش درآمده در ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی بیان کرد.

ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی شروع به کار کرد

به گزارش دنیای سفر و به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی ظهر امروز سه شنبه 19 بهمن ماه 1400 با حضور پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری و محمدحسین ایمانی خوشخو مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه ملی افتتاح شد.

پویا محمودیان در شرح برگزاری ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی اعلام کرد: پس از آسیب شناسی های صورت گرفته سعی بر این شد که جشنواره ششم با دقت نظر و رویکردی متفاوت برگزار گردد. فراخوان برای حضور 31 استان به صورت عمومی و خصوصی انجام شد و بعضی استان ها از جمله مازندران، اصفهان و تهران حضور فعال تری در این دوره داشتند.

او با اشاره به ارسال 570 اثر به جشنواره، اضافه کرد: داوری ها در دو مرحله انجام شد. در ابتدا آثار به وسیله عکس های ارسالی گزینش شدند و پس از آن داوران 320 اثر را برای راه یابی به جشنواره انتخاب کردند.

محمودیان تاکید بر آثار و طراحی های کاربردی همراه با ویژگی های زیبایی شناسی و بعلاوه آثاری که سال جاری پیروز به اخذ نشان مهر اصالت ملی شده اند را به عنوان دو تفاوت اصلی این دوره جشنواره با پنج دوره گذشته مطرح کرد و اضافه کرد: سال جاری توجه ویژه به بخش رویش دوباره سرو با هدف شناسایی و تجلیل از بازماندگان پیشکسوتان، اساتید و نخبگانی که ادامه دهنده راه هنرمندان هستند، به منظور حفظ رشته در دستور کار قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی مکانی برای شناسایی هنرمندان، کشف استعدادهای تازه و نمایش آخرین دستاوردهای هنرمندان سراسر کشور است، ادامه داد: این جشنواره مکانی برای ارتباط بی واسطه علاقه مندان به فرهنگ، هنر، صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران با هنرمندان است.

او با اشاره به اینکه هر هنرمند حداکثر با سه اثر در جشنواره حضور دارد، اضافه کرد: امکان حضور آثاری که در جشنواره های فجر گذشته شرکت نموده بودند، در این دوره وجود نداشت. در اختتامیه نیز شش نفر از صنعتگران پیروز به کسب سرو سیمین و شش نفر پیروز به اخذ دیپلم افتخار ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی می شوند.

محمودیان در انتها با اشاره به استقبال بازدیدنمایندگان از جشنواره اعلام کرد: زیبایی ، خلاقیت و ظرایفی که به وسیله هنرمندان جوان خلق شده اند، از آغازین ساعات افتتاحیه نظر تمامی بازدیدنمایندگان را به خود جلب نموده است و امیدواریم جشنواره ششم بتواند فصل تازهی از اتفاقات تاثیرگذار برای ذینفعان این حوزه باشد

در ادامه نیز شالبافیان آثار حاضر در جشنواره را فاخر ارزیابی کرد و اضافه کرد: ابتکاری که معاونت صنایع دستی برای به نمایش درآوردن آثار هنرمندان به صورت سالانه انجام می دهد، قابل تقدیر است.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر اهمیت تعامل هر چه بیشتر صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: تعامل هر چه بیشتر حوزه گردشگری و صنایع دستی موجب می گردد که نحوه همکاری فعالان دو حوزه نیز واضح تر و شفاف تر گردد.

شالبافیان توضیح داد: بعضی از آثار به نمایش درآمده در این جشنواره می تواند در هتل های سنتی و سایر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرند. هر قدر که فرهنگ ایرانی در مراکز گردشگری بهتر نشان داده گردد، به طور حتم مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

معاون گردشگری کشور بعلاوه به تمامی فعالان گردشگری خصوصا صاحبان تاسیسات گردشگری توصیه کرد که از این جشنواره و آثار به نمایش درآمده بازدید نمایند.

از جمله آثار حاضر در جشنواره می توان به فلزکاری، تذهیب، معرق، گلیم، طلاکوبی روی فلز، زری بافی، لاک تراشی، خراطی و سوخت کاری، قلمزنی، حکاکی سنگ، چاپ باتیک، طلاکوبی، پته دوزی، منبت، سرامیک، مشبک، قلم تراشی، سوزن دوزی، ملیله، سازه های چوبی، فلز، گلیم، شیشه دمی، احجام فلزی، زیورآلات، نقاشی روی پارچه، سوزن دوزی اشاره نمود.

ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی 18 تا 24 بهمن ماه در موزه ملی برگزار می گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1986

به "ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ششمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید