مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟

به گزارش تور کیش، این نوع تیرها از از خرپا که اغلب از میلگرد ساخته می گردد. بتن پاشنه، اگر برای ریختن بتن پاشنه از قالب سفالی استفاده گردد به آن کفشک هم گفته می گردد. پیش فشرده هم در بعضی از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟

اجزای تشکیل دهنده تیر ها ازمیلگردهایی در قسمت فوقانی و میلگرد مارپیچ یا عرضی و آهن پایین یا میلگردهای کششی میلگردهای بالا عضو بالای خرپا بوده و قطر آن نباید از 6 میلی متر کمتر از 12 میلی متر بیشتر باشد. (توصیه می گردد از میلگرد 10 یا 12 آجدار استفاده گردد) ارتفاع خرپای تیرچه باید به میزان ای باشد که میلگرد بالا قدری بالاتر از سطح بلوک قرار گرفته و در بتن پوشش قرار گیرد. میلگرد عرضی عضو مورب خرپا را تأمین می کند و نیروهای برشی سقف را تحمل می کند.

حداقل فاصله میلگردهای کششی از همدیگر باید 5 میلی متر بیشتر از بزرگترین دانه بتن مصرفی باشد. برای این که چسبندگی بیشتری بین فولاد و بتن ایجاد گردد بهتر است که تمام میلگردها به صورت آجدار استفاده گردد.

این نوع متریال همانند تیرچه های بتنی، خرپایی شباهت دارد. تیرچه سفالی از یک میلگرد در قسمت فوقانی، دو یا سه آرماتور در پاشنه تحتانی تیرچه و میلگردهای عرضی زیگزاگ با این تفاوت که به جای قرار گرفتن در قالب موقت در بلوک های فندوله سفالی قرار گرفته سپس بتن درون این قالبها ریخته می گردد.

منبع مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟

انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1783

به "مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید