ناکامی برنامه های پیشین در برنامه ششم توسعه اردبیل احصا می شود

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران، علی آذرنژاد بعدازظهر یکشنبه در جلسه کارگروه امور زیربنایی با تأکید به اینکه ازاین پس این کارگروه در کنار سایر وظایف خود تدوین برنامه ششم را دنبال می کند، شرح داد: چهار کمیته برای تدوین برنامه معین شده است.

ناکامی برنامه های پیشین در برنامه ششم توسعه اردبیل احصا می شود

وی افزود: این کمیته ها شامل مسکن، عمران شهری و سکونتگاه های غیررسمی، عمران روستایی و عشایری، حمل ونقل و ارتباطات و انرژی است که قرار است با تشکیل جلسات منظم نسبت به تدوین برنامه ششم توسعه استان اقدام کنند.

معاون امور عمرانی استاندار با اذعان به تغییراتی در فرایند تدوین برنامه توسعه در دور ششم به نسبت سال های قبل افزود: در این جلسات گزارش عملکرد گذشته در برنامه چهارم و پنجم تدوین شده و سپس گزارش پیش بینی آینده و ظرفیت ها و چالش های پیش رو تهیه شده و سند توسعه استان تهیه خواهد شد.

آذرنژاد با تأکید به اینکه کمیته ها بر اساس سیاست های راهبردی به تکمیل گزارش حوزه کاری خود خواهند پرداخت، متذکر شد: درعین حال انتظار می رود هماهنگی بین بخشی موردتوجه کمیته ها قرار گیرد.

وی با اذعان به اینکه برنامه توسعه سندی است که شرایط مطلوب مالی، اجتماعی و فرهنگی منطقه را ترسیم می کند، تأکید کرد: برنامه باید نزدیک به واقعیت بوده و قابلیت اجرایی داشته باشد و اهدافی که می توان واقعاً آن را محقق ساخت مورد تأکید باشد.

معاون امور عمرانی استاندار بابیان اینکه تدوین برنامه ها باید طوری باشد که حداقل به تحقق 90 درصد آن اطمینان داشته باشیم، ادامه داد: در تهیه گزارش عملکرد استان در برنامه چهارم پنجم به آمارها استناد خواهیم داشت و موفقیت و عدم موفقیت ها احصا می شود.

آذرنژاد تدوین برنامه ششم را بر اساس سیاست های کلی نظام، آمایش منطقه ای، تجربیات استان و برنامه های راهبردی ادارات دانست و افزود: سند شامل اهداف کلی، کیفیت و کمیت، راهبردها، سیاست ها، اقدامات و عملیات است.

وی تأکید کرد: انتظار ما از دستگاه های اجرایی مشارکت فعال در مراحل تهیه و تدوین برنامه ششم است و ادارات باید توجه داشته باشند که ما به صورت شاخصی برخورد خواهیم داشت و بر اساس شرایط و منابع هدف گذاری خواهیم کرد.

معاون امور عمرانی استاندار به ضرورت توجه به ظرفیت بخش خصوصی در برنامه ششم و چگونگی کاربست آن تأکید کرد و بیان داشت: رویکردهای اصلی برنامه ششم شامل آمایش سرزمین، محورهای حاکم بر اقتصاد مقاومتی، تقویت بخش خصوصی، گسترش اقتصاد دانش بنیان و تقویت رقابت پذیری با تأکید بر بهره وری است.

اشتباه در آغاز پروژه های متعدد عمرانی

آذرنژاد آغاز به کار پروژه های عمرانی متعدد و در نیمه راه رها کردن آن را مغایر با بهره وری دانست و افزود: اینکه در اردبیل مدرسه داریم از سال 73 آغازشده و هنوز تکمیل نشده است دیگر بهره وری نخواهد داشت.

وی با ذکر مثال دیگری به آغاز ساخت 15 مجتمع آب رسانی روستایی با اعتبار هزار و 300 میلیارد ریال اشاره کرد و متذکر شد: بهتر بود به جای 15 مورد چهار مورد اجرا و تکمیل شود و امروز همه این ها با مشکل مالی روبرو نشوند.

معاون امور عمرانی استاندار تعیین اولویت در پروژه های عمرانی را باهدف بهره وری جدی دانست و تأکید کرد: در برنامه ششم قویاً این موضوع موردتوجه خواهد بود.

وی بابیان اینکه در تدوین برنامه ششم استان ها در مناطق دسته بندی شده اند، ادامه داد: استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی منطقه دو محسوب می شوند و باید در برنامه ششم جایگاه استان در منطقه و در بین مناطق 9 گانه کشور تعیین شود.

وی توجه به چشم انداز استان در تدوین برنامه را خواستار شد و شرح داد: چشم اندازهای تدوین شده برای استان شامل کشاورزی با رویکرد صنایع تبدیلی، دام پروری، پرورش ماهی، اکتشاف معادن، صنایع دستی و توانمندی های گردشگری داخلی و خارجی است.

معاون امور عمرانی استاندار بابیان اینکه تا تاریخ 14 دی ماه سال جاری تهیه گزارش عملکرد گذشته تعیین شده است، افزود: در ادامه در بازه های زمانی مختلف ادارات با تشکیل جلسه نسبت به تدوین برنامه ششم اقدام خواهند کرد.

آذرنژاد پیش بینی آینده و چالش های پیش رو را بر اساس عملکرد واقعی و نه آرمان گرایی تأکید کرد و خواستار رعایت جدول زمان بندی از سوی ادارات شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 779

به "ناکامی برنامه های پیشین در برنامه ششم توسعه اردبیل احصا می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناکامی برنامه های پیشین در برنامه ششم توسعه اردبیل احصا می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید