نگهداری از یک کتاب نفیس در موزه ارامنه

به گزارش تور کیش، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، نگهداری از یک کتاب نفیس در موزه ارامنه صورت می گیرد.

نگهداری از یک کتاب نفیس در موزه ارامنه

ریما اجاقیان، استاد بازسازی نسخ قدیمی کتابخانه ملی ایران و تحصیلنموده فرانسه درباره کتب قدیمی که در موزه ارامنه تهران نگهداری می گردد، گفت: من این کتاب ها را که بیشتر انجیل هستند ده سال پیش بازسازی کردم این کتاب ها اکنون در موزه ارامنه نگهداری می شوند. یکی از آنها نفیس است چون تنها 7 کتاب مشابه آن در جهان وجود دارد. این کتاب شامل ادعیه ای است که ارامنه در کلیساها می خواندند.

وی با بیان اینکه نقش جلد از نقش مینیاتورهای داخل کتاب استفاده شده، گفت: این کتاب اوایل قرن 1712 در ترکیه قدیم پیدا شده و زمانی که آن را به من تحویل دادند شرایط خوبی نداشت. من مجبور شدم آن را 5 بار تمیز کنم. حتی آن را بشورم. اگر به یاد داشته باشم این کتاب در کوزه های قدیمی پنهان بود. از این کتاب دیگر نوشته نشد اکنون کتابهای مشابه آن اکنون در کتابخانه های ارمنستان نگهداری می گردد.

اجاقیان ادامه داد: این کتاب کاملاً سبک صحافی ارامنه را به مخاطب نشان می دهد. در گذشته مردان کار دوخت صفحات را انجام می دادند. من سعی کردم این کتاب را با حدود 1500 صفحه به همان سبک قدیم بدوزم و صحافی کنم حتی شیرازه دو طرف کتاب نیز بازسازی شد. نوع شیرازه و صحافی به خوبی نشان می دهد که ارامنه برای جلوگیری از تخریب صفحات کاغذ آنها را دوخته، با چوب جلد نموده و کتاب را به سبک خاصی می بستند.

او که در فرانسه صحافی کتاب را آموزش دیده گفت: کتاب دیگری در میان 6 کتاب خطی و مهم موزه ارامنه هست که جلد نقره ای دارد و فکر می کنم روی مخمل کار شده است. این کتاب نیز در نوع خودش مهم است. شاخصه مهم شناسایی کتب ارامنه نوع صحافی کتابهاست که از میخ و چوب استفاده می کردند. اکنون این کتاب ها در دو ویترین موزه ارامنه تهران نگهداری می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1908

به "نگهداری از یک کتاب نفیس در موزه ارامنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری از یک کتاب نفیس در موزه ارامنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید