وسواس در بچه ها و راه های مقابله با آن

به گزارش تور کیش، اگر می بینید کودکتان بیش از اندازه به مرتب بودن لباسش حساس است و دائم لباس عوض می نماید یا مرتب دست هایش را می شوید و وقتی نوبت مسواک زدن می گردد دست برنمی دارد یا در مرور درس هایش افراطی عمل می نماید و بیش از اندازه لازم درس می خواند و مشق می-نویسد، بهتر است به این نکات توجه کنید. کودک وسواسی، خود را از درون تحت فشار می بیند؛ فشار برای انجام دادن کارها، برای رسیدن به هدف، برای پیشرفت و موفقیت. وقتی کودک وارد سنین نوجوانی می گردد، همین مسئله موجب طردشدگی، انزوا و تنهایی او می گردد. زمانی که کارهای روتین بر زندگی کودک تسلط می یابد و در عملکرد معمول او اخلال ایجاد می نماید، جای نگرانی دارد.

وسواس در بچه ها و راه های مقابله با آن

وسواس در بچه ها بیشتر به شکل ترس از کثیفی، احتیاج به همدردی، دلسوزی و رسیدگی، توجه بیش از اندازه به ظاهر خود، ترس شدید از داشتن بیماری ها یا صدمه دیدن یکی از اعضای خانواده و … بروز می نماید. والدین باید میزان نوشتن مشق لازم و مصرف پاک کن و نحوه حاضر کردن درس را در کودک کنترل نمایند، تعویض لباس، مراسم طولانی برای انجام کارهایی مثل استحمام یا خوابیدن کودک را کنترل نمایند که خارج از قاعده نباشد. اگر فرزند شما دچار این اختلال است، برای درمان وی حتما از متخصصان روان شناسی برای کاربرد رفتار درمانی و درمان دارویی یاری بگیرید. وسواس معمولاً با اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلالات مربوط به کمبود توجه، بیش فعالی، اختلالات مربوط به یادگیری، اختلالات رفتاری مثل ناخن جویدن، تیک های عصبی، خارش پوست و … همراه است. اگر فرزند شما دچار این اختلال است، درمان وی حتما از متخصصان روان شاسی برای کاربرد رفتار درمانی و درمان دارویی یاری بگیرید.

تیک عصبی در بچه ها

تیک، انقباض غیر ارادی و ناگهانی ماهیچه است. عادت تیک می تواند در رفتارهایی نظیر شانه بالا انداختن، پلک زدن، تنگ کردن چشم ها، تکان های تند سر یا شانه، شکلک درآوردن، تکان دادن سر به طرفین یا پایین آوردن سر و یا چین دادن بینی دیده شود. این تیک های حرکتی در دوران کودکی کاملاً معمول هستند. با آماری که انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش داده است، پنج الی بیست و چهار درصد از بچه ها دارای نوعی تیک هستند. تیک در مردها سه برابر بیشتر از زن هاست و تیک های مزمن بیشتر بین سنین شش تا دوازده سالگی دیده می شود.

تیک های گذرا: تیک های حرکتی معمول که اغلب در حدود سه ونیم سالگی آغاز می شوند به بچه ها یاری می نمایند تا انرژی عصبی را آزاد نمایند. هفتاد و پنج درصد از بچه ها این نوع تیک را در عرض شش ماه پشت سر می گذارند. اگر کودک شما گرفتار تیک شد، بهترین راه، نادیده دریافت آن است. به آن توجه نکنید یا به کودکتان برای ترک آن نق نزنید. شما می توانید برای جلوگیری از تبدیل شدن این عمل به یک عادت، با تمرین کردن روش های پیشگیرانه که بعداً در این سلسله مقالات توضیح داده می شود، به بچه هاتان یاری کنید ولی تیک های گذرا نباید در برنامهٔ کامل ترک عادت مورد توجه قرار گیرد.

تیک های مزمن: اگر تیک بیش از دوازده ماه ادامه یابد، تیک مزمن محسوب می شود. تیکهای مزمن پایدار هستند و معمولاً انقباض ماهیچه در آنها بیش از حد و بسیار شدید است. این تیک ها تعییناً به صورت حمله های دوره ای صورت می گیرند و غالباً شدت آنها ماه به ماه، روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تغییر می نماید. در حقیقت رفتار تیکی ممکن است برای هفته ها یا ماه ها کاملاً محو شود اما دوباره ظاهر شود. تیک های مزمن می توانند و باید با برنامه ای که توضیح داده می شود، متوقف شوند.

زمانی اعتقاد بر این بود که تیک ها علامت بیرونی احساسات سرکوب شده و تعارضات و کشمکش های درونی اند. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا آن را ترکیبی از عوامل محیطی و زیستی می دانند. تاریخچهٔ خانوادگی در خصوص تیک ها نشان می دهد که تقریباً در یک سوم همهٔ موارد محققان بر این باورند که مسئله، پایهٔ ژنتیکی دارد یا در بعضی حالات ممکن است این عادت به وسیله تقلید به دست آید. همچنین تعیین شده است که رفتارهای تیکی در زمان فشارهای عصبی افزایش می یابد که این امر به تیک عصبی منجر می شود. اگر در خانوادهٔ شما سابقه ای از رفتارهای تیکی دیده می شود، راه هایی وجود دارد که شما می توانید احتمال رشد تیک مزمن در کودکتان را کاهش دهید. اگر کودک شما از تیکها رنج می برد، اطلاعات ذیل می تواند برای کاهش تکرار و شدت این عادت مورد استفاده قرار گیرد. به لحاظ این که رفتارهای تیکی غالباً با فشار روحی تشدید می شوند، عناصری را در زندگی کودکتان جستجو کنید که ممکن است منشأ ناراحتی یا نگرانی او کردند. آیا آنان کوشش می نمایند که از تکالیف مدرسه و درس ها عقب نماینند؟ آیا انتظارات ورزشی آنان بالاست؟ آیا مسائل زناشویی شما باعث پریشانی آنها می شود؟

برای کاهش تنش های احتمالی بچه ها، تا آن جایی که ممکن است برای ایجاد آرامش و اطمینان و حذف موقعیت های فشارزا بکوشید و با آنان مهربان باشید. تعداد تیک اغلب با کاهش فشار روحی، تقلیل می یابد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 443

به "وسواس در بچه ها و راه های مقابله با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسواس در بچه ها و راه های مقابله با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید