چاپ UV DTF چیست؟ (آموزش و خدمات 0 تا 100)

به گزارش تور کیش، از دهه پیش صنعت چاپ دیجیتال ، چاپ پارچه رشد سریعی داشته است که کاربران بیشتر به سمت دیجیتالی شدن چاپ روی پارچه روی آورده اند. با استفاده از چاپگرهای دیجیتال دیگر می تواند به راحتی شاهد عملکرد بهتر چاپ پارچه، سازگاری بالا و بعلاوه تنوع رنگ های بسیار زیاد در منسوجات بود و به صورت کلی این فرایند را قابل اعتماد و ارزان می نمایند. در ادامه این مطلب قصد به آنالیز این سوال که چاپ یو وی دی تی اف UV DTF چیست و چاپ دی تی اف یو وی (UV DTF) مزایای و معایبی دارد بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چاپ UV DTF چیست؟ (آموزش و خدمات 0 تا 100)

چاپ یو وی دی تی اف (UV DTF) چیست؟

چاپ دی تی اف که مخفف عبارت UV Direct To Film به فرایند چاپ مستقیم طرح روی فیلم و سپس اجرای آن روی پارچه اشاره دارد. در این روش چاپ، از یک نوع خاص جوهر UV استفاده می گردد. پس از چاپ، فیلم به مرحله خشک کردن می رسد و سپس یک چسب پودری روی پشت آن قرار داده می گردد.

یکی از اصلی ترین مزایایی که این فرایند را در میان بیشترا ارائه نمایندگان خدمات چاپ تی شرت محبوب نموده است، امکان انتخاب هر نوع پارچه ای است! این روش چاپ بر روی هر نوع پارچه ای مثل پلی استر، پنبه، ابریشم و حتی الیاف مصنوعی می تواند به خوبی عمل کند. در نتیجه می توان گفت که فرایند چاپ دیجیتال روی فیلم به درستی انجام می گردد. تنها تفاوت اصلی و مهم چاپ دی تی اف با چاپ دی تی اف یو وی در این است که در چاپ دی تی اف یو وی در زمان چاپ یک تصویر بر روی فیلم، جوهر آن بلافاصله در معرض نور UV قرار داده می گردد. همین موضوع باعث می گردد که جوهر ها زمانی که در معرض نور UV قرار می گیرند، خشک شوند.

بعلاوه کیفیت و ماندگاری چاپ یو وی دی تی اف بسیار بالا است و توانسته است توجه بسیاری از ارائه دهندگان خدمات چاپ را به خود جلب کند. بعلاوه از آنجایی که فرایند انتقال چاپ تصویر بر روی فیلم احتیاج کمتری به آماده سازی پارچه و بعلاوه سرعت بالا تری که در فراوری دارد، به یک گزینه مناسب و محبوب در صنعت چاپ تبدیل شده است.

آشنایی با انواع دستگاه های چاپ یو وی دی تی اف

به صورت کلی دستگاه ها و تجهیزاتی که برای اجرای چاپ دی تی اف به کار گرفته می شوند، عبارت اند از: دستگاه چاپ دی تی اف خانگی، دستگاه چاپ دی تی اف نیمه صنعتی و دستگاه چاپ دی تی اف صنعتی که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه به شما معرفی می کنیم.

  1. دستگاه چاپ دی تی اف (UV DTF) خانگی: این مدل از دستگاه چاپ از عرض کوچک تری برخوردار است و با عرض نهایتا 30 سانتی متر یا به عبارتی سایز A4 و A3 می توانند روی انواع پارچه های چاپ شوند. اصلی ترین و مهمترین مزیت این دستگاه چاپ، قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن نسبت به دیگر دستگاه های چاپ دی تی اف است.
  2. دستگاه چاپ دی تی اف نیمه صنعتی: اگر قصد دارید چاپ با عرض بالا تری انجام دهید باید از دستگاه چاپ نیمه صنعتی بهره ببرید چرا که امکان چاپ روی پارچه های با عرض 60 سانتی متر را برای شما فراهم می نماید. از اصلی ترین و مهمترین مزایای این دستگاه چاپ می توان به امکان چاپ تیراژ بالا و سریع اشاره نمود.
  3. دستگاه چاپ دی تی اف صنعتی: در دستگاه چاپ DTF صنعتی، 2 تا 4 هد قوی اپسون 13200 قرار داده شده است که امکان چاپ با عرض 60 سانتی متر و طول بی نهایت را فراهم می نماید. این دستگاه برای افرادی مناسب است که در پی چاپ با تیراژ بالا و بعلاوه با سرعت بالا هستند.

معرفی مزایای و معایب چاپ یو وی دی تی اف

چاپ دی تی اف یو وی مثل تمامی روش های چاپ از مزایا و معایبی برخوردار است. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب چاپ uv dtf آشنا کنیم پس در ادامه ما را همراهی کنید:

مزایا چاپ یو وی دی تی اف (UV DTF)

  • در روش چاپ UV DTF، چاپ روی هر نوع پارچه ای مثل پلی استر، نخی، پنبه ای، الیاف مصنوعی، توری و… بدون هیچ نوع محدودیتی وجود دارد. بعلاوه محدودیتی در انتخاب رنگ پارچه نیز وجود ندارد.
  • فراهم کردن ملزومات چاپ دی تی اف یو وی احتیاجی به هزینه و سرمایه آن چنان ندارد.
  • مقاوم بودن در برابر شستشو یکی از اصلی ترین مزایای این نوع چاپ است.
  • جهت آماده کردن چاپ دی تی اف یو وی زمان کمی ضروری است.
  • از آنجایی که رنگ دانه های ایجاد شده روی پارچه از آن عبور نمی نمایند و با پوست تماسی ندارند، برای پوست حساسیت یا آلرژی ایجاد نمی نمایند.
  • جو استفاده شده در چاپ فیلم پس از قرار گیری به سرعت به وسیله نور UV خشک می گردد و این موضوع می تواند فرایند چاپ را سریع تر کند.

معایب چاپ یو وی دی تی اف (UV DTF)

  • اصلی ترین و مهمترین عیبی که این نوع چاپ دارد، محدودیت در میزان چاپ است! بالاترین عرضی که می توان با استفاده از این دستگاه چاپ اجرا کرد حدود 60 سانتی متر است. از این رو این نوع چاپ بیشترا برای محصولات مثل چاپ تی شرت، چاپ کلاه یا کفش مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هزینه چاپ در تیراژ بالا با هزینه چاپ در تیراژ پایین در این روش تفاوت زیادی ندارد! در حالی که در بیشتر روش های چاپ، هزینه چاپ در تیراژ بالا کاهش پیدا می نماید.

اصلی ترین تفاوت های چاپگر DTF و چاپگر UV DTF

با اینکه چاپگرهای DTF و UV DTF دارای شباهت ها زیادی هستند ولی بین این دو روش چاپ تفاوت های زیادی وجود دارد که در ادامه قصد داریم مهمترین آنها را به شما معرفی کنیم:

  1. جوهر متفاوت: چاپگرهای UV DTF از جوهر UV استفاده می نمایند. این در حالی است که چاپگرهای DTF از جوهر های رنگ دانه مبتنی بر آب استفاده می نمایند.
  2. وجود تفاوت در انتخاب فیلم: فیلم های AB برای چاپگرهای UV DTF جدا می شوند. به این صورت که لایه پایین به عنوان چسب و لایه بالایی به عنوان یک فیلم محافظ عمل می نماید. این در حالی است که در چاپگر DTF فیلم مورد استفاده دارای یک پوشش گیرنده جور است.
  3. متفاوت بودن اثر چاپ: چاپگرهای یو وی به طور کلی در حالت لاک سفید هستند و اثر تسکین آشکار دارند. ولی چاپگرهای DTF دارای جلوه های مسطح هستند.

سخن پایانی

امیدواریم که با مطالعه این مطلب به جواب سوال خود یعنی چاپ دی تی اف چیست و چه فرقی بین چاپ UV DTF و DTF وجود دارد رسیده باشید. چاپ UV DTF یک نوع چاپ سریع روی پارچه محسوب می گردد. از مهمترین مزایای این نوع چاپ می توان به نبود محدودیت چاپ روی پارچه های مختلف اشاره نمود. به صورت کلی با در نظر گرفتن معایب و مزایای این چاپ باید گفت که اگر در پی یک چاپ ساده و بدون دردسر روی لباس یا هر نوع پارچه ای هستید، چاپ UV DTF می تواند برترین گزینه برای شما باشد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 1 مرداد 1403 بروزرسانی: 1 مرداد 1403 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2276

به "چاپ UV DTF چیست؟ (آموزش و خدمات 0 تا 100)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ UV DTF چیست؟ (آموزش و خدمات 0 تا 100)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید