چرا سهامداران از عملکرد کارگزاری ها ناراضی هستند؟

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران، در روزهایی که بورس به عنوان پربازده ترین بازار عملکرد بسیار بهتری از بازارهای موازی نظیر دلار، طلا و حتی خودرو داشته است، روز به روز افراد بیشتری برای حضور در این بازار جذاب اقدامات لازم را انجام داده و کد معاملاتی دریافت می نمایند به طوری که بر اساس اعلام مقامات سازمان بورس از ابتدای امسال تا به امروز بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر وارد بورس شده اند. از سوی دیگر آمار مشارکت در آخرین عرضه اولیه امسال (آریا) نیز نشان از حضور بیش از 3 میلیون کاربر نسبتا فعال در بورس دارد.

چرا سهامداران از عملکرد کارگزاری ها ناراضی هستند؟

با وجود این حجم ورود بالای سهامداران، اما تعداد کارگزاری هایی که خدمات معاملاتی به مشتریان ارائه می دهند تغییر خاصی ننموده و البته توزیع کاربران در کارگزاری ها نیز اصلا متوازن نیست که بخشی از علت این موضوع عملکرد ضعیف بعضی از کارگزاری ها و بخشی دیگر نیز شناخته تر بودن بعضی دیگر از کارگزاری ها بوده است که امری طبیعی به نظر می رسد.

اما موضوعی که موجب اعتراض بعضی سهامداران (به خصوص کاربران قدیمی تر) شده تضعیف عملکرد کارگزاری ها نسبت به گذشته بوده است و این افراد معتقدند که با وجود افزایش کاربران، کارگزاری ها هیچ اقدام مشهودی را در جهت بهبود عملکرد سیستم معاملاتی خود انجام نداده اند و میزان اختلالات در مقایسه با گذشته به شدت افزایش یافته است. اگر چه کارگزاری ها بسیاری از اختلالات را ناشی از ضعف عملکرد سامانه معاملاتی سازمان بورس می دانند اما مشکل در خرید عرضه اولیه، پرداخت و واریز وجوه، عدم نمایش صحیح پورتفوی بورسی، نمایش غلط اطلاعات قیمتی سهام و عدم پاسخگویی به کاربران از ایرادهایی است که به طور مستقیم به عملکرد کارگزاری ها مربوط می گردد.

یکی دیگر از نقدها سهامداران تازه وارد اجباری است که بعضی دفاتر پیشخوان برای انتخاب کارگزاری به افرادی که برای ثبت نام به آنجا مراجعه می نمایند. این در حالی است که هر فرد برای انتخاب کارگزاری خود آزاد است و حتی می تواند در بیش از یک کارگزاری ثبت نام نموده و هر زمان که خواست سهام خود را به کارگزاری دیگر منتقل نموده و معاملات خود را در آنجا انجام دهند.

در گذشته نیز موضوع کاربران ویژه کارگزاری ها و دادن رانت در خرید عرضه اولیه موضوعی بود که موجب اعتراض بسیاری از سهامداران شده بود.

موضوع دیگر اعتراض سهامداران در مورد سامانه سهام عدالت کارگزاری هاست. بر اساس اظهارنظر بسیاری از مخاطبان خبرنگاران، بعضی از آنها در ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری ها با مشکل روبرو هستند و اغلب با پیغام مغایرت شماره تلفن یا عدم تخصیص سهام به کدملی وارد شده روبرو می شوند، بعضی دیگر که پیروز به ورود به سامانه شده اند نمی توانند ارزش به روز سهام خود را ببیند. گروهی دیگر نیز سفارش فروش را زده اند پس از گذشت دو هفته هنوز مبلغی به حساب آنها واریز نشده است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1022

به "چرا سهامداران از عملکرد کارگزاری ها ناراضی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سهامداران از عملکرد کارگزاری ها ناراضی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید