کتاب واقعیت افزوده در خدمت تحقق عدالت آموزشی است

به گزارش تور کیش، مسعود نژاد ستاری، مدیرعامل شرکت چاووش (از شرکت های فعال در حوزه فناوری واقعیت افزوده در بخش کتاب و سازنده اپلیکیشن بلوط در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بلوط پروژه ای از مجموعه استودیو نوآوری شرکت چاووش است، که سال 95 تاسیس شده است. ایده بلوط در قالب یک هسته نوآوری در شرکت چاووش شکل گرفت؛ علاوه براین سرمایه گذاری برای اجرای آن نیز در این شرکت صورت گرفته است.

کتاب واقعیت افزوده در خدمت تحقق عدالت آموزشی است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مقاطع تحصیلی در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

مدیرعامل شرکت چاووش با معرفی بلوط به عنوان یک اپلیکیشن موبایل با موضوع فناوری واقعیت اضافه نموده، گفت: بلوط کتاب های مقطع ابتدایی که ـ فعلا ازکتاب علوم پایه ششم آغاز شده است ـ را با فناوری واقعیت اضافه نموده برای بچه ها جذاب تر می نماید.

واقعیت اضافه نموده تعامل کودک با کتاب را ایجاد می نماید

وی درباره نحوه کارکرد این اپلیکیشن اضافه نمود: اگر دوربین موبایل روی یکی از صفحات کتاب قرار بگیرد، موضوع کتاب به صورت انیمیشن سه بعدی یا سناریوی دو طرفه در فضا اجرا می گردد و امکان تعامل کودک با محتوا را امکان پذیر می نماید. این فناوری همچنین بخش هایی از کتاب را روایت می نماید. همه این قابلیت ها زمینه علاقه مندی کودک با کتاب را فراهم می نماید.

نژادستاری، سابقه فعالیت در حوزه واقعیت اضافه نموده در شرکت چاووش را یک سال قبل از آغاز پروژه بلوط خاطرنشان کرد و گفت: تکنولوژی های واقعیت اضافه نموده به لحاظ فنی معمولا شامل سه بخش شناسایی یک پترن در محیط بیرونی، اجرای یک انیمیشن سه بعدی روی آن و تعامل با کاربر است.

وی در شرح سه بخش تکنولوژی واقعیت اضافه نموده اضافه نمود: در قسمت نخست اگر از قبل یک بارکد یا پترن خیلی تعیین و واضح باشد، کار خیلی آسان تر اجرا می گردد؛ اما در بلوط از فناوری تشخیص تصویر استفاده کردیم؛ که معمولا می تواند هر تصویری را شناسایی کند؛ اما باید مارکرهای خاصی در آن باشد.

وی ادامه داد: اگر کتابی که صفحات آن به لحاظ شکلی خیلی شبیه به هم است را در نظر داشته باشید، کار سخت می گردد. اما تشخیص تفاوت بین اشکال و رنگ در کتاب های مقطع ابتدایی به دلیل تنوع، به راحتی امکان پذیر است چراکه مارکرهای این کتاب از قبل، در سیستم ذخیره می گردد.

مقاومت آموزش و پرورش در برابر کتاب واقعیت اضافه نموده

نژاد ستاری، درباره نگاه آموزش و پرورش به اپلیکیشن واقعیت اضافه نموده بلوط، گفت: ابتدا خیلی دلسرد شدیم، زیرا دستور اکید بود که در مدارس و ادارات از اپلیکیشن های و وسایل یاری آموزشی که خارج از این مجموعه ها فراوری می گردد، استفاده نگردد و به شدت درباره استفاده از این محصول مقاومت وجود داشت؛ البته حق هم داشتند، زیرا بازار آموزش و پرورش،ویژه آموزش دانشآ موزان است؛ جایی نیست که هر کسی به آسانی به آن دست بزند، یا خطایی وجود داشته باشد.

وی اضافه نمود: این مقاومت، کار محصولات جدیدی که می توانند در این زمینه رشد نمایند را هم بسیار سخت می نماید؛ البته در توسعه بلوط تیم فنی مسلط به تکنولوژی و واقعیت اضافه نموده قعال هستند. برای فراوری محتوای کتاب مورد نظر هم چند سیاست داریم.

نژادستاری، شناسایی سرخط های مهم برای آموزش و پرورش را سیاست اصلی و اول مورد توجه اپلیکشن بلوط در فراوری محتوای کتاب اعلام و اضافه نمود: جواب هیچ سوال کتاب در اپلیکیشن نیست و ملاحظاتی که باید در کتاب های یاری آموزشی رعایت گردد را هم رعایت نموده ایم.

مدیرعامل شرکت چاووش با تاکید بر رعایت قوانین آموزش و پرورش در اپلیکیشن بلوط، گفت: محتوای کتاب ها، معمولا توسط تیمی از مشاوران شرکت تدوین می گردد، که معلم های باسابقه آموزش و پرورش هستند؛ مثلا برای کتاب علوم ششم ابتدایی از چند مدرس خبره استفاده کردیم، که ترکیبی از جوان ها و افراد با تجربه تر در این زمینه هستند؛ تا هم نوآوری و هم تجربه را داشته باشیم.

وی اضافه نمود: این تیم تشخیص می دهد که بهتر است هر آزمایش چگونه شبیه سازی گردد، تا بچه ها مطالب را بهتر دریافت نمایند. سناریو توسط این تیم نوشته و به تیم فنی سپرده می گردد، تا از روی آن ابزار ساخته گردد.

کتاب واقعیت اضافه نموده و قانونی که وجود ندارد!

نژادستاری گفت: ما سعی کردیم این ملاحظات را داشته باشیم، اما بیشتر به دلیل اینکه قانون تعیینی وجود نداشت، فعالیت، خیلی سخت بود. ملزم به دریافت تاییدیه از اداره فناوری وزارت آموزش و پرورش بودیم، آن اوایل خیلی سخت بود؛ زیرا در وزارت آموزش و پرورش هم خیلی تعیین نیست که قبل از فراوری محصول در این حوزه باید چه مسائلی رعایت گردد؛ به عبارت دیگر فقط به کلیات اشاره شده است.

راهی که هموار شد

فراورینماینده اپلیکیشن بلوط با اشاره به اینکه فرآیند اخذ مجوز و تاییدیه برای این اپلیکیشن، خیلی طول کشید؛ اظهار کرد: باتوجه به اینکه این شرایط سال جاری یک مقدار تسهیل تر شده و به خاطر مسائل قرنطینه و کرونا توجه به حوزه آموزش مجازی جلب شده خوشبختانه وزارتخانه سال جاری به چاووش، مجوز داده است.

مدیرعامل شرکت چاووش ضمن اعلام آمادگی برای اجرای بلوط به صورت گسترده، ادامه داد: بسیار علاقه مند و آماده هستیم که طرح را به صورت وسیع تری اجرا کنیم و با نهاد و موسسات مختلفی هم مذاکراتی انجام داده ایم؛ زیرا اپلیکیشن بلوط ویژگی هایی دارد که برای اجرا در سطح گسترده، قابلیت دارد.

نژادستاری در شرح ویژگی های اپلیکیشن بلوط برای اجرای گسترده مطرح کرد: اول اینکه خیلی اصرار نداریم این اپلیکیشن حتما در انحصار چاووش باشد، به همین دلیل اگر بخواهد در سطح ملی توسعه پیدا کند، می توانیم آنرا در بعضی نواحی کشور مجانی عرضه کنیم. به عبارت دیگر با توجه به ویژگی هوشمندی اپلیکیشن، قابلیت اجرای رایگان در مناطق محروم را دارد.

بلوط در راه عدالت آموزشی

وی یکی از اهداف ساخت اپلیکیشن بلوط را مساله عدالت آموزشی خواند و گفت: در کتاب علوم ابتدایی آزمایش های زیادی داریم که در بسیاری از مدارس به ویژه مناطق محروم، به دلیل کمبود امکانات آزمایشگاهی و آموزشی شرایط اجرای آن ها وجود ندارد اما حتی در این مناطق هم موبایل های هوشمند وجود دارد؛ بنابراین به این فکر افتادیم که آزمایش هایی که بچه ها به خاطر کمبود امکانات کمتر لمس می نمایند را به صورت واقعیت اضافه نموده اجرا کنیم.

وی با اشاره به کوشش های فنی برای ارتقاء بلوط ادامه داد: با ارتقاء برنامه بلوط امکان دریافت رایگان آن در مناطق محروم وجود دارد.

مدیرعامل شرکت چاووش با بیان اینکه بلوط؛ فقط یک اپلیکیشن نیست؛ بلکه یک پلتفرم توزیع محتوای واقعیت اضافه نموده است؛ اضافه نمود: اگر شما بخواهید محتوای جدیدی در بلوط اضافه یا کم کنید، لازم نیست اپلیکیشن را عوض کنید؛ بلکه فراورینماینده محتوا می تواند محتوا را روی سرور بارگذاری کند و بلافاصله بعد از آن در بازارچه بلوط، برای همه کسانی که این اپلیکیشن را دارند قابل مشاهده است.

وی اضافه نمود: زیرساخت این نرم افزار هم آنقدر استاندارد طراحی شده است که کسی غیر از خود ما هم بتواند محتوای درسی و واقعیت اضافه نموده فراوری و در بلوط بارگذاری و عرضه کند. بدون اینکه احتیاجی به فرایندهای طولانی داشته باشد.

نژادستاری گفت: پیش تر امیدوار نبودیم که آموزش و پرورش از این اپلیکیشن استفاده کند؛ اما سال جاری باتوجه به شرایط جدید، اگر در مقررات و آیین نامه ها تغییراتی ایجاد گردد، قطعا می توانیم از این دو تعیینه بلوط هم استفاده کنیم.

فراورینماینده اپلیکشن بلوط به استفاده آزمایشی این اپلیکیشن در بعضی مدارس اصفهان اشاره نمود و گفت: ما در شرکت چاووش تقریبا سه سال پیش تحقیقات واقعیت اضافه نموده را آغاز کردیم. در پاییز سال 96 اپلیکیشن در اصفهان پایلوت شد و حدود 12 مدرسه عظیم از اپلیکیشن استفاده کردند.

وی اضافه نمود: براساس تجارب به دست آمده از بازار و جامعه عظیمتری از معلمین بازخورد گرفتیم. ازجمله همان موقع در ارومیه و چند شهر دیگر کشور به وسیله فضای مجازی چاووش و بلوط را پیدا و اپلیکیشن را دریافت کردند. حتی یک خانم معلم از ارومیه مدتی به تیم بلوط، اضافه شد و زمان زیادی به ما بازخورد داد و بر اساس این بازخوردها اپلیکیشن را ارتقا دادیم.

نژادستاری در پاسخ به این سوال که آیا قصد گسترش طرح به کتاب های دیگر و غیر آموزشی هم دارید، یا ترجیح بر این است که همین کار آموزشی دنبال گردد ؟ اظهار کرد: تکنولوژی که در این اپلیکیشن استفاده شده، هم از لحاظ تشخیص تصویر و هم از لحاظ نمایش واقعیت اضافه نموده تقریبا روی همه کتاب ها قابل اجرا است؛ اما فعلا کتاب های مقطع ابتدایی را برای معرفی به بازار انتخاب نموده ایم چراکه از لحاظ جذابیت برای بچه ها مقطع ابتدایی جذاب تر است و شعار اپلیکیشن بلوط هم دیدن آنچه در کتاب هست که تا حالا ندیدید.

وی اضافه نمود: اپلیکیشن بلوط نه یک اپلیکیشن آموزش محتوای کتاب که قرار است جای معلم را بگیرد و نه یک ابزار یاری آموزشی به آن معنی است که اطلاعات خارج از کتاب یا اضافه بر کتاب بدهد؛ بلکه فقط میخواهد با تحریک علاقه و جذاب تر کردن محتوای ساده کتاب در قالب انیمیشن، صدا و شکل ها، بچه ها را به سمت کتاب بکشاند؛ تا در روز، وقت بیشتری برای کتاب درسی اصلی مدرسه صرف نمایند.

فراورینماینده اپلیکیشن بلوط دلیل انتخاب کتاب های مقطع ابتدایی را بُرد زیاد آن ها خواند و گفت: فعلا علوم ششم ابتدایی در این اپلیکیشن بارگذاری شده است و علوم مقاطع دیگر هم در دسته کار است. در گام بعدی، ترجیح مان حرکت به سمت درس های دیگر همان مقطع است.

با تحریم مسئله ای نداشتیم

مدیرعامل شرکت چاووش اپلیکیشن بلوط را یک اپلیکیشن کاملا ایرانی که همه چیز آن در داخل توسعه داده شده است، معرفی کرد و گفت: تقریبا هیچ هسته یا مرکزیت آن از بیرون گرفته نشده است؛ بنابراین تا حالا با تحریم، خیلی مسئله ای نداشتیم ابزارهای توسعه ما برنامه های عمومی است، که اگر یک روز در جهان تصمیم گرفته گردد به ایران ندهند، که هر برنامه نویسی بیکار گردد؛ در آن صورت ما هم تحت تاثیر قرار می گیریم.

نژادستاری ضمن تاکید بر هزینه بالای فراوری تکنولوژی و کتاب واقعیت اضافه نموده؛ اظهار کرد: از لحاظ هزینه ای فراوری واقعیت اضافه نموده گران است؛ اما نه به خاطر هسته مرکزی خود نرم افزار یا ابزاری که ضروری است از خارج خریداری گردد؛ بلکه فراوری محتوا در این حوزه گران است.

وی اضافه نمود: برنامه نویسی در حوزه واقعیت اضافه نموده زحمت بیشتری دارد و نیرو های انسانی خبره تری احتیاج دارد. بحث سه بعدی سازی و گرافیک سه بعدی مربوط به واقعیت اضافه نموده هم تخصص گرانی است چاووش هم با صرف بودجه در این زمینه ها مشکل دارد.

این فعال حوزه واقعیت اضافه نموده درباره آینده این تکنولوژی در حوزه کتاب گفت: تکنولوژی واقعیت اضافه نموده در حوزه کتاب و بحث آموزش خیلی جای کار و پیشرفت دارد. معمولا تکنولوژی و فناوری خیلی زود می آید، اما کاربردهای آن باید کشف گردد. آموزش عمومی، مخصوصا برای بچه ها یکی از پرکاربردترین حوزه های واقعیت اضافه نموده است، که از 5 سال اخیر همه جهان خیلی به آن توجه دارند؛ بنابراین موضوع بسیار جذابی است. تکنولوژی واقعیت اضافه نموده در عرصه کتاب در مراحل ابتدایی واقع شده است.

کتاب واقعیت اضافه نموده؛ موضوعی بین ناشران و فراورینمایندگان فناوری

نژادستاری درباره لزوم ورود صنعت نشر ایران به حوزه واقعیت اضافه نموده گفت: با توجه به اینکه واقعیت اضافه نموده موضوع بین رشته ای است، باید در صنعت نشر جای خود را پیدا کند؛ البته درست مانند کتاب های صوتی و الکترونیک که وقتی شکل گرفت خیلی معلوم نبود، ناشر کتاب کاغذی یا نویسنده باید آنرا دنبال کند؛ فراوری کتاب واقعیت اضافه نموده هم موضوعی بین فراورینمایندگان اپلیکیشن و ناشران است که قطعا باید در صنعت نشر جای خود را پیدا کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1058

به "کتاب واقعیت افزوده در خدمت تحقق عدالت آموزشی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب واقعیت افزوده در خدمت تحقق عدالت آموزشی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید