یادی از مجله موزه ها و بنیان گذار آن

به گزارش تور کیش، نام مجله موزه ها برای کسانی که در حوزه موزه و موزه داری کشور فعالیت می نمایند، نام ناآشنایی نیست، 31 اردیبهشت ماه و سومین روز از هفته بزرگداشت میراث فرهنگی سال جاری با بیست و دومین سالگرد درگذشت زنده یاد ذبیح الله بداغی بنیان گذار و سردبیر فقید این مجله وزین مصادف است.

یادی از مجله موزه ها و بنیان گذار آن

مرحوم بداغی مدتی سردبیر مجله هنر و مردم بود، مجله ای که پژوهندگان تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین هنوز هم از محتوای پربار آن بهره می گیرند. بداغی فروردین ماه 1360 با انتشار مجله موزه ها، اولین نشریه تخصصی در این حوزه را به عرصه مطبوعات کشور معرفی کرد. تجربه او در مجله موزه هنر و مردم از او یک سردبیر کارکشته ساخته بود، این تجربه باعث شد تا مجله موزه ها از شروع انتشارش مورد توجه فرهنگ دوستان قرار گیرد.

او در شروعین بخش شماره اول مجله موزه ها می نویسد:

سعی ما بر آن است که نگرش سطحی حاکم بر موزه ها به نگرشی ژرف و آموزنده تبدیل گردد، تا موزه ها از جنبه نمایشگاه های ظاهراً پرتجمل و اغلب خالی از تماشاگر به در آمده، جایگاهی آموزشی برای عاشقان دانش و فرهنگ و گنجینه ای پربها برای پژوهشگران گردد. بر چنین اساسی بود که نشریه ای با نام موزه ها شکل گرفت تا در کنار جهش های ضروری این روزها، در امر حیات بخشیدن به موزه ها که در گذشته مکان های مرده می شناختندش، گام نهیم، کمک گیریم و به کمک بشتابیم.

این نشریه نوپا که امید است به کمک صاحب نظران و اندیشمندان هرماه پربارتر از ماه پیش تقدیم گردد، مطالب و مقالاتی علمی و تحقیقی را در راستای معرفی موزه ها در بر خواهد داشت و جنگی خواهد بود تا فرهنگ های نهفته در اشیای برون آمده از دل خاک و نیز آثاری که به دست توانای هنرمندان قرون، برگرده خاک مقدس کشورمان نشانده شده است، به بوته نقد و آنالیز کشاند.

این آرزوی شادروان بداغی تا حد زیادی جامعه عمل پوشید با مشارکت و همکاری محققین، پژوهشگران، دست اندرکاران و علاقه مندان موزه و میراث فرهنگی در طول حدود سه دهه فعالیت مستمر این نشریه، 48 شماره از این مجله منتشر و در اختیار دوستداران موزه میراث فرهنگی ایران نهاده شد.

* رئیس امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1080

به "یادی از مجله موزه ها و بنیان گذار آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادی از مجله موزه ها و بنیان گذار آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید