اردوغان: ترکیه آماده عادی سازی روابط با ارمنستان است

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت: من برای دولت تازه ارمنستان آرزوی موفقیت می کنم. منطقه ما نیازمند یک رویکرد سازنده است. حتی اگر اختلاف ها و عدم توافق هایی وجود دارد، روابط همجواری باید بر پایه احترام به یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت توسعه یابد. بنابراین، ما می توانیم به تدریج به عادی سازی روابط با ارمنستان اقدام کنیم و دولت تازه آن برای حرکت در این راستا اعلام آمادگی نموده است.

اردوغان: ترکیه آماده عادی سازی روابط با ارمنستان است

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

رئیس جمهور ترکیه بعلاوه گفت که صلح پایدار پیش شرط توسعه و همکاری مالی در منطقه است و اضافه نمود که (جمهوری) آذربایجان، متحد آنکارا موافق است و بنابراین پیشنهاد داده که مذاکرات صلح فراگیر با ارمنستان شروع گردد.

اردوغان در ادامه اضافه نمود: ما آماده هستیم تا با تمام طرف هایی که خواستار بهره گیری از این فرصت تاریخی هستند، همکاری کنیم. دستور کار دربردارنده پیشنهاد ما برای خلق یک پلتفرم پنج [تایی] یا یک پلتفرم [شش تایی] شامل ترکیه، آذربایجان، روسیه، ایران و ارمنستان است. ما پیشنهاد دادیم که گرجستان هم به این گروه اضافه نموده گردد. اگر یک چنین پلتفرمی برپا گردد؛ منطقه از صلح و آرامش بیشتری برخوردار خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه بعلاوه گفت که وی پیشتر با ولادیمیر پوتین و الهام علی اف همتایان روسی و آذربایجانی خود پیرامون این موضوعات بحث و تبادل نظر نموده و به یک توافق رسیده است و در نظر دارد که با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری نو ایران هم پیرامون این موضوعات تبادل نظر کند.

گفتنی است، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز آدینه خاطرنشان کرد که وی در زمینه [برقراری] صلح منطقه ای شاهد نشانه های مثبتی از جانب ترکیه بوده است.

گفتنی است که روابط میان ترکیه و ارمنستان سال ها بر سر مسأله قتل عام بیش از یک و نیم میلیون ارمنی به دست نیروهای عثمانی تیره و تار بوده است؛ واقعه ای که از سوی دولت ها و مجلس بیش از 30 کشور دنیا به مثابه یک نسل کشی به رسمیت شناخته شده است.

این در حالی است که ترکیه وقوع این کشتار را تصدیق می نماید؛ اما از پذیرفتن آن به اسم یک نسل کشی سرباز می زند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1736

به "اردوغان: ترکیه آماده عادی سازی روابط با ارمنستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: ترکیه آماده عادی سازی روابط با ارمنستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید