نقدها گسترده محافل مختلف آمریکا از مسئولیت گریزی کاخ سفید

به گزارش تور کیش، به دنبال سرایت سریع و گسترده کرونا در آمریکا، دولت فدرال آمریکا در تلاش است تا برای ناتوانی های خود در مبارزه با کرونا بهانه ای بیابد.

نقدها گسترده محافل مختلف آمریکا از مسئولیت گریزی کاخ سفید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، در آغاز ماه مارس، دولت فدرال آمریکا به منظور پنهانکاری درباره اقدام کند و ناتوانی خود، بارها به چین حمله کرده و چین را به عدم اطلاع رسانی به موقع به سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها درباره شیوع کرونا متهم ساخته است.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با سی ان بی سی در روز 6 مارس (16 اسفند) ادعا کرد: داده های چین درباره کروناویروس جدید ناکامل بوده و این سبب شده که آمریکا نتواند به موقع با آن مقابله کرده و در شرایط منفعل قرار گیرد.

اما در واقع چین از 3 ژانویه (13 دی)، اطلاعات مربوط را به طرف آمریکا ارسال کرد و بر خطر بزرگ این ویروس تاکید کرده بود. بسیاری رسانه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، CNN مقاله هایی دراین باره منتشر کرده بود. به اصطلاح بی اطلاع بودن دولت فدرال آمریکا بهانه ای برای مسئولیت گریزی است.

به گزارش سی ان ان دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در نشست خبری کاخ سفید در روز 19 مارس (29 اسفند)، نام کروناویروس جدید را به ویروس چین تغییر داد. اما سازمان بهداشت جهانی 4 مارس (14 اسنفد)، خواستار خودداری از بدنام کردن ویروس و استفاد از کووید 19 شد.

به گزارشی دیگر از سی ان ان در روز 24 مارس (5 فرودین)، پس از شیوع گسترده کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ بارها مسئولیت را به گردن باراک اوباما رئیس جمهور دولت پیشین آمریکا انداخته و بر بی مسئولیت بودن وی بسیار تاکید کرد.

14 آوریل (26 فرودین)، ترامپ با اعلام قطع پرداخت اقتصادی به سازمان بهداشت جهانی، این سازمان را به عدم انجام وظایف خود متهم کرد. روزنامه واشنگتن پست در این باره گزارش کرد: هدف ترامپ از این اقدام، جست و جوی مقصر درمقابل ناتوانی های خود در مبارزه با کروناست.

در پی آن، سازمان بهداشت جهانی، 15 آوریل (27 فرودین)، اطلاعات کاملی درباره اعلام هشدار این سازمان به کشورهای جهان درباره شیوع کرونا منتشر کرد و بی پایه و اساس بودن اتهامات ترامپ را به اثبات رساند.

در حالی که دولت ترامپ سعی به مسئولیت گریزی کرده است، تدابیر این کشور برای پیشگیری و مهار کرونا تشدید نشده و این سبب شده است که آمریکا به کشوری دارای بیشترین موارد مبتلایان در جهان تبدیل شود و موارد ابتلا و فوتی به سرعت افزایش یابد.

این در حالیست که پدیده تبعیض نژادی در داخل آمریکا، به ویژه تبعیض علیه افرادی که چهره آسیایی دارند، به طور چشمگیری فزونی گرفته است.

هنری رایموند، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه راتگرز علل کوتاهی آمریکا در مبارزه با کرونا را چنین توصیف کرد: با توجه به این که ما در گذشته با بحران بهداشت عمومی سارس و مرس برخورد کرده بودیم، فکر می کردم آمریکا واکنش سریع تری داشته باشد. اما چون سرعت سرایت سارس و مرس به نسبت کند بود و موارد مبتلایان آن ها به سرعت تحت کنترل قرار گرفتند، همین باعث شده که در مقابل کرونا، از کار خود راضی بوده و در این امر کوتاهی کنند.

سی ان ان در این باره گزارش کرد: این نوع رضایت از خود و فراخوان برای حفظ گردش اقتصادی همراه با بی اعتنایی به تاثیرات کرونا سبب شده که برخی مقامات آمریکا واقعیت ها را ندیده و توصیه های مشاوران علمی را نادیده گیرند و از عمل به آن خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 911

به "نقدها گسترده محافل مختلف آمریکا از مسئولیت گریزی کاخ سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدها گسترده محافل مختلف آمریکا از مسئولیت گریزی کاخ سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید