بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد

به گزارش تور کیش، غلامرضا مصباحی مقدم گفت: در بودجه سال 99، میزان درآمدها با فروش نفت، ده درصد بودجه را تشکیل می داد، اما در بودجه سال آینده، 41 درصد درآمدهای دولت به وسیله فروش نفت حاصل می گردد.

بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد

مصباحی مقدم گفت: دومین مشکل عمده بودجه سال آینده، کسری 320 هزار میلیارد تومانی است که بنا بود یک نوع تعادل و تراز بین درآمدها و هزینه ها برقرار باشد، اما متأسفانه این کسر بودجه عظیم، نشان از عدم تعادل و تراز بین درآمدها و هزینه هاست.

وی اضافه نمود: قرار بود دولت درآمدهای مالیاتی را در بودجه 1400 افزایش دهد، اما این اتفاق نیفتاد و این سومین مشکل بودجه سال آینده است.

این نماینده سابق مجلس گفت: اگر دولت قصد داشت میزان مالیات را در بودجه 1400 افزایش دهد باید مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب می رساند، اما این اقدام را انجام نداد و این بدان معناست که دولت اراده ای برای افزایش مالیات در بودجه سال آینده ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه 90 درصد بودجه امسال رابودجه جاری را تشکیل می دهد اضافه نمود: بودجه عمرانی در امسال فقط ده درصد بود و اگر بودجه در سال آینده اصلاح می شد این رقم باید به 30 درصد می رسید.

وی ادامه داد: بودجه جاری 70 درصد و بودجه عمرانی حداقل 30 درصد باید باشد، اما در بودجه 1400 رقم بودجه عمرانی فقط 16 درصد بودجه را تشکیل می دهد که این مشکل دیگری است.

مصباحی مقدم گفت: با توجه به اینکه طرح های نیمه تمام دولت رقمی حدود 800 هزار میلیارد تومان است باید دولت برنامه های ضربتی برای اتمام این طرح های نیمه تمام داشته باشد.

این کارشناس مالی اضافه نمود: یکی دیگر از مسائل بودجه سال آینده، اتکا زیاد بودجه به فروش اوراق است که رقمی حدود 300 هزار میلیارد تومان را تشکیل می دهد بنابرایناین رقم در بودجه 1400, محقق نمی گردد و به همین دلیل و با وجود مسائلی که ذکر شد بودجه سال آینده واقعی نیست.

مصباحی مقدم در مورد نرخ دلار در بودجه 1400 گفت: رقم دلار در بودجه فقط یک آیتم محاسباتی بوده و برای تبدیل نرخ دلاری که حاصل از فروش درآمدهای نفتی است به ریال مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده، دلار 4200 تومانی حذف شده است اضافه نمود: با توجه به افزایش قیمت دلار در سال آینده، جهش قیمتی را تجربه خواهیم کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1371

به "بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید