شیوه های ترخیص کالا با مصوبه جدید اخذ مابه التفاوت ارزی

به گزارش تور کیش، به گزارش خبرنگاران، هیات وزیران در 16 مرداد ماه امسال مصوبه ای تصویب کرد که واردکنندگانی که ارز دولتی از سیستم بانکی دریافت نموده بودند از این تاریخ به بعد باید جهت ترخیص کالا از گمرک از سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوری کنندگان تاییدیه بگیرند؛ البته در همان زمان از سوی هیات وزیران فهرست برخی کالاها معین و اعلام شد که این کالاها از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف هستند.

شیوه های ترخیص کالا با مصوبه جدید اخذ مابه التفاوت ارزی

این مصوبه با انتقاد واردنمایندگان و به ویژه فراوری نمایندگان همراه بود و شرایط ترخیص کالا را از گمرکات با مشکل روبرو کرد، همزمان با این نقدها این مصوبه نهایتا در هیات وزیران اصلاح شد و هم فهرست کالاهای مشمول معافیت افزایش پیدا کرد و هم اینکه واردنمایندگان می توانستند با ارائه تعهد به بانک، بدون احتیاج به اخذ تائیدیه از سازمان حمایت، کالای خود را ترخیص نمایند.

با ابلاغ مصوبه جدید، ترخیص کالا با روش های زیر از گمرکات انجام می گردد:

الف) در حال حاضر 3 هزار و 479 قلم کالا مشمول معافیت از پرداخت مابه التفاوت ارز گردیده اند، بنابراین در زمان ترخیص این کالاها که به تفکیک کد تعرفه هر کالا به گمرکات ابلاغ و اطلاع رسانی گردیده است احتیاجی به تاییدیه سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان و یا تعهد بانکی نیست.

ب) اگر کالایی مشمول فهرست معافیت ها نباشد، وارد نماینده کالا می تواند به بانک مراجعه و با ارائه تعهد و اخذ کد رهگیری بانک، نسبت به ترخیص صد در درصد کالای خود از گمرکات اقدام کند.

ج) در صورتی که کالایی مشمول فهرست معافیت ها نیست و واردنماینده نمی تواند به بانک خود تعهد بدهد و کد رهگیری بانک را ندارد و امکان اخذ تاییدیه سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان فراهم نیست می تواند موضوع را به گمرک اجرایی اعلام کند. با توجه به دستور رئیس کل گمرک ایران در صورت درخواست واردنماینده و تحت شرایطی، گمرکات ملزم هستند نسبت به ترخیص 70 درصد کالا اقدام نمایند تا صاحب کالا در فرصت مناسب نسبت به پیگیری موضوع مابه التفاوت ارز از طریق ارائه تعهد به بانک خود و یا اخذ تاییدیه از سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان اقدام کند.

گمرک ایران همچنین از واحدهای فراوریی درخواست نموده است تا از تسهیلات ترخیص نسیه، ترخیص کالا با نگهداشتن بخشی از کالا به ازای حقوق و عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، ترخیص درصدی کالا و تسهیلات جدید ورود موقت و استرداد حقوق ورودی نهایت استفاده را نمایند.

گمرک از واحد های فراوریی و اتحادیه ها درخواست نموده است در صورت بروز هر مشکل گمرکی در حوزه واردات کالا، مسائل خود را با مدیران گمرکات اجرایی مطرح نمایند و در صورت حل نشدن، دفتر واردات گمرک ایران آماده برطرف این مسائل است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 24

به "شیوه های ترخیص کالا با مصوبه جدید اخذ مابه التفاوت ارزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های ترخیص کالا با مصوبه جدید اخذ مابه التفاوت ارزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید