مصطفوی: فشار خودروساز و قطعه ساز موجب حذف قیمت گذاری دستوری شد ، این نوع قیمت گذاری به نفع مردم نیست

به گزارش تور کیش، کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: داخل این صنعت وپستو ها انقدر اتفاقات مختلف می افتد و آن قدر دلال ها و سوداگران در بازار دست دارند و در این بازار مافیا مشغول به کار است که اجازه نمی دهند حتی حذف قیمت گذاری دستوری به نفع مردم تمام شود.

مصطفوی: فشار خودروساز و قطعه ساز موجب حذف قیمت گذاری دستوری شد ، این نوع قیمت گذاری به نفع مردم نیست

گروه اقتصادی خبرنگاران- آزاد سازی قیمت خودرو با حذف قیمت گذاری دستوری تازه ترین خبری است که در صنعت خودروی کشور شنیده شد. با اینکه خودروسازان بلافاصله بعد از انتشاراین خبر ده درصد قیمت تولیدات خود را افزایش دادند که با مخالفت دولت عقب نشینی کردند. حال این سوال مطرح شده است که حذف قیمت گذاری دستوری به نفع چه کسانی است؟ خودرو ساز، مردم یا دولت؟ کارشناس صنعت و بازار خودرو در این باره به دانشجو پاسخ داده است.

مرتضی مصطفوی در خصوص اینکه حذف قیمت گذاری دستوری با تحمیل زیان های مختلف بازگشتن به یک روال عادی در دنیا است گفت: مساله این است که به هیچ وجه نباید قیمت گذاری به صورت دستوری انجام می گرفت حال که حذف شده کاری اجرا شده که ازابتدا نباید انجام می شد، بنابراین تا اینجای کار یک موضوع ساده و رایج که تمام کشور های دنیا انجام می دهند را با تحمیل خسارت های زیاد انجام می دهیم. اما موضوع این است که با حذف قیمت گذاری دستوری در حال حاضر چه کسانی و چه گروه هایی از این موضوع منتفع می شوند؟

وی دراین خصوص شرح داد: صنعت خودرو ذی نفعان مختلفی دارد. یکی از ذی نفعان خودروساز و قطعه ساز است. ذی نفع دوم مردم هستند و ذی نفع سوم سیاست گذار است که در واقع وزارت صمت است وذی نفع چهارم افراد با نفوذ پشت پرده را می توان مورد اشاره قرار داد. اینکه می گوییم حذف قیمت گذاری دستوری به نفع صنعت می شود منظور ما به نفع کدامیک از ذی نفعان است؟ آیا به نفع مردم است، یا به نفع خودورساز، قطعه ساز، دولت یا افراد پشت پرده تمام می شود؟ این موضوع نکته مهمی دارد چرا که باید تعیین شود به نفع چه کسی است؟!

کارشناس بازار خودرو در این باره شرح داد: دریافت بنده از فضای سیاست گذاری که در بخش صنعت خودرو در چند دهه اخیر داشته ایم این است که حذف قیمت گذاری دستوری به نفع خودروساز و قطعه ساز است. با توجه به زیان انباشته خودروسازان و اینکه نرخ دلار در حال بالا رفتهن است و تامین مواد اولیه به شدت وابسته به دلاراست، لذا خودروسازان نمی توانستند به خاطر سرکوب قیمتی، قیمت تولیدات خود را بالاتر از حد قیمت دستوری ببرند و به اصطلاح خودشان زیان ده تولید می کردند، بنابراین حذف قیمت گذاری دستوری به نفع خودروساز شده است. هر چند که قیمت گذاری دستوری کار اشتباهی بود. با تحکم و دستوری نمی توان اقتصاد را به درستی مدیریت کرد.

مصطفوی در این باره خاطر نشان کرد: یعنی زمین بازی و سیاست گذاری ها باید به گونه ای باشد که انگیزه کاهش قیمت در خودروساز ایجاد شود. انگیزه افزایش کیفیت نیز موضوع مهمی است؛ لذا قیمت گذاری دستوری از ابتدا اشتباه بود، اما اینکه در این برهه زمانی در شرایطی که اقتصاد و صنعت ما به شدت دلاری است و همه متغیر ها وابسته به دلار است و با افزایش نرخ دلار، معادلات به هم می ریزد اینکه فقط دست روی قیمت گذاری دستوری گذاشته شود را می توان اینگونه توجیه کرد که خودروساز و قطعه ساز به دولت فشار آورده که اگر قیمت گذاری دستوری حذف نشود، ورشکسته می شویم شما می مانید با چند صد هزار نیروی کار آواره، لذا دولتمردان را نسبت به افزایش بیکاری و بحران امنیتی هشدار داده اند که دولت نیز به آزاد سازی قیمت ها رضایت داده است تا هزینه های شرکت های خودروساز از جیب مردم تامین شود!

وی در پاسخ به اینکه این موضوع چگونه می تواند منافع مردم را هم تامین کند و قیمت خودرو کاهش بیابد گفت: قیمت گذاری دستوری که آزاد شد به اعتقاد من به نفع خودروساز است اینکه به نفع مردم خواهد شد و قیمت کاهش می یابد یا خیر، به عوامل مختلفی بستگی دارد بعید می دانم اینچنین شود. قیمت گذاری دستوری بهانه است. درست است خودروسازی نباید قیمت گذاری دستوری داشته باشد، چون یک بنگاه اقتصاددی صنعتی باید سود ده باشد، یعنی از آ تومان تولید، باید آ به علاوه 2 سود کند آن هم بدون دخالت دستوری دولت و مسوولین. اما این ظاهر داستان است، چرا که داخل این صنعت وپستو ها انقدر اتفاقات مختلف می افتد و آن قدر دلال ها و سوداگران در بازار دست دارند و در این بازار مافیا مشغول به کار است که اجازه نمی دهند حتی حذف قیمت گذاری دستوری به نفع مردم تمام شود. مسائل مختلفی در صنعت و بازار خودرو وجود دارد که حذف قیمت گذاری دستوری بخشی از آن است.

مصطفوی در این باره شرح داد: مسائلی که حل نشدن آن هیچ گاه منفعت مردم، مشتری و متقاضی واقعی را تامین نمی کند. متاسفانه مسوولین به سراغ پاکسازی دلالی وسود ها ومافیا های درون این صنعت نمی فرایند و کسی به این موارد کاری ندارد. اینک فقط به سراغ حذف قیمت گذاری دستوری رفته اند تا با برداشتن از جیب مردم به مرور زمان به نام آزاد سازی قیمت ها، منافع خودروسازان را تامین کنند بدون اینکه این وسط تغییری در شرایط دسترس آسان و ارزان به خودرو برای مشتریان ایجاد شده باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1852

به "مصطفوی: فشار خودروساز و قطعه ساز موجب حذف قیمت گذاری دستوری شد ، این نوع قیمت گذاری به نفع مردم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصطفوی: فشار خودروساز و قطعه ساز موجب حذف قیمت گذاری دستوری شد ، این نوع قیمت گذاری به نفع مردم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید