نخستین موشک ناسا برای بازگشت انسان به ماه با موفقیت پرتاب شد

به گزارش تور کیش، انتها پس از مدت ها تأخیر، با پرتاب موشک SLS ناسا، مأموریت آرتمیس 1 با موفقیت شروع شد تا انسان برای بازگشت به ماه آماده گردد.

نخستین موشک ناسا برای بازگشت انسان به ماه با موفقیت پرتاب شد

ناسا با برنامه آرتمیس میخواهد انسان را دوباره به ماه بازگرداند و حضور پایدار روی تنها قمر زمین داشته باشد. این برنامه بعلاوه بستری برای آزمایش فناوری های فضایی مورد احتیاج برای سفر به مریخ محسوب می شود.

پیش از سفر انسان به ماه اما احتیاج به آنالیز تجهیزات پرتاب و فضاپیماست. به همین علت در مأموریت بدون سرنشین آرتمیس 1 موشک قدرتمند سامانه پرتاب فضایی (SLS) فضاپیمای اوریون (Orion) را به مدار ماه می فرستد.

در این سفر حدودا 42 روزه، سخت افزارها و نرم افزارهای سفر فضایی آزمایش می شوند و بعلاوه با در نظر گرفتن سیستم هایی از جمله یک آدمک ویژه، آنالیز های گوناگونی روی اثر پرواز به ماه بر سلامت فضانوردان صورت می گیرد.

اگرچه مأموریت آرتمیس 1 تا کنون دو بار تا پای پرواز رفته بود، اما به دلایل فنی و مسائل آب وهوا، هر بار با لغو مأموریت روبرو شده بود. این بار هم شروع پنجره پرتاب از ساعت 01:04 بامداد منطقه زمانی شرقی (09:34 به وقت تهران) برنامه ریزی شده بود اما نشت دوباره هیدروژن، باعث تعویق حدود 45 دقیقه ای مأموریت شد.

با حبس نفس ها در سینه برای تصمیم گیری درباره رفتن یا نرفتن مأموریت، خاتمه نشت هیدروژن در سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی کندی رفع و آنالیز تیم های تخصصی به انجام مأموریت در پنجره پرتاب امروز منتهی شد. بدین ترتیب موشک SLS در ساعت 01:47 منطقه زمانی شرقی (10:17 به وقت تهران) سفر تاریخی خود را به مقصد ماه شروع کند.

در این مأموریت اگرچه انسانی حضور ندارد اما مسافرانی مانند اسنوپی و شان گوسفند ماه را از نزدیک دیدار خواهند کرد. علاوه بر این نام افرادی از سراسر دنیا هم که برای این مأموریت نام نویسی نموده بودند، روی تراشه ای با این مأموریت دور ماه می شود.

طبق آخرین شرایط اعلام شده از سوی ناسا، هم اکنون فضاپیمای اوریون با سلامت کامل در مسیر سفر به ماه واقع شده است و این نخستین گام بزرگ آژانس فضایی آمریکا برای بازگرداندن با موفقیت اجرا شده است. اکنون باید منتظر رسیدن اوریون به ماه و به روزرسانی های دیگر این مأموریت تاریخ ساز باشیم.

عکس کاور: پرتاب موشک SLS و فضاپیمای اوریون در مأموریت آرتمیس 1

Credit: NASA/Bill Ingalls

منابع: Space, NASA Space Flight, NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2126

به "نخستین موشک ناسا برای بازگشت انسان به ماه با موفقیت پرتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین موشک ناسا برای بازگشت انسان به ماه با موفقیت پرتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید