نماینده ساری: گرانی برنج غیر منطقی است

به گزارش تور کیش، یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با استناد به فراوری 2 میلیون تن برنج ایرانی و واردات حدود 800 هزار تن از خارج، گرانی مجدد برنج در این مقطع زمانی را غیر منطقی خواند نتیجه نبود نظارت بر بازار دانست.

نماینده ساری: گرانی برنج غیر منطقی است

به گزارش ایسنا، منصور علی زارعی درباره گرانی مجدد برنج ایرانی گفت: هزینه های فراوری افزایش یافته است، اما اکنون کشاورز فراوری نوی نداشته که بخواهد برنج را گران کند. سال جاری برنج ایرانی به قیمت 30 تا 35 هزار تومان از کشاورز خریداری شده است. گرانی مجدد برنج ایرانی دست واسطه ها و دلالان است.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم در مورد واردات برنج گفت: برخی واردات برنج را عامل گرانی معرفی می نمایند و این در حالی است که واردات برنج منعی ندارد. در یک بازه زمانی (زمان برداشت برنج ایرانی) واردات طبق قانون ممنوع شد و بعد از چند ماه آزاد شد. برنج احتیاجمند ارز ترجیحی هم نبود.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: کشاورزان ایرانی سال جاری 2 میلیون تن برنج فراوری کردند. چیزی نزدیک به 700 - 800 هزار تن برنج بیشتر احتیاج داشتیم که دولت دستور داد وارد گردد. به عبارت دیگر با کمبود برنج روبرو نبودیم که تقاضای برنج ایرانی زیاد گردد و گرانی را در پی داشته باشد.

زارعی دلیل گرانی مجدد برنج ایرانی را نبود نظارت بر بازار مطرح نمود و گفت: کنترل قیمت برنج از دست دولت خارج شده است. دولت وظیفه کنترل بازار را بر عهده دارد. دولت ابزار های مهمی برای دخالت در بازار دارد. از تخصیص ارز 4200 تومانی بگیرید تا افزایش یا کاهش صادرات و نظارت در بازار.

نماینده مردم ساری در مجلس در مورد عملکرد سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت رئیسی گفت: شرایطی که مشاهده می کنیم نتیجه عملکرد چند ماه وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم نیست. این شرایط نتیجه سیاست های نادرستی است که پیش از این وجود داشته و وزیر نو جهاد کشاورزی در حال تنظیم برنامه هاست، اما به زمان بیشتری احتیاج دارد. تنها دو ماه است که قانون تمرکز اختیارات وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم اجرایی شده است و انتظار ما این است که سیاست های منظمی را در این زمینه اجرایی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1996

به "نماینده ساری: گرانی برنج غیر منطقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده ساری: گرانی برنج غیر منطقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید