همه چیز درباره لیزر موهای زائد

به گزارش تور کیش، لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های برطرف موهای ناخواسته بدن تبدیل شده است که در سال های اخیر تقاضا براى لیزر موهای زائد افزایش زیادی داشته است. که باعث خلاص شدن از سالن های اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی بعلاوه جوش ها و موهای زیر پوستی می گردد.

همه چیز درباره لیزر موهای زائد

معرفی روش لیزر موهای زائد

هنگام لیزر موهای زائد، لیزر نوری را منتشر می نماید که به وسیله رنگ دانه پوست یعنی ملانین در موهای قسمت مورد نظر جذب می شود.

با این کار انرژی نور به گرما تبدیل شده و فولیکول های موهای داخل پوست که مو داخل این حفره ها رشد می نماید را تخریب نموده و با این کار رشد مجدد موهای زائد را به تأخیر می اندازد و یا در صورت تخریب شدید باعث جلوگیری رشد مو به صورت دائمی در آن ناحیه خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که با اینکه لیزر به طور مؤثری رشد مو را برای مدت طولانی به تأخیر می اندازد، اما معمولاً باعث جلوگیری از رشد آن ها برای همواره نمی شود و بعد از مدتی دوباره رشد مو آغاز می شود؛ منتهی رویش مجدد ضعیف تر از قبل است!

نحوه انجام لیزر موهای زائد

برای لیزر درمانی پزشک یک دستگاه لیزر دستی را روی ناحیه موردنظر از پوست شما فشار می دهد.

بسته به نوع لیزر، یک دستگاه خنک نماینده در نوک ابزار یا یک ژل خنک نماینده برای محافظت از پوست شما و کاهش خطر عوارض جانبی استفاده می شود.

هنگامی که پزشک لیزر را فعال می نماید، پرتو لیزر از پوست شما به سمت فولیکول های مو عبور می نماید.

گرمای شدید ناشی از پرتوی لیزر به فولیکول های مو آسیب می رساند و در نتیجه رشد مو در آن ناحیه کم یا متوقف می شود.

ممکن است در حین انجام لیزر احساس ناراحتی مانند گرمازدگی داشته باشید که موقت و طبیعی است.

درمان یک ناحیه کوچک مانند لب فوقانی ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد.

اما درمان یک منطقه بزرگ تر مانند کمر ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

لیزر موهای زائد برای چه افرادی مؤثر است؟

لیزر برای افرادی که برای بار اول می خواهند آن را امتحان نمایند کار آسانی نیست. به طوری که ممکن است به چندین جلسه لیزر برای یک ناحیه نیاز داشته باشند.

به علاوه لیزر برای افرادی که پوست نازک تری دارند و موهایشان تیره است، مؤثرتر است؛ اما به طور کلی طبق تجربه و انجام این روش برای افراد مختلف، مشاهده شده است که می توان از آن در همه انواع پوست استفاده کرد و نتیجه نیز رضایت بخش بوده است.

کدام نواحی از بدن را می توان لیزر کرد؟

محل هایی که لیزر بیشتر روی آن ها تأثیرگذار است شامل پاها، زیر بغل، لب فوقانی، چانه و خط بیکینی است.

با این وجود، لیزر کردن تقریباً در هر ناحیه از بدن، به جز پلک یا محیط اطراف چشم، امکان پذیر است.

البته توجه داشته باشید منطقه های از پوست که خال کوبی و تاتو اجرا شده است را نیز نمی توان لیزر کرد.

موارد تأثیرگذار در نتیجه لیزر چیست؟

رنگ مو و نوع پوست هر فرد فرق دارد و می تواند بر اندازه موفقیت روش لیزر تأثیر بگذارد.

اصل اساسی در این روش این است که رنگ دانه های مو باید نور لیزر را به خوبی جذب کند.

روش لیزر باید طوری انجام شود که به پوست آسیبی نرساند و تنها فولیکول های مو را مورد حمله قرار دهد؛ بنابراین در صورت تمایل به انجام آن حتماً باید این کار را نزد متخصص و یا یک فرد مجرب انجام دهید.

هرچقدر تفاوت رنگ پوست و مو بیشتر باشد لیزر نتیجه بهتری خواهد داشت؛ اما درصورتی که اختلاف رنگ پوست و مو زیاد نباشد احتمال آسیب رساندن به پوست در حین انجام لیزر بیشتر خواهد شد. با این حال دستگاه های نو به فنّاوری قوی که دارند این آسیب ها را به حداقل رسانده اند. 1

انواع لیزر موهای زائد

عوامل زیادی بر نتیجه لیزر موهای زائد تاثیر گذار هستن که با تشخیص پزشک متخصص برای برطرف کردن موهای زائد بدن از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود.

بسته به رنگ مو، نوع پوست، ضخامت مو و ناحیه درمان لیزر موهای زائد برای زمانبندی جلسات لیزر مو یکی از دستگاه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

1. لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت

2. لیزر موهای زائد با لیزر روبی (یاقوت)

3. لیزر تور پالسی بالا

4. لیزر ND:YAG

5. لیزر موهای زائد با استفاده از لیزر دایود

برترین لیزر برای برطرف موهای زائد

1- لیزر الکساندرایت با طول موج 755 نانومتر
لیزر الکساندریت (Apogee) یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر جهان برای برطرف موهای زائد است، این لیزر به وسیله شرکت آمریکایی Cynosure ساخته شده است. از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه فوق العاده قابلیت تنظیم طول موج و اندازه انرژی مورد نیاز برای درمان انواع مختلف مو و پوست است.

در میان روش های موجود در جهان برای از بین بردن موهای زائد، این دستگاه دارای بیشترین کارایی و کمترین خطر است.

لیزر موهای زائد با لیزر الکساندرایت برای طولانی مدت باقی خواهد ماند و هیچ عوارضی ندارد و انتظارات بیمار را برآورده می نماید.

2- لیزر دایود با طول موج 810 نانومتر
این لیزر برای تمام انواع پوست حتی پوست های تیره قابل استفاده است و به علت قدرت نفوذ زیاد به عمق پوست، می تواند موهای که زیر پوست قراردارند را نیز از بین ببرد. در حال حاضر برترین لیزر دایود؛ لیزر Lightsheer ساخت کمپانی Lumenis آمریکاست.
3- لیزر ان دى یاگ (Nd-YAG) با طول موج 1064 نانومتر
این لیزر براى برطرف موهاى زائد در پوست هاى تیره و بسیارتیره (نوع 5 و 6) کاربرد دارد و استفاده از آن برای به موارد خاص مى باشد.
4- IPL
که به علت مقرون به صرفه و در دسترس بودن و سهولت استفاده، بسیار رایج شده است اصلاً لیزر نیست و در واقع نور شدید پالسى است که به وسیله یک لامپ زنون فراوری مى شود و مانند لیزر روى سطح پوست تابیده مى شود، اما هم از نظر تأثیر روى موهاى زائد و هم تعداد جلسات درمانى با لیزر موهای زائد فرق دارد. 2

مراقبت های پس از لیزر

کمپرس یخ
یکی از روش های مراقبت پس از لیزر، حتماً بلافاصله بعد از درمان، از کرم یا یخ یا هر چیزی که منطقه لیزر شده را سرد و بی حس می نماید، بهره ببرید تا ناراحتی آنرا به حداقل برسانید. پزشک قطعاً این کار را به شما یادآوری خواهد نمود.
در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید
گفتیم که لیزر بطور انتخابی اسیب هایی جزئی به فولیکول و پیاز مو وارد می نماید. این اسیب انتخابی به علت بیشتر بودن تراکم ملانین ها در پیاز مو است.

ملانین رنگدانه طبیعی پوست و موی ما است؛ پس علاوه بر مو، در لایه های پوستی ما هم وجود دارد.

تراکم ملانین در پیاز و ساقه مو بسیار بیشتر از پوست ما است.

به علاوه پرتوهای لیزر در دوره های کوتاهی به سطح پوست تابیده می شوند. به همین خاطر، پرتوی لیزر پیش از اینکه لایه های پوست را گرم کند، به فولیکول ها اسیب زده و تابش قطع می شود.

دستگاه های لیزر به شکلی بهینه شده اند که از گرم شدن و آسیب تماشا رنگدانه های پوستی جلوگیری نمایند.

با این حال امکان دارد اثر کمی بر روی بافت پوستی بگذارند. به همین علت پس از لیزر موهای زائد نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

نور خورشید دارای اشعه ای زیان آور و سرطان زایی به نام فرابنفش یا UV است. در شرایط عادی، رنگدانه های ملانین از پوست ما در برابر UV دفاع می نمایند.

زیرا امکان دارد در طی فرآیند لیزر موهای زائد، قدری از ملانین های پوست از بین بفرایند، خطرات برخورد اشعه فرابنفش با پوست ما بیشتر می شود.

به همین علت در طول دوره درمان نباید در معرض اشعه UV یا نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

استفاده از کرم ضد افتاب
به طور کلی استفاده از کرم ضد افتاب ایده خوبی است. چنانچه به صورت روزانه از کرم ضد افتاب استفاده نمیکنید، بهتر است، هم اینک استفاده از آن را درنظر بگیرید. ولی مهمتر این است که بعد از درمان باید در نواحی غیر پوشیده پوست از کرم ضد افتاب استفاده کرد زیرا بعد از لیزر مو های زائد، پوست دربرابر اشعه ماوراء بنفش خورشید اسیب پذیر می شود.

همینطور پوست مستعد تیره شدن می شود که میتواند منجر به جز یکنواخت شدن رنگ پوست و برخی اسیب های پوستی شود.

برای جلوگیری از این اسیب از یک کرم ضد افتاب مناسب استفاده نمایید به طوریکه حداقل SPF 30 باشد.

به موهای خود دست نزنیددر بین جلسات درمان، بهتر است از لمس کردن مو های خود دوری کنید زیرا کارایی شیوه لیزر مو های زائد مستلزم این است که فولیکول ها دست نخورده باشند. اینکار به معنی اجتناب از کندن مو یا اپیلاسیون است.

بنابر این چنانچه دراین فاصله نیاز به حذف مو های خودرا داشتید از تیغ بهره ببرید.

تیغ کشیدن بر روی پوست فولیکول های مو را دست نخورده باقی میگذارد.

امکان دارد که در بین جلسات درمان نیاز به تیغ کشیدن داشته باشید ولی در طول زمان نیاز به ان کم تر میشود.

همینطور تا هنگامی که تمام جلسات درمانی به انتها نرسیده اند از اپیلاسیون، کندن مو، بلیچ یا کرم های برطرف مو های زائد یا الکترولیز بر روی ناحیه درمان خودداری کنید و به مدت یک تا سه روز بعد از درمان هم درصورت وجود تاول یا پوسته پوسته شدن بر روی پوست تیغ نکشید. 3

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض جانبی لیزر با توجه به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و پیروی از مراقبت های پیش از درمان و پس از درمان فرق دارد.

شایع ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد عبارت هستند از:

سوزش پوست
سوزش موقتی، قرمزی و تورم بعد از لیزر امری طبیعی است که معمولاً بعد از چند ساعت یا نهایتاً یکی دو روز بعد از بین می فرایند و اگر از بین نرفت، باید با پزشک خود در مورد این حساسیت صحبت کنید.
تغییر رنگ دانه های پوست
لیزر اگر به پوست آسیب بزند می تواند آن را تیره یا روشن کند. این تغییرات ممکن است موقت یا دائمی باشد.

این آسیب ها در افرادی که در هنگام رفتن جلوی نور خورشید ضد آفتاب، عینک و کلاه استفاده نمی نمایند و یا مراقبت هایی که به آن ها گفته می شود را بعد از لیزر درمانی انجام نمی دهند، بیشتر خواهد بود.

عوارض جانبی دیگر

به ندرت، لیزر می تواند باعث ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن، جای زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود.

سایر عوارض جانبی نادر شامل خاکستری شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف منطقه ها تحت درمان، به خصوص در پوست های تیره است.

به علت احتمال آسیب چشمی به علت نور لیزر، عمل لیزر برای پلک ها، ابروها یا منطقه ها اطراف آن توصیه نمی شود. 1

پی نوشت:

1.www.setare.com

2.www.emamiclinic.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1840

به "همه چیز درباره لیزر موهای زائد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره لیزر موهای زائد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید