چگونه خاموشی های بخش خانگی به صفر رسید؟ ، رکوردهای افزایش فراوری برق در دولت رئیسی

به گزارش تور کیش، دولت سیزدهم و به خصوص وزارت نیرو ناترازی شدید در فراوری و مصرف برق را به ارث برده بود که اما با اقدام های به موقع گام مهمی در کاهش این ناترازی برداشت.

چگونه خاموشی های بخش خانگی به صفر رسید؟ ، رکوردهای افزایش فراوری برق در دولت رئیسی

به گزارش خبرنگاران، قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم خاموشی های گسترده حاصل عقب ماندگی سرمایه گذاری در بخش فراوری برق و نداشتن برنامه ریزی مناسب نارضایتی های زیادی برای مردم به ارمغان آورده بود.

نارضایتی های برقی روزبه روز مردم را بیشتر به ستوه می آورد تا آنکه دولت سیزدهم سکان اداره کشور را بر عهده گرفت.

دولت سیزدهم از همان ابتدا و با آگاهی از این نارضایتی ها عزم خود را برای برطرف کردن و کاهش ناترازی فراوری و مصرف برق جزم کرد.

انتخاب علی اکبر محرابیان به عنوان وزیر نیروی این دولت نشان از آن داشت که دولت مصمم به برطرف ناترازی فراوری و مصرف است.

وی یکی از مهم ترین برنامه های خود را افزایش ظرفیت فراوری برق به اندازه 35 هزار مگاوات قرارداد تا بتواند بر مسائل موجود غلبه کند.

درباره شرایط ناترازی ابتدای کار دولت محرابیان گفته است: در دولت های یازدهم و دوازدهم غفلت هایی در توسعه صنعت برق صورت گرفت که حاصل آن یک ناترازی قابل توجه در فراوری و تقاضای برق بود و اکنون ما آن را به میراث برده ایم.

وزیر نیرو به ناترازی در فراوری و مصرف برق در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اشاره نمود و گفت: این ناترازی حدود 15 هزار مگاوات بود و پیش بینی می شد در سال 1401 با در نظر گرفتن رشد فراوری به حدود 20 هزار مگاوات برسد.

وی با بیان اینکه بر این اساس در جهت توسعه صنعت برق و مدیریت مصرف برنامه ریزی شده است، گفت: مجموع ظرفیت نیروگاهی که تا انتها سال 1401 به مدار آمد، 7054 مگاوات در بخش تجدیدپذیر و حرارتی بوده است که 6864 مگاوات آن در بخش حرارتی است.

وزیر نیرو ادامه داد: این در حالی است که ظرفیت های ایجاد شده برق از نیمه دوم سال 92 تا نیمه سال 1400 به ترتیب 881 مگاوات، 2476 مگاوات، 551 مگاوات، 1228 مگاوات، 1722 مگاوات، 1462 مگاوات، 2756 مگاوات، 1860 مگاوات، 164 مگاوات و در مجموع 6864 مگاوات بوده است.

محرابیان اضافه نمود: به عبارت دیگر میانه ساخت نیروگاه در طول 8 سال 1618 مگاوات بوده که بر این اساس ظرفیت فراوری برق ایجاد شده تا انتها سال 1401 یک رکورد چشمگیر است.

وی راه اندازی 1316 مگاوات ظرفیت در بخش بخار نیروگاه های گازی را رکورد ثبت شده دیگر در دولت سیزدهم ذکر کرد و اضافه نمود: در گذشته، این افزایش ظرفیت هیچگاه از 1000 مگاوات فراتر نرفته بود.

وزیر نیرو ادامه داد: بعلاوه از 320 میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق، 76 میلیارد کیلووات ساعت بدون مصرف هیچ گونه سوختی فراوری شد که در نوع خود رکورد دیگری است.

علاوه بر آن اجرای پروژه های تبادل انرژی که با کشورهای همسایه به بهره برداری رسید معادل 25 درصد کل ظرفیت تبادل انرژی با کشورهای همسایه بوده است و این جدای از قراردادهای به امضا رسیده در بخش خدمات فنی و مهندسی و اجرا است.

وزیر نیرو تأکید کرد: با اقدام های اجرا شده خاموشی های بخش خانگی به صفر رسید و در بخش فراوری نیز اقدام های قابل توجهی صورت گرفت.

وی اضافه نمود: به واسطه پیشبرد مجموعه اقدام ها، برنامه ریزی برای انجام طرح های توسعه ای، بهینه سازی و مدیریت مصرف، تابستان سال گذشته را با حداقل مشکل پشت سر گذاشتیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2219

به "چگونه خاموشی های بخش خانگی به صفر رسید؟ ، رکوردهای افزایش فراوری برق در دولت رئیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خاموشی های بخش خانگی به صفر رسید؟ ، رکوردهای افزایش فراوری برق در دولت رئیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید