گرم کردن خانه با کمترین هزینه

به گزارش تور کیش، با نزدیک شدن به فصل سرما احتیاج به وسایل گرمایشی و استفاده از روش های گرم کردن بیشتر می شود. گرم نگه داشتن منزل در فصول سرد زمستان باید با تدبیر و مدیریت صورت گیرد تا در مصرف انرژی گرمایشی صرفه جویی شود و مکانی آرام و گرم برای زندگی فراهم شود. در حال حاضر توجه افراد به بهینه سازی مصرف سوخت بیشتر شده و عموم افراد به دنبال راهکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از انرژی و کاهش هزینه های قبوض می باشند. فصل زمستان فصلی سرد با شب های طولانی است و مصرف انرژی در آن در مقایسه با فصول دیگر بسیار بالاست. از این رو صاحب خانه ها سعی می نمایند با روش های کم هزینه مانع از هدر رفت گرما و مصرف بالای انرژی در این فصل شوند. در نوشته های پیشین ما به معرفی انواع عایق حرارتی برای ساختمان پرداخته شد. همانطور که می دانید این عایق ها هزینه بردار هستند و نصب آنها نیز باید توسط افراد حرفه ای و متخصص صورت گیرد. اما در این نوشته سعی داریم به راهکارهای مالی برای کاهش مصرف سوخت و گرم نگه داشتن خانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

گرم کردن خانه با کمترین هزینه

جهت دریافت اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

آویزان کردن پرده های ضخیم

بهترین راه برای جلوگیری از هوای سرد به فضای داخل خانه نصب پرده است. پرده های ضخیم که دارای تودوزی هستند به میزان قابل توجهی از جا به جایی هوا جلوگیری می نمایند. این پرده ها عموماً دارای یک لایه آستری از جنس پشم شیشه هستند که یک عایق حرارتی ایده آل به شمار می آید. پرده پی وی سی که در حمام استفاده می گردد نیز گزینه مناسبی برای انتخاب پرده می باشند. علاوه بر نصب پرده برای پنجره می توان برای درب نیز پرده انتخاب نمود. این پوشش نه تنها نقش یک عنصر دکوراتیو را ایفا می نماید بلکه مانع از هدر رفت انرژی و ورود هوای سرد به داخل خانه می گردد. برای ورودی هایی که درب ندارند می توان از پرده هایی که ارتفاع آنها تا زمین است استفاده نمود. این پرده از انتقال هوا جلوگیری کرده و گرمای اتاق را به هدر نمی دهد. پارچه های مخمل بهترین پارچه برای جلوگیری از ورود باد و هوای سرد از درب و پنجره به داخل خانه می باشند. گاهی نصب کرکره و یا سایبان در پشت درب و پنجره نیز یاری شایانی به گرم شدن داخل ساختمان می نماید. آنها یک سد محکم در برابر وزش باد و ورود هوای سرد به منزل هستند.

پهن کردن فرش روی زمین

کفپوش های سرامیکی و سنگی در فصل زمستان بسیار سرد می شوند اما کفپوش های چوبی گرم تر هستند و هنگام راه رفتن روی آنها پاها سرد نمی شوند. برای اینکه فضای خانه گرم تر و دنج تر به نظر بیاید می توانید انواع فرش را روی کفپوش پهن کنید. قالیچه های پشمی گزینه ای مناسب برای پوشش کف در زمستان هستند. این قالیچه ها نوعی عایق برای نگه داشتن گرما در داخل خانه محسوب می شوند. علاوه بر آن به راحتی می توان روی آنها راه رفت بدون آنکه کف پا سرد گردد.

استفاده از نور طبیعی خورشید

نور طبیعی خورشید نقش بسیار موثری در گرم کردن خانه دارد. در طول روز پرده ها را کنار بزنید و اجازه دهید نور خورشید وارد اتاق گردد. تابش اشعه خورشید به اجزای اتاق آنها را گرم کرده و فضایی گرم و لذت بخش فراهم می نماید. خورشید یک منبع گرمایشی رایگان است که به طور طبیعی مولکول اجسام را منبسط و گرم می نماید. تا جایی که می توانید از این منبع برای گرم کردن خانه استفاده نمائید. هنگام تابش آفتاب پرده ها را جمع کنید و به محض کاهش نور آن پرده ها را باز کنید.

درزگیری درب و پنجره

اصولاً قاب های درب و پنجره دارای درزهایی هستند که به راحتی گرما را به بیرون راهنمایی می نمایند. این درزها را پیدا کنید و آنها را با نوارهای درزگیر و یا سیلیکون پوشش دهید. با انجام اینکار روزنه ای برای ورود هوای سرد به داخل خانه وجود نخواهد داشت.

عایق کاری ساختمان

امروزه در بازار انواع مختلفی از عایق های حرارتی وجود دارند اما گاهی استفاده از عایق های دست ساز نیز برای جلوگیری از هدررفت انرژی گرمایی بسیار مناسب است. عایق های صنعتی بسیار هزینه بردار هستند اما عایق های معمولی خانگی از نظر مالی مقرون بصرفه می باشند. فوم عایق هایی که در بازار به فروش می رسند مانع خوبی برای جلوگیری از انتقال گرما به بیرون ساختمان هستند. آنها از قابلیت برشکاری در ابعاد مختلف برخوردارند و می توان در هر نقطه از ساختمان از آنها استفاده نمود.

استفاده از شیشه دوجداره برای درب و پنجره

درب و پنجره های دوجداره یکی از بهترین روش های جلوگیری از انرژی گرمایشی در ساختمان می باشند. آنها فضای خانه را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارند. نصب این درب و پنجره ها کمی هزینه بردار است اما می توان از فیلم و برچسب های مخصوص برای سطح شیشه آنها استفاده نمود. این برچسب ها از انتقال گرما و سرما جلوگیری کرده و مانند عایق عمل می نمایند. دوام این فیلم ها و برچسب ها بالاست و تا چهار سال بدون آسیب بر روی شیشه باقی می مانند.

استفاده از وسایل گرمایشی مناسب

امروزه از وسایل و سیستم های گرمایشی مختلفی برای تامین گرمایش ساختمان استفاده می گردد از جمله سیستم گرمایش از کف، قرنیزهای حرارتی، انواع رادیاتور، داکت اسپیلیت ها، شومینه و … . هر کدام از این وسایل معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند که در نوشته های پیشین ما به آنها اشاره شد. اما در بین آنها رادیاتورهای پنلی، قرنیزهای حرارتی و سیستم گرمایش از کف جزء مناسب ترین و مقرون بصرفه ترین روش های گرمایشی محسوب می شوند. مصرف انرژی این وسایل پایین است اما بازدهی آنها ایده آل می باشد. آنها نه تنها فضای زیادی در ساختمان اشغال نمی نمایند بلکه از نظر زیبایی و هزینه مالی گزینه ای مناسب برای تامین گرمای ساختمان می باشند.

عایق کاری شومینه

در خانه های امروزی شومینه به عنوان یک عنصر دکوراتیو برای زیباتر کردن فضای ساختمان به کار می رود. عایق کاری شومینه روش مناسبی برای جلوگیری از انتقال گرما به دودکش آن می گردد، در نتیجه با استفاده از بالن های مخصوص و عایق های پشم شیشه ای مانع از هدررفت گرما در ساختمان خود شوید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 619

به "گرم کردن خانه با کمترین هزینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرم کردن خانه با کمترین هزینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید