9 اپراتور به طور رسمی توسعه اینترنت فیبرنوری را شروع کردند؛ لیست اپراتورها و شهرهای تحت پوشش

به گزارش تور کیش، امروز و طی مراسم رونمایی از پروژه های وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در روز ارتباطات، رگولاتوری از امضای رسمی تفاهم نامه توسعه فیبر نوری با 9 اپراتور در شهرهای مختلف ایران پرده برداری کرد. قرار است این 9 اپراتور طی یک سال آینده، مجموعا 8 میلیون و 500 هزار پورت فیبر نوری خانگی و تجاری را به مشتریان واگذار نمایند.

9 اپراتور به طور رسمی توسعه اینترنت فیبرنوری را شروع کردند؛ لیست اپراتورها و شهرهای تحت پوشش

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری درباره نحوه انتخاب این 9 شرکت مجری اینترنت فیبر نوری این طور شرح دادند:

روز 31 فروردین به تمام اپراتورهایی که قابلیت همراهی در این پروژه را دارند، یعنی 17 شرکت FCP به اضافه شرکت ایرانیان نت، مخابرات، ایرانسل و رایتل نامه زدیم تا به این پروژه وارد شوند. در نهایت از بین 21 اپراتور ثابت و سیار، 12 مجموعه اعلام آمادگی کردند. برای این 12 مجموعه، متن تفاهم نامه ای را ارسال کردیم و تا این لحظه 9 پیش نویس تفاهم نامه برای تقسیم کار آماده شده و امروز به صورت رسمی این تفاهم نامه ها بین این 9 اپراتور به امضا خواهند رسید.

البته رئیس رگولاتوری گفتند که هنوز اپراتورهای دیگر فرصت دارند با امضای تفاهم نامه تعیین شده، کار توسعه فیبر نوری در شهر و استان انتخابی خود را شروع نمایند. او گفت اپراتورهایی که برای توسعه پروژه پوشش 20 میلیون فیبرنوری اعلام آمادگی نموده اند حق انتخاب داشته اند که شبکه فیبرنوری خود را در کدام شهرها توسعه دهند.

براساس گفته های عباسی شرکت های های وب در ایلام، شاتل در قزوین، آسیاتک در کرمانشاه، مبنا در اراک، پیشگامان در یزد، صبانت در بوشهر، فناپ تلکام در رشت، ایرانیان نت در سمنان و شرکت رایتل در شهر قدس برای واگذاری پورت فیبرنوری اعلام آمادگی نموده اند. در مجموع قرار است این 9 اپراتور، نزدیک به 8 میلیون و 500 هزار پورت فیبر نوری در این شهرهای یاد شده، راه اندازی و به مردم واگذار نمایند.

عباسی تأکید کرد اگر طبق تفاهم رگولاتوری با این 9 اپراتور، آن ها ظرف زمان مشخص شده کار توسعه فیبرنوری را انجام ندهند، کار از آن ها گرفته شده و به اپراتور دیگری داده خواهد شد. عباسی خاطرنشان کرد که برای توسعه فیبرنوری رگولاتوری خود را معطل هیچ اپراتوری نخواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کردند که شهرها و استان های به جامانده، به تدریج میان اپراتورها تقسیم خواهند شد.

جالب است که در میان این اپراتورها و شهرها، هیچ اپراتوری برای شهر تهران اعلام آمادگی ننموده است. همین طور، شهرهای بزرگی از کشور هنوز بدون مجری پروژه 20 میلیون پورتی FTTH هستند.

وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی بر سر کار آمدن، پروژه ملی و بزرگ 20 میلیون پورت فیبر نوری طی 3.5 سال را کلید زده و تقریبا اکنون 8 ماه از آن گذشته است و دارد وارد فازهای جدی می گردد. دولت تا کنون در پی ریل گذاری برای توسعه فیبرنوری بوده و اکنون باید اپراتورها وارد این کارزار شوند.

بسیاری از کارشناسان و مدیران صنفی می گویند این پروژه شدنی نیست و موانع بسیار زیادی از جمله مسائل سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه و سود یا موانع تجهیزاتی و تحریمی به همراه مسائل انحصاری مخابرات ایران را دارد ولی دولت می گوید در این زمینه یک مصوبه مهم داشته است.

طبق این مصوبه 8 درصد از 28 درصد عایدی اپراتورهای تلفن همراه که به دولت تعلق می گرفت به آن ها برای توسعه شبکه فیبرنوری بازگردانده می گردد و در بخش ثابت نیز کل 3 درصد سهم عایدی اپراتورهای ثابت که باید به دولت اختصاص داده می شد، دراختیار خود اپراتورها می ماند.

وزارت ارتباطات، تنها راهکار برون رفت از مسائل فعلی اینترنت ثابت و موبایل کشور را در توسعه زیرساخت فیبرنوری و اینترنت ثابت می داند و تقریبا تمام تمرکز خود را روی توسعه FTTH قرار داده است.

به نظر شما، این اپراتورها پیروز می شوند طی یک سال، 8 میلیون و 500 هزار پورت فیبر نوری بدهند؟

منبع: شبکه چی
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 2043

به "9 اپراتور به طور رسمی توسعه اینترنت فیبرنوری را شروع کردند؛ لیست اپراتورها و شهرهای تحت پوشش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 اپراتور به طور رسمی توسعه اینترنت فیبرنوری را شروع کردند؛ لیست اپراتورها و شهرهای تحت پوشش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید