خبرنگاران ناخرسندی والدین، نارضایتی مدارس

به گزارش تور کیش، ثبت نام در مدارس، داستان تکراری و دنباله داریست که ابتدای هر سال، زخم آن، سر باز می نماید و تازه می گردد.

خبرنگاران ناخرسندی والدین، نارضایتی مدارس

برای پرداختن به این موضوع، نباید یک طرفه به قاضی رفت و نتیجه گرفت، باید با همه طیف های درگیر در این موضوع گفت و گو کرد؛ همه آنها حرفهایی برای دریافت دارند که وقتی بشنوی بهتر می توانی قضاوت کنی.

والدین، ناراضی؛ مدارس، ناراضی؛ آموزش و پرورش، ناراضی؛ همه آنها هم استدلالات خاص خود را دارند و جالب آنکه وقتی از زوایای مختلف به صحبت های آنها نگاه می کنی متوجه می شوی که همه آنها به نوعی حق دارند و به این نتیجه می رسی که حلقه گمشده این پازل به هم ریخته، بی پولی است.

از یک سو مسئولان ادعا می نمایند دریافت شهریه، غیرقانونی است و از طرفی هم به مدارس تاکید می نمایند که باید خودگردان باشند، مدیران مدارس از نداشتن پول گله دارند و والدین هم از پرداخت شهریه ها شاکی هستند!.

با گذشت سال ها، موضوع دریافت شهریه در مدارس دولتی به مانند دیگر معضلات سیستم آموزشی همچنان معادله ای لاینحل باقی مانده و به کودک بی سرپرستی می ماند که هیچکس حضانت و مسئولیت آن را برعهده نمی گیرد!.

در این روزها که تنور ثبت نام مدارس، کم کم گرم می گردد، بعضی از مدارس دولتی ثبت نام خود را منوط به دریافت هزینه نموده اند که این امر موجب اعتراض بعضی اولیا و حتی کارشناسان تحصیلی شده چرا که بر اساس قانون اساسی و نیز تاکید مسئولان، آموزش و پرورش دولتی، رایگان بوده و کسی حق ندارد به صورت اجباری از مردم هزینه دریافت نماید.

در گذشته های نه چندان دور، خانواده ها بر این باور بودند که بهترین مدرسه، نزدیک ترین مدرسه است اما امروز بخش قابل توجهی از والدین معتقدند هزینه های میلیونی شهریه و سرویس مدارس و تحمل مسافت های طولانی و پر ترافیک درصورت مطلوب بودن مدرسه، اهمیتی ندارد.

از سوی دیگر اغلب مردم تصورشان این است که مدارس دولتی، امکان تحصیل بدون دریافت هزینه را برای فرزندان آنها به ارمغان می آورد اما اخذ شهریه از سوی بعضی از این مدارس، صدای اعتراض خانواده ها را درآورده است.

شاید بزرگ ترین چالش آموزش و پرورش، همین مدارس دولتی باشد که از لحاظ کیفی، گاهاً آنچنان وزنه ها را جا به جا می نماید که آموزش و پرورش مجبور می گردد برای تقسیم مساوی دانش آموزان در این مدارس، تمهیداتی بیاندیشد تا یک مدرسه با انبوه متقاضی و مدرسه ای دیگر با کمبود متقاضی رو به رو نگردد.

والدینی که احساس نمایند فرزندشان استعداد دارد ترجیح می دهند مدارس غیر دولتی را انتخاب نمایند و بعضی از همین دسته از والدین معتقدند ازدحام دانش آموزان در مدارس دولتی از مهمترین دلایل پایین بودن کیفیت تحصیل در این مدارس است و خانواده هم همواره نگران این هستند که در کدام مدرسه ای ثبت نام نمایند که از نظر دیگران خوب و تاپ باشد!.

سرانه ناچیز مدارس

اگر قرار است منصفانه قضاوت کنیم نباید فقط به دریافت احتمالی شهریه توسط مدیران مدارس دولتی بسنده کنیم زیرا در این بی پولی آموزش و پرورش و سرانه های بسیار ناچیز مدارس چگونه می توان انتظار داشت مدارس را از دریافت شهریه منع کرد و آنها نیز بتوانند درب مدارس را باز نگه دارند.

هزینه های جاری مدارس، بالاست و سرانه آنها هم تقریباً صفر و آموزش و پرورش هم پولی ندارد که در اختیار آنها قرار دهد! پس چه باید کرد؟ مدارس باید هزینه های جاری خود را چگونه تامین نمایند؟ مدرسه ای که از پرداخت قبوض گاز و اب و برق خود عاجز است و گاهاً اشتراک آنها به دلیل عدم پرداخت بهای این انرژی ها قطع می گردد چه باید بکند؟.

نمی گردد دور از گود نشست و فرمان لنگش کن را صادر کرد؛ هر کس که معترض به دریافت شهریه است باید راه چاره هم ارائه دهد؛ البته نباید و شایسته نیست کفه ترازوی بی پولی بر دوش والدین سنگینی کند و قطعاً این وظیفه دولت است که آموزش و پرورش رایگان در اختیار مردم قرار دهد.

مدیران مدارس، پولی برای هزینه کردن ندارند، کفگیر آموزش و پرروش هم به ته دیگ خورده و این کلاف سر درگم، هر سال، سر در گم تر می گردد.

پولدارها خود کباب؛ بی پول ها بوی کباب

تقسیم مدارس به دولتی و غیر دولتی هم جای تامل دارد و به نوعی سیستم آموزشی غیر عادلانه را در اذهان تداعی می نماید.

آنهایی که دستشان به دهانشان می رسد فرزندان خود را راهی مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی می نمایند و قاطبه آنها هم مسئله ای با شهریه ها ندارند.

اما آنهایی که در زمره اقشار آسیب پذیر جامعه هستند فرزندان خود را راهی مدارس دولتی می نمایند به این امید که نباید پولی بابت تحصیل فرزندان خود پرداخت نمایند.

حال اگر قرار باشد مدارس دولتی برای تامین هزینه های خود، از مردم پول بگیرند این دور از عدالت و انصاف است؛ اگر والدین این دسته از دانش آموزان پولی داشتند که فرزندان خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام می کردند.

متاسفانه بعضی از این مدارس دولتی طی سال های اخیر با چسباندن پیشوند هیات امنایی، دریافت شهریه را صورت قانونی داده اند که جای آنالیز دارد و متاسفانه بعضی از همین دسته از مدارس هم حتی مبلغی که بعنوان ابلاغیه آموزش و پروش در خصوص میزان دریافت شهریه مصوب شده را رعایت نمی نمایند و پول بیشتری از والدین مطالبه می نمایند.

ضروری است کارشناسان آموزشی و صاحبنظران، طرحی نو در اندازد و ضمن آنکه منبع درآمدی برای مدارس دولتی، طراحی می نمایند، بار پرداخت شهریه های سنگین را از دوش والدین بردارند.

6197

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 216

به "خبرنگاران ناخرسندی والدین، نارضایتی مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناخرسندی والدین، نارضایتی مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید