خبرنگاران پاکستان برای واسطه گری میان آمریکا و چین اعلام آمادگی کرد

به گزارش تور کیش، اسلام آباد- خبرنگاران- وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه آمریکا نباید روابط نزدیک اسلام آباد با پکن را به ضرر خود بداند، گفت: پاکستان آماده میانجیگری بین این 2 کشور است و می تواند نقش یک پل را میان آنها ایفا نماید.

خبرنگاران پاکستان برای واسطه گری میان آمریکا و چین اعلام آمادگی کرد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، شاه محمود قریشی روز آدینه در گفت وگو با الجزیره خطاب به آمریکا اعلام کرد که آنان باید درک نمایند که رابطه پاکستان با چین به ضرر آنها نیست.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 60 میلیار دلاری پکن در طرح راهروی مشترک مالی پاکستان و چین موسوم به سی پک، پروژه ای که همیشه واشنگتن علیه آن موضع گیری نموده و مدعی تحت فشار قرار دریافت اسلام آباد توسط پکن با اهرم وام های هنگفت است، اضافه نمود: پاکستان، از آمریکا برای مشارکت در این طرح، جهت سرمایه گذاری دعوت می نماید.

قریشی گفت: پاکستان مایل به واسطه گری بین چین و ایالات متحده است، نقشی که در سال 1972 برای گفت و گو میان پکن و واشنگتن با سفر ریچارد نیسکون رئیس جمهوری وقت آمریکا به چین، ایفا کرد.

وی ادامه داد: پاکستان به طور سنتی این فرصت را داشته و میان دو کشور پل ایجاد نموده و اکنون نیز آماده تسهیل این فرایند است.

وزیر امور خارجه پاکستان درباره شرایط روابط این کشور با هند توضیح داد: هر گونه شروع مجدد گفت و گوی مستقیم میان دو کشور مشروط به عقب نشینی دهلی نو از تصمیمات خود درباره کشمیر است.

وی آنچه را که لغو تغییر شرایط منطقه کشمیر و خاتمه نقض حقوق بشر خواند، مسوولیت دولت هند دانست و اضافه نمود: در این صورت دو کشور می توانند روی میز مذاکره حاضر شوند.

دولت بایدن به خروج نظامیان از افغانستان و فرایند صلح پایبند بماند

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به شرایط افغانستان و کوشش اسلام آباد برای مشارکت با بازیگران منطقه ای و بین المللی برای تسهیل گفت و گوهای صلح، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن تعامل بیشتری در این خصوص داشته باشد.

وی تاکید نمود: دولت بایدن باید بداند که فرصتی در افغانستان مهیا شده و آنها با اجتناب از هرگونه حرکت معکوس، باید به آنچه که شروع شده پایبند بمانند بنابراین اسلام آباد مصرانه از واشنگتن خواستار پیگیری فرایند صلح افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور است.

قریشی به نگرانی پاکستان از پیامدهای ناشی از تشدید خشونت ها در افغانستان بر تغییر جهت کوشش های صلح اشاره نمود و اضافه نمود: کارهای زیادی را برای فراهم کردن محیط و تسهیل فرایند صلح انجام داده ایم اما عناصر خرابکار مقصر اصلی تشدید خشونت ها در افغانستان هستند.

وی عناصر مخرب را به عنوان بازیگران داخلی افغانستان توصیف کرد که از اقتصاد جنگ سود برده اند و همزمان عناصری از خارج وجود دارند که با دیدگاه اسلام آباد مبنی بر یک افغانستان مسالمت آمیز، با ثبات و مرفه، موافق نیستند.

وزیر امور خارجه پاکستان ادامه داد: تسهیل صلح افغانستان مسوولیت مشترک ما بوده که از ابتدا شروع شد اما مسوولیت نهایی با رهبری افغانستان است، زیرا این کشور و آینده آنهاست.

وی گفت: رویکرد، تفکر و اهداف پاکستان و دیدگاه های مشترک ما با اولویت های دولت جدید آمریکا مطابقت دارد و این همگرایی می تواند بیشتر ایجاد گردد.

لوید آستین که بایدن رئیس جمهوری آمریکا او را به عنوان وزیر دفاع معرفی نموده است، با قدردانی از آنچه که نقش پاکستان در فرایند صلح منطقه ای دانست، همزمان مدعی شد: عملکرد اسلام آباد علیه گروه های ستیزه جو لشکر طیبه و جیش محمد، سازمان های غیرقانونی که تحت پیگرد آمریکا و هند شریک راهبردی واشنگتن در جنوب آسیا هستند را ناقص است.

ژنرال آستین که در سال های 2014 و 2015 به عنوان فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا سفرهایی نیز به پاکستان داشت، هشدار داد که تعلیق یاری های امنیتی آمریکا ممکن است تبعات منفی بر همکاری پاکستان، فرایند صلح افغانستان و یا تشدید تنش ها در شبه قاره داشته باشد.

وی از پاکستان به عنوان شریک اساسی آمریکا در فرایند صلح افغانستان یاد کرد و اضافه نمود: در صورت تایید صلاحیتم، از رویکرد منطقه ای و اهمیت همسایگی پاکستان حمایت می کنم و در عین حال برای صلح افغانستان در برابر عناصر خرابکار فعال خواهم بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1414

به "خبرنگاران پاکستان برای واسطه گری میان آمریکا و چین اعلام آمادگی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پاکستان برای واسطه گری میان آمریکا و چین اعلام آمادگی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید