رشد 34 درصدی صادرات لوازم خانگی در دوماهه 1400

به گزارش تور کیش، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از صادرات 54 میلیون دلاری انواع لوازم خانگی از ابتدای امسال تا سرانجام اردیبهشت ماه و رشد 34 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

رشد 34 درصدی صادرات لوازم خانگی در دوماهه 1400

عباس هاشمی افزود: عراق، افغانستان، حوزه CIS، شمال آفریقا و حوزه خلیج فارس، عمده کشورها و مقاصد صادراتی لوازم خانگی ایرانی در این مدت را تشکیل داند.

وی گفت: برخی محصولات ایرانی نظیر آبگرمکن دیواری به اتحادیه اروپا به ویژه ایتالیا هم صادر شده است.

پیش تر کیوان گردان مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: پارسال 200 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی محقق شد که این رقم در سال نو 600 میلیون دلار هدف گذاری شده است.

مطابق آمارها، سال های گذشته ارزش صادرات محصولات لوازم خانگی به طور میانه سالیانه 170 میلیون دلار بوده است، اما در برخی سال ها تا 240 میلیون دلار هم به ثبت رسیده است.

تولید کمپرسور لوازم خانگی

هاشمی در ادامه درباره تولید کمپروسور اینورتر لوازم خانگی به نام یکی از تجهیزات کلیدی توسعه این صنعت، بیان داشت: علاوه بر کمپروسور لوازم خانگی برودتی، کمپروسورهای صنعتی، چیلرها، کمپروسورهای کوچک برای اسپلیت یونیت ها و غیره مطرح هستند و بر این اساس، صنعتی متفاوت از لوازم خانگی در جهان برای آن تعریف شده است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی شرح داد: امروز در جهان هیچ تولیدکننده ای در عرصه لوازم خانگی به تولید کمپروسور ورود نمی کند، زیرا وابسته به مقیاس اقتصادی شرکت ها است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز سالیانه 2.5 میلیون دستگاهی کشور به کمپروسور، تولید آن زمانی می تواند توجیه داشته باشد که مشارکت طرف های خارجی در تولید و همچنین صادرات آن هم مد نظر باشد.

مطابق اظهار نظر کارشناسان، در سال های گذشته به طور میانه 1.5 میلیون دستگاه کمپروسورهای برودتی مورد استفاده در چیلرها، یخچال ها، سردخانه ها و غیره به کشور وارد می شد که سالیانه حدود 85 تا 90 میلیون دلار صرف آن می شود.

این در حالی است که نزدیک به سه دهه پیش کارخانه کمپروسورسازی با همکاری ایتالیایی ها در شیراز آغاز به کار کرد و ظرفیت در نظر گرفته شده برای آن سالیانه یک میلیون دستگاه بود، اما در عمل کمتر از 40 هزار دستگاه تولید کرد.

همچنین بعدها کارخانه مشابه دیگری در استان قزوین ایجاد شد و هرچند در مجموع بیش از 150 میلیون دلار برای راه اندازی این کارخانه ها سرمایه گذاری شد، اما به دلیل در نظر گرفته نشدن ظرفیت های اقتصادی، در مجموع با کمتر از نیم میلیون دستگاه تولید، تعطیل شدند.

هاشمی در این زمینه شرح داد: این در حالی است که کارخانه مشابهی در کشور چین با ظرفیت تولید سالیانه 38 میلیون دستگاه کمپروسور برودتی، نیازهای بخش بزرگی از کشورهای جهان را پوشش می دهد، بر این اساس در نظر گرفتن مقیاس اقتصادی در تولید بسیار مهم است.

سال گذشته بیش از 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد که این اندازه تولید در مقایسه با سال 98 رشد 78 درصدی داشته است.

برای سال 1400، رشد تولید معقول و منطقی بین 10 تا 15 درصدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت لوازم خانگی در نظر گرفته شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 1688

به "رشد 34 درصدی صادرات لوازم خانگی در دوماهه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 34 درصدی صادرات لوازم خانگی در دوماهه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید