تقویت فناورانه مخازن نفتی و صرفه جویی در خروج ارز از کشور

به گزارش تور کیش، محققان ایرانی از فناوری کامپوزیت برای تقویت مخازن فرسوده نفتی استفاده کردند که از این طریق علاوه بر دور زدن تحریم در خروج ارز از کشور نیز صرفه جویی می شود.

تقویت فناورانه مخازن نفتی و صرفه جویی در خروج ارز از کشور

به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مخازن ذخیره نفت و لوله های انتقال نفت و گاز بر اثر مرور زمان دچار تخریب و خوردگی می خورند لذا باید تعمیرات اساسی بر روی آنها انجام شود، تعمیرات سنتی در مخازن نفتی شامل تعویض ورق های کف مخازن نفت است. در روش سنتی ورق کف مخزن بریده شده و ورق های جدید فلزی جایگزین آنها می شود.

در روش تعمیرات سنتی باید گاز خنثی در مخزن تزریق شود تا آتش سوزی در داخل مخزن رخ ندهد، همچنین برای ورود ورق به داخل مخزن باید دیواره مخازن برش زده شود، این امر احتمال کمانش بدنه مخزن را افزایش می دهد. لوله های انتقال سیال به داخل و خارج نیز باید متوقف شده تا لوله ها تعویض یا جوشکاری شوند. در این طرح این امکان از طریق پوشش کامپوزیتی فراهم می شود تا بدون تخریب یا کار گرم، کف مخزن و لوله های فرسوده تقویت شود. پس از تعمیرات با فناوری پیشرفته کامپوزیت در صورت تخریب کامل ورق های فلزی، مخزن کماکان پوشش انجام می شود. این فناوری در کشورهای صنعتی به عنوان یک فناوری پیشرفته استفاده می شود اما به دلیل وجود تحریم های شرکت های خارجی حاضر به اجرای آن در ایران نیستند.

در صورت تمایل شرکت های خارجی به اجرا نیز هزینه های آن غیراقتصادی است، اما با استفاده از تحقیقات دانشگاهی این فناوری در داخل کشور بومی شده است. زمان تعمیر بسیار پایین نسبت به روش تعویض ورق های فلزی مخزن، عدم نیاز به برشکاری در بدنه مخزن، عدم احتمال ایجاد کمانش بدنه مخزن، عدم خوردگی یا ترکیب شدن در مواد نفتی و عدم ایجاد خوردگی در پوشش کامپوزیتی نسبت به بدنه فلزی از مزایای این طرح است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: toure-kish.ir شناسه مطلب: 149

به "تقویت فناورانه مخازن نفتی و صرفه جویی در خروج ارز از کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت فناورانه مخازن نفتی و صرفه جویی در خروج ارز از کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید